logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Potraviny a nealkoholické nápoje po piatich mesiacoch opäť zdraželi

15. júla 2021
Správy 0
1646
Potraviny a nealkoholické nápoje po piatich mesiacoch opäť zdraželi

Spotrebiteľské ceny sa oproti máju 2021 zvýšili o 0,6 %, o čom informoval Štatistický úrad SR. V porovnaní s predchádzajúcimi mesiacmi ide o neprehliadnuteľné zrýchlenie tempa zdražovania. Inflácia sa priblížila k úrovni troch percent, na ktorej sa nachádzala tesne pred vypuknutím pandémie. Analytička Eva Sadovská zo spoločnosti Wood & Company vysvetlila, aký dopad bude mať situácia na rast cien tovarov a služieb.

Potraviny a nealkoholické nápoje sú dôležitou položkou spotrebného koša. Slováci nakupujú potraviny denne a z ich rodinných rozpočtov im nákupy v potravinách ukrajujú približne pätinu. Zvyšovaniu cien potravín na Slovensku ale nasvedčovali viaceré indikátory, ktoré sú zväčša predzvesťou vývoja cien potravín aj na pultoch v našich obchodoch. Ide nielen o vývoj cien agrokomodít na svetových trhoch, ale aj vývoj indexu FAO (svetového indexu cien potravín), ktorý v posledných mesiacoch dosahoval rekordne vysoké úrovne.

Prečítajte si tiež
Inflácia v auguste zrýchlila, porastú aj ceny potravín

Zákazníci si priplatili najmä za zeleninu, oleje a nealko nápoje

V júni si Slováci medziročne priplácali za alkoholické nápoje a tabak a to o 8,3 %. Dôvodom boli tabakové výrobky, ktoré si nárast cien o vyše 16 % pripísali na svoje konto kvôli vyššej spotrebnej dani. Po piatich mesiacoch poklesu cien zdraželi na medziročnej báze aj potraviny a nealkoholické nápoje a to významných 1,4 %. Medziročne platili zákazníci v obchodoch viac najmä za zeleninu o 7,9 %, oleje a tuky o 7,0 % a taktiež aj za nealko nápoje o 2,8 %. K medzimesačnému nárastu cien tovarov a služieb neprehliadnuteľne prispeli aj vyššie ceny v oblasti reštaurácií a hotelov, konkrétne o 0,9 %, o čom informovala Eva Sadovská.

Prečo ceny potravín stúpajú?

„Dôvodov, prečo potraviny dražejú, je viacero. Pri cenách potravín je vždy kľúčové počasie, s dopadom na úrodu – najmä rastlinného pôvodu. Neprospieva príliš veľké sucho a ani to, keď ho vystrieda prívalový dážď. Stav úrody sa vždy premietne do vývoja cien agrokomodít na svetových trhoch a skôr či neskôr sa to ukáže aj na cenovkách v obchodoch u nás. Veľkú rolu zohráva aj pandémia. Tá postihla počas prvej aj druhej vlny krajiny rôznym spôsobom. Spoločným ukazovateľom nielen viac postihnutých krajín bol problém s pracovnou silou. Obmedzenia na hraniciach spôsobili nedostatok pracovnej sily zo zahraničia, problém ale mohol byť aj s pracovnou silou v krajine kvôli šíreniu ochorenia. Ďalším dôvodom je rastúca cena ropy a pohonných látok. Potraviny je potrebné nielen vyrobiť, ale aj do obchodov prepraviť. Problém nevidíme ani na strane dopytu po potravinách. Ľudia ich majú kde nakupovať, a rovnako to bolo aj počas pandémie, no ukazuje sa, že ich majú aj za čo nakupovať,“ vysvetľuje Eva Sadovská.

Prečítajte si tiež
Júlové tržby obchodníkov boli vyššie ako pred pandémiou

V prípade mäsa svoju rolu stále zohráva africký mor ošípaných. Naši potravinári a obchodníci ale upozorňujú aj na opatrenia štátu – na vyššie príplatky za nadčasy a prácu cez víkend či vyššiu minimálnu mzdu. Rast takýchto nákladov sa často odráža na cenovkách potravín v obchodoch. Obchodníci upozorňujú zároveň aj na vyššie náklady, ktoré majú spojené so zabezpečením hygienických a bezpečnostných opatrení v súvislosti s pandémiou.

Čo nás čaká najbližšie mesiace?

Kým v januári dosahovala inflácia úroveň 0,7 %, v máji spoľahlivo prekročila 2 % a aktuálne v júni sa už dokonca priblížila k úrovni 3 %. „Tento trend je v súlade s našimi očakávaniami. Celoročnú infláciu pre rok 2021 sme dosiaľ odhadovali na úrovni 1,8 %, ale zrejme už v najbližších týždňoch pristúpime k prehodnoteniu tohto odhadu smerom nahor – bližšie k úrovni dvoch percent. Pod vyššiu cenovú hladinu sa tento rok podpisuje najmä drahší tabak v dôsledku zvýšenej spotrebnej dane a taktiež pohonné hmoty v dôsledku vyšších cien ropy na svetových trhoch. Platiť ale budeme viac v nasledujúcich mesiacoch aj za potraviny,“ uvádza Eva Sadovská.

Surovinová kríza ako dopad pandémie  

Nielen na Slovensku sa pomaly ale iste etabluje pojem „surovinová kríza“. Počas posledných týždňov a mesiacov sa hovorilo o nedostatku surovín a vstupných materiálov potrebných pre ďalšie spracovanie. Ide napríklad o stavebníctvo, automobilovú výrobu, ale aj iné priemyselné odvetvia. Dopyt po týchto surovinách, dlhá čakacia lehota či oneskorená finalizácia mnohých produktov tak môže na trhu spôsobiť pretlak dopytu nad ponukou, čo sa môže podpísať pod zdražovanie. „Globálny nedostatok surovín je ovplyvnený pandémiou Covid-19. Tá už vyše roka ovplyvňuje výrobu a systém dodávateľských reťazcov. Slovensko je veľmi otvorenou ekonomikou s vysokým vývozom, ale aj dovozom, vrátane vstupných materiálov. Vývoj teda závisí od toho, ako zvládneme pandémiu nielen u nás, ale ako tomu je aj vo svete, do ktorého vyvážame, ale z ktorého aj dovážame. A k tomu tu máme rastúci dopyt Činy, ktorý má snáď dopad na všetky oblasti ekonomiky, vrátane rastúcich cien,“ dopĺňa Eva Sadovská.

Súvisiace články:

Inflácia v auguste zrýchlila, porastú aj ceny potravín Júlové tržby obchodníkov boli vyššie ako pred pandémiou Zdražovanie sa v novembri zrýchlilo, ceny vybraných tovarov dosiahli 17-ročné maximum Slováci platia za nákupy potravín v novom roku o osem percent viac

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera