logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Organizátor Czech & Slovak Sustainability Summit, skupina ATOZ, zverejnil kompletný program...
  • Snažíte sa, aby ste prilákali stále nových zákazníkov do svojej predajne a tým zvýšili svoje...
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...

Pri online nákupoch by obchodníci nemali ukladať dáta o platbe

14. júla 2021
Správy 0
1090
Pri online nákupoch by obchodníci nemali ukladať dáta o platbe

Nákup cez internet sa stal bežnou súčasťou životov slovenských spotrebiteľov rovnako, ako aj platba kreditnou kartou. Pri platbe kartou v online priestore ale prichádza aj k výmene dát kupujúceho a obchodníka. Čo všetko o spotrebiteľovi prezrádza platba kreditnou kartou a ako svoje osobné údaje chrániť objasňuje Európsky výbor pre ochranu osobných údajov (EPDB),  ktorý nedávno vydal pre obchodníkov odporúčania k ukladaniu platobných údajov z kreditných kariet.

Pri platbe kartou získava obchodník dočasne informácie nevyhnutné pre samotnú transakciu, predovšetkým číslo karty, dátum vydania a meno držiteľa. Ide o osobné údaje, ktoré môže bez výslovného súhlasu držiteľa karty obchodník použiť len na vykonanie jednej konkrétnej transakcie.

Prečítajte si tiež
E-commerce zažíva úspech, pribúdajú nové obchody aj skupiny zákazníkov

Uľahčenie nákupov prostredníctvom ukladania dát?

Dôležitosť získaných dát si uvedomuje aj nezávislý európsky orgán EPDB, ktorý v záujme ochrany osobných údajov v krátkom dokumente, zverejnil odporúčania pre obchodníkov k ukladaniu údajov z kreditných kariet. Ak by obchodník chcel pri online poskytovaní tovaru a služieb dáta z kreditnej karty ukladať za účelom uľahčenia ďalších nákupov, môže tak urobiť iba na právnom základe súhlasu držiteľa karty podľa čl. 6 ods. 1 písm. a) GDPR. Tento súhlas musí byť výslovný, slobodný, konkrétny, informovaný a jednoznačný.

„Je veľmi dôležité, aby obchodník vedel pri prípadnej kontrole preukázať, že súhlas bol udelený na základe jasného kladného oznámenia. Obchodník môže od zákazníka získať súhlas napríklad prostredníctvom zaškrtávacieho políčka, ktoré by však nemalo byť vopred zaškrtnuté, pričom získaný súhlas by mal odkazovať na ďalšie, doplňujúce informácie v rámci tzv. privacy policy,“ upozorňuje odborník na ochranu osobných údajov Jakub Berthoty z advokátskej kancelárie DAGITAL Legal.

Prečítajte si tiež
Bolt spúšťa novú službu – rýchle doručovanie nákupov

„Súhlas je podľa Výboru zrejme potrebný preto, lebo iné právne základy sa nedajú použiť. Zapamätanie si údajov o platobnej karte nie je totiž nevyhnutné pre realizáciu obchodu. Súhlas k ukladaniu platobných údajov sa navyše musí odlišovať od iných súhlasov a nesmie byť podmienkou dokončenia transakcie. Netreba zabúdať na možnosť odvolať súhlas, čo by malo znamenať vymazanie dát uložených na základe súhlasu. Na proces, ktorý by mal nasledovať po odvolaní súhlasu je potrebné myslieť už pri vývoji aplikácie alebo webstránky,“ dodáva Jakub Berthoty.

Ukladanie platobných údajov z kreditných kariet na uľahčenie ďalšej transakcie nemôže byť podľa Výboru považované ani za oprávnený záujem, keďže nemožno jednoznačne preukázať, že by touto činnosťou obchodník kupujúcemu uľahčoval ďalšie nákupy. Nákup totiž závisí od voľby spotrebiteľa a nie je určený možnosťou zrealizovať ho „jedným kliknutím“. Zároveň podľa usmernení Výboru sú finančné údaje obzvlášť citlivé osobné údaje a dotknutá osoba, teda kupujúci, nemôže odôvodnene očakávať, že sa údaje o kreditnej karte budú uchovávať dlhšie ako počas transakcie.

Informácie ukladajú i prehliadače

Vo väčšine prípadoch si však údaje o platobnej karte nepamätajú webstránky obchodníkov ale operačné systémy alebo prehliadače, ak si ich užívateľ zvolí takúto možnosť.  „Odporúčania sa výslovne nevzťahujú na operačné systémy a prehliadače, ktoré si tiež môžu dané platobné údaje pamätať. Tie chápu dané operácie ako svoju službu s pridanou hodnotou, na ktorej používanie sa môžu vzťahovať osobitné zmluvné podmienky, ktoré užívateľ akceptuje. V týchto prípadoch nemusí byť súhlas jedinou možnosť a za určitých okolností je možné rozmýšľať aj o plnení zmluvy. Odporúčania však potvrdzujú, že platobné údaje síce nepatria medzi tzv. osobitné kategórie osobných údajov (ktoré nazývame citlivé), ale v praxi sa k nim pristupuje veľmi obozretne. Z môjho pohľadu ide o oveľa citlivejšie údaje ako sú vymenované v čl. 9 GDPR,“ dodáva advokát Jakub Berthoty.

Súvisiace články:

E-commerce zažíva úspech, pribúdajú nové obchody aj skupiny zákazníkov Bolt spúšťa novú službu – rýchle doručovanie nákupov Bolt: Najobľúbenejšími položkami v online košíkoch sú banány, mlieko a cola Tesco Online nákupy doručili pred Vianocami vyše 13-tisíc ton potravín

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Czech & Slovak Sustainability Summit predstavuje kompletný konferenčný program

Organizátor Czech & Slovak Sustainability Summit, skupina ATOZ, zverejnil kompletný program prvého ročníka summitu, ktorý sa uskutoční 20. apríla 2023 v kongresovom centre WPP Campus v Prahe. V dopoludňajšom programe vystúpia špičkoví odborníci na udržateľnosť s inšpiratívnymi prezentáciami a panelovými diskusiami na rôzne témy súvisiace s udržateľnosťou a podnikaním. V popoludňajšom programe bude predstavených 12 […]
Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera