Prezentovanie výrobkov prostredníctvom influencerov je veľmi populárne nielen na Slovensku. Človek, ktorý je sledovaný tisíckami fanúšikov, dokáže predstaviť benefity produktu ľudskou rečou aj pútavým štýlom. Sociálne siete sa tak stali klasickým komerčným predajným kanálom. Viete však, za čo platíte?
Podľa najnovších výskumov spoločnosti Go4Insight je najvyužívanejšou slovenskou sociálnou sieťou stále Facebook. Aspoň raz do mesiaca ho využíva 76 % Slovákov, denne je to okolo 55 %. Dokonca tínedžeri, ktorí využívajú aj iné siete, používajú Facebook na dennej báze najčastejšie spomedzi všetkých sociálnych sietí a rovnako často ako ľudia vo veku 20 – 29 rokov. Druhou sociálnou platformou je Youtube, ktorý aspoň raz do mesiaca využíva 78 % Slovákov a aspoň raz denne 31 %. Tretím v poradí je Instagram, ktorý využíva 42 % populácie SR, denne je to 22 %. Medzi mladými ľuďmi do 26 rokov využíva túto sieť až 80 %, v skupine nad 60 rokov len približne 10 % ľudí zo Slovenska.
Nemožno sa preto čudovať majiteľom a predajcom značiek, že sa rozhodnú použiť na propagáciu svojich výrobkov aj tieto komunikačné kanály a tých, ktorí sú na nich sledovaní. Podľa údajov Eurostatu sa počet podnikateľov využívajúcich možnosti sociálnych sietí za posledných osem rokov zdvojnásobil, pričom celosvetová pandémia tento trend ešte urýchlila. Zatvorením predajní sa presunula komunikácia do online priestoru a spolupráca s influencermi sa nevídane rozrástla.
Obľúbenejší neznamená vždy lepší
Ako však uvádza rozsiahla štúdia spoločnosti HypeAuditor, viac ako polovica (55 %) influencerov bola v roku 2020 zapojená do nejakej formy podvodov a falšovania na sociálnych sieťach. Dokonca až 45 % účtov na Instagrame je falošných.
Najviac previnilcov sa našlo medzi influencermi a celebritami, ktorí majú viac ako milión sledovateľov. Ide o také zvučné mená ako americká moderátorka a komička Ellen DeGeneres (odhľad 49 %) či futbalista Neymar (46 %). Keď sa pozrieme na slovenský trh, podozrivých fanúšikov má napríklad aj influencerka Zuzana Plačková. Najviac sa falšujú počty „Páči sa mi“ a komentárov, ktoré sú nakúpené zo spoločností zameraných na falošné kliky a podobné praktiky. Ak by ste chceli vedieť o tejto téme viac, pozrite si dokument na HBO s názvom Fake Famous. Bez servítky odhaľuje pozadie honby za „lajkmi“, slávou a peniazmi.
Naopak mikroinfluenceri s 1 000 – 5 000 fanúšikmi mali najmenší podiel podvodov. Dokážu presne osloviť svoje publikum a niekedy sú lepšou voľbou, pretože majú o 60 % väčší dosah ako veľkí, tzv. makroinfluenceri. Ich fanúšikovia majú reálny záujem o oblasť, v ktorej sú aktívni, sledujú ich dobrovoľne, a preto aj propagáciu prostredníctvom ich kanálov vnímajú prirodzenejšie.
Ako si vybrať správneho influencera?
Ako pri každom komunikačnom kanáli, aj tu je dôležité zamyslieť sa nad viacerými aspektmi spolupráce. Ide najmä o:
- výber správnej sociálnej siete v nadväznosti na cieľovú skupinu, ktorú chcete osloviť;
- vytypovanie influencera na základe jeho aktivít, komunikácie a prieniku s hodnotami a kľúčovými posolstvami vašej značky;
- stanovenie si rozpočtu na spoluprácu a výsledkov, ktoré má táto spolupráca priniesť (nových zákazníkov, posilnenie dôveryhodnosti, interakcie a pod.)
Pri hľadaní vhodného influencera môžete využiť rôzne nástroje, ktoré vám o ňom poskytnú relevantné informácie. Samozrejme, ak na to nemáte kapacitu a radšej sa zveríte do rúk odborníkov, neváhajte osloviť komunikačnú agentúru, ktorá má s takýmto typom spoluprác skúsenosti.
Skutočne potrebujete influencera?
Schopnosť ovplyvňovať fanúšikov sa nemusí vždy rovnať vyššiemu zisku. Niekedy je pridaná hodnota zo spolupráce s influencermi v pozitívnych skúsenostiach a budovaní dôvery. Podľa Digital Marketing Institute až 50 % spotrebiteľov dôveruje odporúčaniam influencera a až 60 % si kúpi produkt na základe toho, že ho odpromoval influencer, ktorého sledujú.
Avšak využitie influencera nemusí byť vždy dobrý krok. Ak bude šíriť prehnané, neoverené, či dokonca vyslovene nepravdivé informácie o vašom produkte, utrpí tým vaša povesť. Vybudovať si dobré meno trvá roky, na zničenie stačí chvíľka. Môže ísť napríklad o zloženie produktu či o jeho nevídané účinky. Skúste aj tu radšej siahnuť po autenticite, jedinečnosti a kvalite a myslite na to, že niekedy je menej určite viac.