
Najviac návštev obchodov sa realizuje v Bratislavskom kraji s najvyššou koncentráciou predajní či nákupných centier. Tento región sa zároveň vyznačuje najvyššou kúpnou silou obyvateľov. Chuť nakupovať po pandémii opätovne rastie a je dokonca najvyššia od jari 2020. Analytička Wood & Company Eva Sadovská prezradila, ako vyzerá nákupný apetít Bratislavčanov. Dáta sú výsledkom dvoch prieskumov spoločností Datamar a MNForce, ktoré sa uskutočnili v apríli a máji.
V druhej polovici apríla sa po dlhých štyroch mesiacoch začali na Slovensku otvárať obchody a prevádzky služieb. Správy o tom, že obchody a nákupné centrá praskajú vo švíkoch, ihneď zaplavili médiá a sociálne siete. To, či obchody o zákazníkov núdzu naozaj nemali a koľko dokázali po otvorení utŕžiť, postupne odhaľujú prieskumy a štatistické údaje.
Väčšina Bratislavčanov sa pri nákupoch neobmedzuje
Zaujímavé výsledky priniesol aprílový prieskum „Spotrebiteľská nálada: vplyv Covid-19“ spoločností Datamar a MNForce, ktorý sa realizoval ešte počas druhého aprílového týždňa v Bratislavskom kraji. Zatvorené prevádzky prekážali až 70 % Bratislavčanom, pričom 17 percentám opýtaných chýbali obchody s oblečením, 11 percentám obchody s obuvou. Najčastejšie uvádzaným dôvodom bola absencia možnosti tento sortiment si vyskúšať.
Znovuotvorenie obchodov sa pozitívne prejavilo aj na spotrebiteľskej nálade u obyvateľov Bratislavského kraja. Väčšina bratislavských domácností (až 73 %) v máji plánovala zvýšiť svoje výdavky, alebo ich ponechať na úrovni ako vlani. To je zároveň najvyšší podiel od jari 2020. Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo iba 27 % opýtaných. Väčšia časť domácností z Bratislavy tak míňa pri nákupoch potravín a tovarov dlhodobej spotreby rovnako alebo dokonca o niečo viac ako vlani. Zároveň ide o najlepšie výsledky od vypuknutia pandémie, nakoľko apetít Bratislavčanov po nákupoch nebol od marca 2020 ešte nikdy takýto vysoký. Vyplynulo to z výsledkov májového prieskumu, ktorý sa realizoval počas 2. týždňa v máji 2021. Podľa výsledkov sa znížil aj podiel takých domácností z Bratislavy a okolia, ktoré posúvajú nákupy na neskôr.
Zákazníci sa vracajú do nákupných centier
Bratislava sa vyznačuje najväčšou kúpnou silou obyvateľstva a zároveň disponuje najväčším počtom nákupných centier. Tie sa za posledné desaťročia stali pre ľudí nielen miestom na nákupy, ale aj zdrojom zábavy, kultúry či kulinárskych zážitkov a to všetko pod jednou strechou. Obyvatelia nielen z Bratislavy a okolia v nich tak logicky nechávajú nemalé sumy peňazí.
Online nakupovanie, ktoré bolo v prípade oblečenia, obuvi, či elektroniky jedinou možnosťou nákupu počas lockdownu, zaznamenalo v poslednom roku nárast. Aj napriek tomu je v súčasnosti podľa prieskumu Datamar a MNForce preferencia nakupovať v nákupných centrách o 55 % vyššia v porovnaní s online nakupovaním (45 %). Obyvatelia bratislavského regiónu sa tak do nákupných centier začali vracať hneď po tom, ako prišlo k ich znovuotvoreniu. Návrat zákazníkov do nákupných centier bol rýchly aj preto, lebo nakupovanie a trávenie času na týchto miestach už majú zažité.
Pri výbere nákupného centra rozhoduje najmä lokalita
Aktuálny prieskum spoločností sa zároveň pýtal respondentov, ktoré nákupné centrum v Bratislave je pre nich voľbou číslo jeden a prečo je tomu tak. Lokalita je pri voľbe nákupného centra zásadná až pre 79 % zákazníkov. Nasleduje prostredie nákupného centra, ktoré označilo ako kľúčové 38 % opýtaných. Pre 24 % je dôležitým kritériom výber značiek a 22 % uviedlo parkovanie. Čistotu považuje za prioritu pri výbere obchodného centra 17 % respondentov. Podľa vyššie uvedených preferencií je najpopulárnejším nákupným centrom Bratislavčanov Aupark, nakoľko ho označilo za voľbu číslo jeden 24 % opýtaných. Nasledovali Avion a Eurovea s podielmi 19 %.