logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Packeta prekonala hranicu tisíc Z-Boxov a stala sa tak najdostupnejšou službou na vyzdvihovanie...
  • Nové vydanie časopisu TaPmag vyšlo v náklade 10 500 výtlačkov, pričom 9000 kusov poputovalo do...
  • Vedeli ste, že až 87 % fanúšikov po zhliadnutí zaujímavého príspevku ich obľúbeného influencera...
  • Presne 231 projektov na zlepšenie života ako nové lavičky, parky, včelie úle či preliezky...

Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda

9. júna 2021
Blog 0
1425
Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda

Konkurenčné prostredie je náročné a ponuka maloobchodných predajcov sa výrazným spôsobom neodlišuje. Do popredia sa dostáva najmä význam lokalizácie a dostupnosti. Úspešný predajca je ten, ktorý poskytne svojim zákazníkom jedinečný predajný argument USP (Unique selling proposition). Ten môže byť aj v podobe nákupného komfortu, či príjemnej nákupnej atmosféry.

Zapojenie viacerých ľudských zmyslov je už dnes nevyhnutnou súčasťou každého úspešného podnikania, ktoré sa snaží správne nasmerovať zákaznícke rozhodnutia, vytvoriť príjemné prostredie a dosahovať vyšší predaj. Jednu z možností pre vytvorenie príjemnej atmosféry v nákupnom prostredí predstavuje aromatizácia priestorov a s ňou súvisiace faktory kvality vzduchu. Je potrebné si uvedomiť, že predajné prostredie je jedným z najvýznamnejších aspektov predaja, pretože viac ako 70 % spotrebiteľských rozhodnutí sa uskutočňuje priamo na mieste predaja. Rozhodovanie sa pritom realizuje nielen na základe ceny, kvality tovarov či vizuálnej komunikácie predajne, ale aj podvedomého vplyvu elementov atmosféry nákupného prostredia.

Preferencie spotrebiteľov odhalil prieskum

Za účelom získania informácií o vnímaní nákupnej atmosféry v podmienkach slovenského maloobchodu zrealizovala spoločnosť SAMO Europe kvantitatívny prieskum na vzorke 717 respondentov.  Metodika prieskumu bola postavená tak, že každý respondent hodnotil nákupnú atmosféru reťazca, pri ktorom nakupuje potraviny najčastejšie. Z hľadiska spôsobu nakupovania väčšina (takmer 60 %) respondentov uviedla, že veľké premyslené nákupy realizujú vo väčších vzdialenejších predajniach a menšie nákupy v malých okolitých predajniach v blízkosti domova. Len 12 % respondentov uviedlo, že oba typy nákupov realizujú vo väčších vzdialenejších predajniach.

Ktoré obchodné reťazce získali najlepšie hodnotenie?

Hodnotenie nákupnej atmosféry predajne prebiehalo prostredníctvom škály od 0 po 10 (kde 10 znamená veľmi príjemná). Z údajov bol vypočítaný ukazovateľ NPS (Net Promoter Score), aby bol dosiahnutý prehľadnejší obraz o vnímaní nákupnej atmosféry v slovenských predajniach potravín. Ukazovateľ môže nadobúdať hodnoty od  -100 % po 100 %, pričom záporné hodnoty naznačujú potrebu zlepšenia. Na obrázku je možné vidieť NPS skóre hodnotenia nákupnej atmosféry, vrátane počtu respondentov, ktorí sa k danému reťazcu vyjadrovali. Z výsledkov vyplýva, že najlepšie skóre dosiahla spoločnosť Fresh (4 %), avšak v tomto prípade sa k nákupnej atmosfére vyjadrovalo len 23 respondentov. Zo zahraničných reťazcov dosiahla najlepšie skóre Billa (0 %) a Kaufland (-3 %), ktorý zároveň hodnotilo najviac (199) respondentov. V tejto súvislosti najhoršie dopadol Lidl, ktorý dosiahol skóre -18 %.

Parametre zberu: 717 respondentov; kvótny výber; cieľová skupina: 18 – 65 rokov; zber prebiehal: 29. 03. 2021 – 06. 04. 2021 online, zákazníci spoločnosti  Kaufland (28 %), Lidl (25 %), COOP Jednota (16 %) a Tesca (16 %) a iné (15 % najčastejšie Malina, CBA, Nitrazdroj, Koruna, Klas, Milk-Agro).

Vyššie uvedené zistenia naznačujú, že existujú významné rozdiely vo vnímaní nákupnej atmosféry v slovenských predajniach potravín. Je potrebné si však uvedomiť, že nie je dôležité poznať hodnotu tohto ukazovateľa, ale sledovať jeho vývoj.

Rovnako keď spoločnosť zistí, že nákupné prostredie má medzery, môže využiť aj služby niektorých firiem, ktoré sa na nastavenie prostredia v predajniach špecializujú. Pri tvorbe, prípadne úpravách dispozície predajne môže byť riešením realizácia moderných výskumov s využitím komplexných inovatívnych výskumných riešení, ktoré umožňujú získať napríklad veľmi podrobný a detailný obraz o problémových alebo veľmi dobre fungujúcich častiach predajnej plochy. Spoločnosť SAMO Europe takéto výskumy realizuje, pričom ponúka okrem namerania trajektórie pohybu aj dáta o emóciách, vizuálnej pozornosti a faktoroch prostredia, ktoré majú zásadný vplyv najmä na podvedomej úrovni.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

TrackSys

Ako efektívne používať TrackSys v logistike?

Pred rokom prišla spoločnosť M2C s jedinečným riešením pre efektívnu kontrolu hotovostných transakcií. Jan Čulík, projektový manažér centra vzdialeného dohľadu spoločnosti M2C, je presvedčený, že software TrackSys by mohol byť i jedným zo spôsobov, ako zefektívniť proces vyskladňovania tovaru: „Máme nástroj, vďaka ktorému môžeme získať také dáta, na základe ktorých môžeme procesy zefektívniť.“  Ako aplikovať […]
Môjobchod

Sieť potravín Môjobchod získala 2. miesto v počte predajní

Otvorenie ambassador predajne v Maduniciach. 10 rokov od svojho založenia dosiahla maloobchodná sieť potravín Môjobchod  významný míľnik. Otvorením 737. predajne si značka zabezpečila 2. miesto v počte franšíz na slovenskom trhu. K úspechu sa dopracovala najmä snahou dostať sa k svojim zákazníkom čo najbližšie, ponúkať kvalitný sortiment a vytvoriť príjemnejší priestor na nákup. Značka Môjobchod odštartovala […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

12. – 16. 9. 2022, Drinktec 2022, Mníchov

5. – 6. 10. 2022, Kongres Samoška, Košice

13. – 14. 10. 2022, Kongres Obalko, Praha

Profily

Hans Faltys, spolumajiteľ siete Starý Otec: Cena a kvalita súvisia menej, než si ľudia myslia

12. augusta 2022
Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera