logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Správa o otvorení talianskeho supermarketu Cortelazzi v Bratislave zaujala v novembri čitateľov...
  • V najväčšom prieskume spotrebiteľskej dôvery si Slováci po ôsmy raz zvolili značky, ktorým veria...
  • Už v prvom štvrťroku budúceho roka by všetky predajne Fresh Plus, ktoré patria spoločnosti...
  • Prezidentom Zväzu obchodu SR je od decembra Filip Kasana, podpredseda predstavenstva Coop...

Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda

9. júna 2021
Blog 0
2184
Jakub Berčík: Príjemná nákupná atmosféra ako konkurenčná výhoda

Konkurenčné prostredie je náročné a ponuka maloobchodných predajcov sa výrazným spôsobom neodlišuje. Do popredia sa dostáva najmä význam lokalizácie a dostupnosti. Úspešný predajca je ten, ktorý poskytne svojim zákazníkom jedinečný predajný argument USP (Unique selling proposition). Ten môže byť aj v podobe nákupného komfortu, či príjemnej nákupnej atmosféry.

Zapojenie viacerých ľudských zmyslov je už dnes nevyhnutnou súčasťou každého úspešného podnikania, ktoré sa snaží správne nasmerovať zákaznícke rozhodnutia, vytvoriť príjemné prostredie a dosahovať vyšší predaj. Jednu z možností pre vytvorenie príjemnej atmosféry v nákupnom prostredí predstavuje aromatizácia priestorov a s ňou súvisiace faktory kvality vzduchu. Je potrebné si uvedomiť, že predajné prostredie je jedným z najvýznamnejších aspektov predaja, pretože viac ako 70 % spotrebiteľských rozhodnutí sa uskutočňuje priamo na mieste predaja. Rozhodovanie sa pritom realizuje nielen na základe ceny, kvality tovarov či vizuálnej komunikácie predajne, ale aj podvedomého vplyvu elementov atmosféry nákupného prostredia.

Preferencie spotrebiteľov odhalil prieskum

Za účelom získania informácií o vnímaní nákupnej atmosféry v podmienkach slovenského maloobchodu zrealizovala spoločnosť SAMO Europe kvantitatívny prieskum na vzorke 717 respondentov.  Metodika prieskumu bola postavená tak, že každý respondent hodnotil nákupnú atmosféru reťazca, pri ktorom nakupuje potraviny najčastejšie. Z hľadiska spôsobu nakupovania väčšina (takmer 60 %) respondentov uviedla, že veľké premyslené nákupy realizujú vo väčších vzdialenejších predajniach a menšie nákupy v malých okolitých predajniach v blízkosti domova. Len 12 % respondentov uviedlo, že oba typy nákupov realizujú vo väčších vzdialenejších predajniach.

Ktoré obchodné reťazce získali najlepšie hodnotenie?

Hodnotenie nákupnej atmosféry predajne prebiehalo prostredníctvom škály od 0 po 10 (kde 10 znamená veľmi príjemná). Z údajov bol vypočítaný ukazovateľ NPS (Net Promoter Score), aby bol dosiahnutý prehľadnejší obraz o vnímaní nákupnej atmosféry v slovenských predajniach potravín. Ukazovateľ môže nadobúdať hodnoty od  -100 % po 100 %, pričom záporné hodnoty naznačujú potrebu zlepšenia. Na obrázku je možné vidieť NPS skóre hodnotenia nákupnej atmosféry, vrátane počtu respondentov, ktorí sa k danému reťazcu vyjadrovali. Z výsledkov vyplýva, že najlepšie skóre dosiahla spoločnosť Fresh (4 %), avšak v tomto prípade sa k nákupnej atmosfére vyjadrovalo len 23 respondentov. Zo zahraničných reťazcov dosiahla najlepšie skóre Billa (0 %) a Kaufland (-3 %), ktorý zároveň hodnotilo najviac (199) respondentov. V tejto súvislosti najhoršie dopadol Lidl, ktorý dosiahol skóre -18 %.

Parametre zberu: 717 respondentov; kvótny výber; cieľová skupina: 18 – 65 rokov; zber prebiehal: 29. 03. 2021 – 06. 04. 2021 online, zákazníci spoločnosti  Kaufland (28 %), Lidl (25 %), COOP Jednota (16 %) a Tesca (16 %) a iné (15 % najčastejšie Malina, CBA, Nitrazdroj, Koruna, Klas, Milk-Agro).

Vyššie uvedené zistenia naznačujú, že existujú významné rozdiely vo vnímaní nákupnej atmosféry v slovenských predajniach potravín. Je potrebné si však uvedomiť, že nie je dôležité poznať hodnotu tohto ukazovateľa, ale sledovať jeho vývoj.

Rovnako keď spoločnosť zistí, že nákupné prostredie má medzery, môže využiť aj služby niektorých firiem, ktoré sa na nastavenie prostredia v predajniach špecializujú. Pri tvorbe, prípadne úpravách dispozície predajne môže byť riešením realizácia moderných výskumov s využitím komplexných inovatívnych výskumných riešení, ktoré umožňujú získať napríklad veľmi podrobný a detailný obraz o problémových alebo veľmi dobre fungujúcich častiach predajnej plochy. Spoločnosť SAMO Europe takéto výskumy realizuje, pričom ponúka okrem namerania trajektórie pohybu aj dáta o emóciách, vizuálnej pozornosti a faktoroch prostredia, ktoré majú zásadný vplyv najmä na podvedomej úrovni.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Kontroly SOI odhalili vážny problém. Cigarety si kúpi každé tretie dieťa

K cigaretám sa stále bez problémov dostanú nielen tínedžeri, ale aj deti. Nepýtajú si len klasické cigarety, ale stále častejšie siahajú po e-cigaretách či nikotínových vrecúškach. Potvrdili to aj aktuálne kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktoré v spolupráci s iniciatívou Na veku záleží prebiehali po celom Slovensku. Tie odhalili vážny problém. Cigarety či iné produkty určené na fajčenie si […]

Slovensko bez ohorkov? Tabakové spoločnosti vytvárajú systém, ktorý má znížiť negatívne vplyvy odpadu z ich výrobkov.

Menej voľne pohodených cigaretových ohorkov, osveta o environmentálnych rizikách a správnom nakladaní s týmto druhom odpadu, ale i podpora inovatívnych spôsobov jeho využitia. To sú ciele novovzniknutej spoločnosti SPAK-EKO, a.s., ktorá zastrešuje aktivity tabakových spoločností zamerané na znižovanie vplyvu odpadu z ich výrobkov na životné prostredie. Vytvorenie špecializovanej spoločnosti má pomôcť naplniť prísne požiadavky, ktoré prináša nová […]

Sodastream je opäť bližšie k zákazníkom, kúpiť sa dá už aj v predajniach Billa

V predajniach BILLA si zákazníci môžu zakúpiť už aj sortiment SodaStream a vymeniť originálne bombičky. Spoluprácou BILLA rozšírila svoje portfólio udržateľného tovaru, SodaStream dostupnosť svojich výrobkov a služieb. Od novembra pribudol k viac než 1000 autorizovaným predajcom SodaStream nový partner. V sieti potravín BILLA si zákazníci môžu spolu s bežným nákupom zakúpiť aj prístroj SodaStream, […]

Kongres SLOVLOG 16 odhalil potenciál umelej inteligencie v logistike

Kongres SLOVLOG 16 odhalil potenciál umelej inteligencie v logistike Umelá inteligencia už nie je konceptom neurčitej budúcnosti, ale reálnym nástrojom s každodenným využitím aj v plánovaní a riadení logistických procesov. Poodhaliť potenciál tejto technológie bolo cieľom, ktorý si stanovil tohoročný prestížny logistický kongres SLOVLOG. O dôležitosti a aktuálnosti hlavnej témy 16. ročníka kongresu svedčí aj fakt, že počet účastníkov, ktorí […]

ELESKO aktivuje vínom básnikov

Vinárstvo ELESKO vstúpilo na slovenský trh s vínami v roku 2009. Vlastní a starostlivo obrába vinohrady v Malokarpatskej vinohradníckej oblasti a vo Vinohradníckej oblasti Tokaj na ploche 150 hektárov. V porovnaní s domácou i medzinárodnou konkurenciou sa môže pochváliť jedným z najmodernejších vinárskych parkov v strednej Európe. Charakterizuje ho kvalita, za ktorou stojí výroba vína založená na spracovaní zdravého […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

30. 11. 2023, galavečer Dôveryhodné značky, Bratislava

20. – 21. 3. 2024, kongres Samoška, Košice

25. 4. 2024, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

Profily

Obchod očami

Obchod očami Štefana Mácsadiho, predsedu predstavenstva Coop Jednoty Nové Zámky: Bratislavský zákazník vyhľadáva akciový tovar menej

8. novembra 2023

Martin Krajčovič, predseda, Slovenská aliancia moderného obchodu: Obchodníci infláciu tlmili

19. októbra 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera