
V detstve chcela byť lekárkou, ale možno o jej budúcom smerovaní rozhodli gény po starých rodičoch, ktorí ešte pred druhou svetovou vojnou úspešne prevádzkovali obchod, krčmu a gazdovstvo. Celý svoj pracovný život venovala maloobchodu a dokonca zostala verná jednej firme. „Odporuje to všetkým príručkám a mnohí mi asi ani nebudú veriť, ale mňa aj po 34 rokoch práca v Coop Jednote Prievidza baví,“ hovorí predsedníčka predstavenstva Janka Madajová.
Zdravý a vyvážený vzťah k potravinám je základom kvalitného života. Na jednej strane je nebezpečné, ak ich niekto preceňuje, na druhej strane je zlé, ak sa niekto vôbec nezaujíma o kvalitu toho, čo má na tanieri. „Nájsť zlatú strednú cestu je náročné a ja sa to po celý život učím,“ vysvetľuje predsedníčka predstavenstva Coop Jednoty Prievidza Janka Madajová.
Zo svojej pozície pociťuje zodpovednosť za to, aby zákazníkom ponúkali kvalitné a zdravé potraviny. A tiež jej záleží na tom, aby v snahe o dostupnosť čerstvého tovaru do konca otváracích hodín neplytvali a nevytvárali zbytočné množstvo odpadu. „Pri výbere potravín – či už na svoj stôl, alebo na pulty našich predajní – preferujem domácich výrobcov z hornej Nitry a zo Slovenska. Podporíme tak sami seba, znížime uhlíkovú stopu a zároveň si môžeme byť istí kvalitou potravín, ktoré konzumujeme,“ hovorí.
Profesionálna kariéra Janky Madajovej spätá s potravinami sa začala už výberom vysokej školy. Po absolvovaní odboru „vnútorný obchod“ na terajšej Ekonomickej univerzite v Bratislave sa vrátila domov na hornú Nitru. Doteraz si pamätá, ako ju príjemne prekvapilo, že sa s ňou počas prijímacieho pohovoru chcel rozprávať vtedajší šéf prievidzskej Jednoty Ondrej Tatár. „Vážila som si, že mi ako bezvýznamnej čerstvej absolventke venoval svoj čas. U ostatných potenciálnych zamestnávateľov sa to nestalo. Nakoniec som sa na základe tohto dobrého pocitu a intuície rozhodla pre spotrebné družstvo Jednota Prievidza,“ spomína jej dnešná predsedníčka predstavenstva.
Jej cesta do čela spoločnosti viedla postupne. Pred vyše tridsiatimi rokmi začínala v rámci sekretariátu predsedu družstva a mala na starosti prácu s členskou základňou družstva a funkcionárskym zborom. Po dvoch rokoch sa rozhodla posunúť sa bližšie k samotnému obchodu, preto požiadala o preradenie na obchodný úsek. „Vďaka dôvere vtedajšieho predsedu družstva Stanislava Paulíka som dostala príležitosť viesť jeden z kľúčových odborov – odbor obchodnej politiky. Postupne som sa stala členkou predstavenstva a neskôr jeho podpredsedníčkou,“ vysvetľuje.
Táto pozícia Janke Madajovej umožnila riadiť obchod nielen v rámci prievidzského družstva, ale spolupracovať na celoslovenských projektoch v rámci Coop Jednoty Slovensko. „To, že som sa v roku 2016 stala predsedníčkou predstavenstva Coop Jednoty Prievidza, spotrebného družstva, beriem ako pokračovanie mojej pracovnej cesty a zároveň zúročenie všetkých vedomostí a skúseností, ktoré som za dlhé roky nadobudla,“ konštatuje.
Za pracovnú skúsenosť, ktorá ju doslova vyformovala, považuje transformáciu Jednoty zo skostnateného socialistického podniku na modernú firmu. „Od začiatku som bola aktívnou súčasťou tohto procesu – a to v našom regionálnom i v celoslovenskom meradle. Nový systém riadenia sme vytvárali my sami, bez zahraničného know-how,“ hovorí Janka Madajová.
Veľkou skúsenosťou posledných rokov je pre ňu funkcia šéfky predstavenstva. „Na jednej strane je tu konečná zodpovednosť, na druhej strane veľká miera slobody v rozhodnutiach. Za päť rokov v tejto pozícii mám za sebou veľké množstvo projektov. Najvýznamnejším je vstup našej firmy na trh mimo územia okresu Prievidza a spustenie prevádzkovania 17 predajní v regióne Trenčína a Nového Mesta nad Váhom,“ uvádza.
Samostatnou výzvou bola určite aj pandémia. Pre prievidzskú Jednotu, podobne ako pre mnohých obchodníkov, bolo prvoradou úlohou zabezpečiť zdravie zamestnancov i zákazníkov. Za pochodu sa museli naučiť veľmi rýchlo reagovať na meniace sa opatrenia prijímané vládou. „V obdobiach vrcholiacej pandemickej krivky sme zápasili s vysokým počtom neprítomných zamestnancov a bolo mimoriadne náročné zabezpečiť, aby naše predajne zostali otvorené. Niekde sme síce museli skrátiť otváraciu dobu, ale aj vďaka operatívnym presunom zamestnancov sme neboli nútení poslať našich zákazníkov nakúpiť si inam,“ hodnotí.
Janka Madajová si rokmi vypestovala skoro až akúsi vášeň pre hľadanie riešení problémov. „A tak, ako rada premýšľam o riešení problémov, s chuťou a veľmi často si prezerám rôzne analýzy a prehľady ukazovateľov súvisiace s obchodom. Baví ma hľadať v nich na prvý pohľad skryté súvislosti, trendy, riziká i výzvy. Niekedy mi to pripadá vzrušujúcejšie čítanie ako beletria,“ uvádza. Na jej práci ju tiež baví vytváranie dobrého pracovného kolektívu. A na druhej strane do kategórie „veci, čo ma nebavia“ by zaradila každodennú rutinu.
Pri pohľade do budúcnosti je presvedčená, že kamenné predajne potravín budú stále mať dominantnú pozíciu. „Oproti neosobnosti internetu je naším bonusom ľudský prístup a kvalita sprievodných služieb. Chceme, aby si zákazník z našej predajne neodnášal len tovar, ale aj pozitívnu emóciu. Aby bol pre neho kontakt s našimi zamestnancami príjemným zážitkom dňa. Veď v mnohých predajniach sa s našimi zákazníkmi poznáme po mene a sme s nimi prirodzene spätí,“ dodáva Janka Madajová.
Pracovný deň Janky Madajovej
Začiatok dňa je veľmi dôležitý – držím sa múdrej rady zamerať svoj prvý pohľad na oblohu, aby denné svetlo naštartovalo moju chuť vstať, a potom si cielene zopakujem, za čo všetko môžem byť životu vďačná. Na ceste do práce sa preladím na prácu a premýšľam, čo ma čaká. V práci začínam rekapituláciou hlavných bodov dňa a vybavovaním pošty. Môj pracovný deň je plný stretnutí – s kolegami, dodávateľmi, obchodnými partnermi, na ktoré sa pripravujem spravidla deň vopred. Súčasťou dňa je i návšteva predajní. Podvečer sa venujem pohybu, ktorý zo mňa vynikajúco vyplavuje stres. No a pekný večer – to je pre mňa posedenie pri rozhovore, dobrom filme, knihe a pri pohári dobrého vína s manželom a keď je doma syn, tak aj s ním.
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk