Rodičia venujú svojim deťom sladkú pozornosť i počas medzinárodného dňa detí. V tomto období totiž pravidelne rastú nákupy sušienok a oblátok, čokoládových tyčiniek, žuvačiek, a na Slovensku i lízaniek, bonboniér alebo müsli tyčiniek. Každá rodina s deťmi, bez ohľadu na ich vek, nakupuje sladkosti.
Domácnosti v Českej republike a na Slovensku minuli tento rok za sladkosti viac než pred rokom. Z rozpočtu slovenských rodičov na rýchloobrátkový tovar tvoria podľa GfK výdaje na sladkosti sedem percent, z rozpočtu českých rodičov si táto kategória ukrajuje šesť percent. Slovenské domácnosti nakupovali sladkosti častejšie ako české.
Záujem o nové výrobky a spotrebiteľské súťaže
Rodiny, v ktorých sa nachádza aspoň jedno dieťa alebo dospievajúci, sa podieľajú na troch z desiatich nákupov rýchloobrátkového tovaru, ktoré domácnosti uskutočnia. Nakupovať chodia menej často než je priemer. Na druhej strane, pri jednom nákupe zaplatia jednoznačne zo všetkých najviac. Domácnosti s deťmi tak celkovo zodpovedajú 2/5 hodnoty rýchloobrátkového trhu.
Táto kategória spotrebiteľov zároveň rada skúša nové výrobky a často nakúpia i produkty, ktoré pôvodne neplánovali. Široká ponuka je dôležitá najmä pre domácnosti s dospievajúcimi na Slovensku a pre domácnosti so školopovinným dieťaťom v Čechách. Rýchle rozhodovanie na nákupnom mieste je zase charakteristické pre rodiny s predškolákmi.
Rodiny s deťmi majú radi spotrebiteľské súťaže a cena je pre ne dôležitým faktorom. Hlavne pri nákupe svojich obľúbených značiek venujú rodičia pozornosť špeciálnym ponukám. Preferenciu cenových zvýhodnení potvrdzuje i nadpriemerný podiel akciových nákupov vo výdajoch.
Čím staršie dieťa, tým viac sladkostí
I keď rodiny s deťmi vo všeobecnosti nakupujú menej často než je priemer, rozhodne to neplatí pre nákup sladkostí. Typická česká domácnosť s deťmi si za posledných dvanásť mesiacov niektorý výrobok zo širokej ponuky sladkostí vložila do košíka približne stokrát. Slovenské domácnosti nakupovali sladkosti častejšie, tie s deťmi do 14 rokov približne 105-krát a domácnosti s dospievajúcimi dokonca 120-krát.
Rodičia v oboch krajinách najčastejšie nakupujú sušienky a oblátky, čokoládové tyčinky a tabuľkovú čokoládu. Vynakladajú na ne i najväčšiu časť zo svojho celkového rozpočtu na sladkosti. Čím je v rodine staršie dieťa, tým vyšší podiel si tieto cukroviny z rozpočtu ukroja. Okrem týchto výrobkov českí rodičia tiež často nakupujú cukríky, žuvačky alebo piškóty. Slovenskí rodičia zase bonboniéry, cukríky a ostatné čokoládové výrobky.
Najdôležitejším obdobím pre nákup sladkostí je samozrejme záver roka. Slovenskí a českí rodičia však svojim deťom urobia sladkú radosť i v období sviatku detí. V tomto období pravidelne rastú nákupy sušienok, oblátok, čokoládových tyčiniek, žuvačiek a na Slovensku i lízaniek, bonboniér alebo müsli tyčiniek.
Údaje sú výsledkom výskumu Spotrebiteľského panelu 2020 v období od apríla 2020 do marca 2021 a štúdie Shopper GfK 2021.