logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Organizátor Czech & Slovak Sustainability Summit, skupina ATOZ, zverejnil kompletný program...
  • Snažíte sa, aby ste prilákali stále nových zákazníkov do svojej predajne a tým zvýšili svoje...
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...

Rok 2020 priniesol renesanciu domáceho pitia vína

21. mája 2021
Správy 0
1150
Rok 2020 priniesol renesanciu domáceho pitia vína

Počas roka 2020 si víno doprialo viacero spotrebiteľov v pohodlí domova. Slovenské domácnosti ho nakupovali raz za 26 dní, české raz za 20 dní. Domácnosti v oboch krajinách dlhodobo preferujú biele vína, ktoré tvoria v nákupnom koši viac ako polovicu.

Rok 2020 sa podpísal pod pozitívny vývoj kategórie vína v českých a slovenských domácnostiach. Spotreba vína rástla v objeme aj vo výdavkoch domácností. Pre domácu spotrebu si víno kupujú viac ako dve tretiny českých a slovenských domácností.  Slovenské domácnosti nakupovali v priemere 1,5l vína pri jednom nákupe, české domácnosti ešte o niečo viac. Údaje sú výsledkom prieskumu trhu Spotrebiteľského panelu GfK v období za rok 2020.

Prečítajte si tiež
Spotreba mlieka sa v slovenských domácnostiach zvýšila

Aké víno domácnosti kupujú?

V oboch krajinách dominuje víno balené výrobcom pred vínom „rozlievaným“, ktoré možno kúpiť napríklad vo vinotéke. Na Slovensku tvorí takéto rozlievané víno 13 % z objemu nákupov, v Čechách jeho podiel dosahuje 15 %. V roku 2020 však slovenské domácnosti nakupovali tieto vína vo väčšej miere, české domácnosti zasa nakupovali viac než v predošlých rokoch balené vína. V porovnaní s balenými vínami majú tie rozlievané obmedzený počet kupujúcich domácností, len okolo 10 %, nakupujú ho menej často, avšak vo väčšom množstve na jeden nákup. Na Slovensku približne 3,5 l a v Čechách 2,8 l.

Čo sa týka farby, v oboch krajinách domácnosti preferujú biele vína, ktoré tvoria v ich nákupnom košíku viac ako polovicu. Nasledujú červené vína, ktoré tvoria približne tretinu v nákupoch domácností. Biele vína nakupuje viac ako polovica domácností, červené vína zhruba 45 % domácností zo všetkých domácností v krajine aspoň raz za rok.  Z hľadiska preferencie odrôd dominuje v oboch krajinách Cuvée s približne štvrtinovým podielom v nákupoch. Po Cuvée nasleduje na Slovensku Frankovka modrá, Cabernet Sauvignon a Chardonnay. V Čechách zasa  Chardonnay, Merlot a Veltlínske zelené.  Ak sa pozrieme na pôvod hrozna, môžeme povedať, že Slováci sú väčšími patriotmi a preferujú vína zo slovenského hrozna. Česi nakupujú viac vína zo zahraničného hrozna.

Prečítajte si tiež
Tovar&Predaj 7 – 8/2021: Drogéria sa viac zelená

V ktorých predajniach sa vínu darí?

Najväčší podiel z výdavkov domácností na kúpu vína pre domácu spotrebu zachytávajú moderné nákupné kanály. Ide najmä o hypermarkety, diskonty a supermarkety. V Čechách sa dominantným nákupným formátom stali diskontné predajne s 30 %-ným podielom vo výdavkoch domácností. Víno v nich kúpilo aspoň raz za rok viac ako 40 %  českých domácností. V diskontoch sa domácnosti zameriavajú na nákup vín zo zahraničného hrozna, ktoré tvorí približne tri štvrtiny výdavkov. V roku 2020 tu výraznejšie rástol nákup vína z českého hrozna. Z hľadiska výberu odrôd sa v diskontoch dostalo Veltlínske zelené pred Merlot.

Na Slovensku najvyšší podiel svojich nákupov vína domácnosti realizujú v hypermarketoch, približne 30 %. Nakupuje tu približne 40 % slovenských domácností, ktoré sa zameriavajú z väčšej miery na vína zo slovenského hrozna. Na rozdiel od situácie v Čechách, slovenské domácnosti v roku 2020 zvýšili v tomto formáte nákup vína zo zahraničného hrozna. V rámci odrôd uprednostnili Cabernet Sauvignon pred Frankovkou, ale stále v ich nákupných košíkoch dominuje Cuvée.

Súvisiace články:

Spotreba mlieka sa v slovenských domácnostiach zvýšila Tovar&Predaj 7 – 8/2021: Drogéria sa viac zelená Zákazníci nakupujú spontánne, predávajú najmä schopnosti predajcov LidlLidl predával školské vína

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Czech & Slovak Sustainability Summit predstavuje kompletný konferenčný program

Organizátor Czech & Slovak Sustainability Summit, skupina ATOZ, zverejnil kompletný program prvého ročníka summitu, ktorý sa uskutoční 20. apríla 2023 v kongresovom centre WPP Campus v Prahe. V dopoludňajšom programe vystúpia špičkoví odborníci na udržateľnosť s inšpiratívnymi prezentáciami a panelovými diskusiami na rôzne témy súvisiace s udržateľnosťou a podnikaním. V popoludňajšom programe bude predstavených 12 […]
Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera