logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Ak by chcel niekto definovať pojem železná zásoba potravín, stačilo by mu napísať tri slová....
  • V dnešnom dynamicky sa meniacom svete sa nákupné správanie spotrebiteľov a ich interakcie so...
  • V novej rubrike Obchod očami… bude Tovar&Predaj prinášať rozhovory so zástupcami...
  • Alza.sk nasadila na vybavovanie zákazníckych požiadaviek umelú inteligenciu menom Alzee. Tá...

Rok 2020 priniesol renesanciu domáceho pitia vína

21. mája 2021
Správy 0
1252
Rok 2020 priniesol renesanciu domáceho pitia vína

Počas roka 2020 si víno doprialo viacero spotrebiteľov v pohodlí domova. Slovenské domácnosti ho nakupovali raz za 26 dní, české raz za 20 dní. Domácnosti v oboch krajinách dlhodobo preferujú biele vína, ktoré tvoria v nákupnom koši viac ako polovicu.

Rok 2020 sa podpísal pod pozitívny vývoj kategórie vína v českých a slovenských domácnostiach. Spotreba vína rástla v objeme aj vo výdavkoch domácností. Pre domácu spotrebu si víno kupujú viac ako dve tretiny českých a slovenských domácností.  Slovenské domácnosti nakupovali v priemere 1,5l vína pri jednom nákupe, české domácnosti ešte o niečo viac. Údaje sú výsledkom prieskumu trhu Spotrebiteľského panelu GfK v období za rok 2020.

Prečítajte si tiež
Zákazníci nakupujú spontánne, predávajú najmä schopnosti predajcov

Aké víno domácnosti kupujú?

V oboch krajinách dominuje víno balené výrobcom pred vínom „rozlievaným“, ktoré možno kúpiť napríklad vo vinotéke. Na Slovensku tvorí takéto rozlievané víno 13 % z objemu nákupov, v Čechách jeho podiel dosahuje 15 %. V roku 2020 však slovenské domácnosti nakupovali tieto vína vo väčšej miere, české domácnosti zasa nakupovali viac než v predošlých rokoch balené vína. V porovnaní s balenými vínami majú tie rozlievané obmedzený počet kupujúcich domácností, len okolo 10 %, nakupujú ho menej často, avšak vo väčšom množstve na jeden nákup. Na Slovensku približne 3,5 l a v Čechách 2,8 l.

Čo sa týka farby, v oboch krajinách domácnosti preferujú biele vína, ktoré tvoria v ich nákupnom košíku viac ako polovicu. Nasledujú červené vína, ktoré tvoria približne tretinu v nákupoch domácností. Biele vína nakupuje viac ako polovica domácností, červené vína zhruba 45 % domácností zo všetkých domácností v krajine aspoň raz za rok.  Z hľadiska preferencie odrôd dominuje v oboch krajinách Cuvée s približne štvrtinovým podielom v nákupoch. Po Cuvée nasleduje na Slovensku Frankovka modrá, Cabernet Sauvignon a Chardonnay. V Čechách zasa  Chardonnay, Merlot a Veltlínske zelené.  Ak sa pozrieme na pôvod hrozna, môžeme povedať, že Slováci sú väčšími patriotmi a preferujú vína zo slovenského hrozna. Česi nakupujú viac vína zo zahraničného hrozna.

Prečítajte si tiež
Lidl predával školské vína
Lidl

V ktorých predajniach sa vínu darí?

Najväčší podiel z výdavkov domácností na kúpu vína pre domácu spotrebu zachytávajú moderné nákupné kanály. Ide najmä o hypermarkety, diskonty a supermarkety. V Čechách sa dominantným nákupným formátom stali diskontné predajne s 30 %-ným podielom vo výdavkoch domácností. Víno v nich kúpilo aspoň raz za rok viac ako 40 %  českých domácností. V diskontoch sa domácnosti zameriavajú na nákup vín zo zahraničného hrozna, ktoré tvorí približne tri štvrtiny výdavkov. V roku 2020 tu výraznejšie rástol nákup vína z českého hrozna. Z hľadiska výberu odrôd sa v diskontoch dostalo Veltlínske zelené pred Merlot.

Na Slovensku najvyšší podiel svojich nákupov vína domácnosti realizujú v hypermarketoch, približne 30 %. Nakupuje tu približne 40 % slovenských domácností, ktoré sa zameriavajú z väčšej miery na vína zo slovenského hrozna. Na rozdiel od situácie v Čechách, slovenské domácnosti v roku 2020 zvýšili v tomto formáte nákup vína zo zahraničného hrozna. V rámci odrôd uprednostnili Cabernet Sauvignon pred Frankovkou, ale stále v ich nákupných košíkoch dominuje Cuvée.

Súvisiace články:

Zákazníci nakupujú spontánne, predávajú najmä schopnosti predajcov LidlLidl predával školské vína

Odporúčame

Samoška

Komerčná prezentácia

Orbico

Distribútor pre 21. storočie – komplexná starostlivosť o značku

Orbico CZ&SK je distribútor, ktorý sa dokáže prispôsobiť modernej dobe a nielen to, dokáže predpovedať vývoj trendov a prispôsobiť sa neočakávaným zmenám a nepredvídateľným situáciám. Prepája značky so spotrebiteľmi, ponúka holistický prístup zameraný na konkrétne cieľové skupiny, pokrýva všetky kanály a využíva moderné systémy. Okrem klasickej B2B distribúcie pracuje aj s B2C platformami, takže dokáže […]
Playmobil

Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia povzbudzuje malé deti k väčšej aktivite

Pre deti vo veku 1 – 4 rokov: PLAYMOBIL 1.2.3: 71325 Bláznivý Donut Truck s funkciou ukladania a triedenia  Poslaním PLAYMOBIL 1.2.3 je cielene povzbudzovať batoľatá k hre a inšpirovať deti i rodičov. Vďaka jedinečnému konceptu učebných úrovní, ktorý nie je založený len na veku, ale na vývojovom stupni dieťaťa, je možné učiť sa a […]
INOFEST

Festival inovácií INOFEST mieri do Prešova

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO.  V roku 2023 prichádza podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chce poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia štátnej […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7.–⁠11. 10. 2023, veľtrh Anuga, Kolín nad Rýnom

17. 10. 2023, Plant-Powered Perspectives, Bratislava

19. – 20. 10. 2023, kongres Obalko, Praha

23. 11. 2023, POPAI Day, Praha

Profily

Obchod očami… Martina Grygaříka, obchodného riaditeľa Plzeňského Prazdroja Slovensko: Pivo aj nealko sa pijú hlavne v lete

26. septembra 2023

Sme úplne obyčajné potraviny. S prívlastkom BIO

16. augusta 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera