
Počas roka 2020 si víno doprialo viacero spotrebiteľov v pohodlí domova. Slovenské domácnosti ho nakupovali raz za 26 dní, české raz za 20 dní. Domácnosti v oboch krajinách dlhodobo preferujú biele vína, ktoré tvoria v nákupnom koši viac ako polovicu.
Rok 2020 sa podpísal pod pozitívny vývoj kategórie vína v českých a slovenských domácnostiach. Spotreba vína rástla v objeme aj vo výdavkoch domácností. Pre domácu spotrebu si víno kupujú viac ako dve tretiny českých a slovenských domácností. Slovenské domácnosti nakupovali v priemere 1,5l vína pri jednom nákupe, české domácnosti ešte o niečo viac. Údaje sú výsledkom prieskumu trhu Spotrebiteľského panelu GfK v období za rok 2020.
Aké víno domácnosti kupujú?
V oboch krajinách dominuje víno balené výrobcom pred vínom „rozlievaným“, ktoré možno kúpiť napríklad vo vinotéke. Na Slovensku tvorí takéto rozlievané víno 13 % z objemu nákupov, v Čechách jeho podiel dosahuje 15 %. V roku 2020 však slovenské domácnosti nakupovali tieto vína vo väčšej miere, české domácnosti zasa nakupovali viac než v predošlých rokoch balené vína. V porovnaní s balenými vínami majú tie rozlievané obmedzený počet kupujúcich domácností, len okolo 10 %, nakupujú ho menej často, avšak vo väčšom množstve na jeden nákup. Na Slovensku približne 3,5 l a v Čechách 2,8 l.
Čo sa týka farby, v oboch krajinách domácnosti preferujú biele vína, ktoré tvoria v ich nákupnom košíku viac ako polovicu. Nasledujú červené vína, ktoré tvoria približne tretinu v nákupoch domácností. Biele vína nakupuje viac ako polovica domácností, červené vína zhruba 45 % domácností zo všetkých domácností v krajine aspoň raz za rok. Z hľadiska preferencie odrôd dominuje v oboch krajinách Cuvée s približne štvrtinovým podielom v nákupoch. Po Cuvée nasleduje na Slovensku Frankovka modrá, Cabernet Sauvignon a Chardonnay. V Čechách zasa Chardonnay, Merlot a Veltlínske zelené. Ak sa pozrieme na pôvod hrozna, môžeme povedať, že Slováci sú väčšími patriotmi a preferujú vína zo slovenského hrozna. Česi nakupujú viac vína zo zahraničného hrozna.
V ktorých predajniach sa vínu darí?
Najväčší podiel z výdavkov domácností na kúpu vína pre domácu spotrebu zachytávajú moderné nákupné kanály. Ide najmä o hypermarkety, diskonty a supermarkety. V Čechách sa dominantným nákupným formátom stali diskontné predajne s 30 %-ným podielom vo výdavkoch domácností. Víno v nich kúpilo aspoň raz za rok viac ako 40 % českých domácností. V diskontoch sa domácnosti zameriavajú na nákup vín zo zahraničného hrozna, ktoré tvorí približne tri štvrtiny výdavkov. V roku 2020 tu výraznejšie rástol nákup vína z českého hrozna. Z hľadiska výberu odrôd sa v diskontoch dostalo Veltlínske zelené pred Merlot.
Na Slovensku najvyšší podiel svojich nákupov vína domácnosti realizujú v hypermarketoch, približne 30 %. Nakupuje tu približne 40 % slovenských domácností, ktoré sa zameriavajú z väčšej miery na vína zo slovenského hrozna. Na rozdiel od situácie v Čechách, slovenské domácnosti v roku 2020 zvýšili v tomto formáte nákup vína zo zahraničného hrozna. V rámci odrôd uprednostnili Cabernet Sauvignon pred Frankovkou, ale stále v ich nákupných košíkoch dominuje Cuvée.