
Mlieko patrí medzi potraviny, ktoré za posledný rok nechýbali v nákupnom košíku takmer žiadnej domácnosti. V jeho spotrebe dominujú slovenské domácnosti nad českými, no v oboch krajinách bol zaznamenaný pozitívny rast objemu. Kupujúci sa však stále viac zaujímajú o podmienky, z ktorých mlieko pochádza. Údaje sú výsledkom prieskumu trhu spoločnosti GfK.
Mlieko patrí medzi dôležité kategórie v rámci spotreby českých a slovenských domácností. Významnejší podiel z hľadiska celkových výdavkov na rýchloobrátkový tovar zaujíma na Slovensku, (takmer 2 %) ako v Česku (približne 1,5 %).
Kupujú ho takmer všetky domácnosti
Mlieko živočíšneho pôvodu nakupujú takmer všetky domácnosti v krajine. GfK uvádza, že za posledné štyri roky môžeme pozorovať stabilné čísla v počte kupujúcich. Z hľadiska výdavkov na mlieko však jednoznačne dominujú slovenské domácnosti s priemerným výdavkom na úrovni takmer 80 EUR za rok. České domácnosti majú nepomerne nižší výdavok, ktorý sa pohybuje na úrovni 1330 CZK (v prepočte približne 50 EUR) za rok. Na Slovensku je taktiež aj vyššia priemerná frekvencia nakupovania. Priemerná domácnosť si u nás mlieko v uplynulom roku zakúpila 37-krát, pričom česká domácnosť až o desaťkrát menej. U našich susedov na mlieko najviac minuli najmä domácnosti s tínedžermi, na Slovensku s menšími a školopovinnými deťmi. Podobnej obľube sa v týchto domácnostiach tešia tiež ochutené mlieka.
Nákupy mlieka počas pandémie
Mlieko patrí k základným potravinám, ktoré nakupujeme pravidelne a nie je citlivé na sezónnosť. Napriek tomu, že si táto kategória udržiava stabilný počet kupujúcich, v minulom roku došlo k zvráteniu klesajúceho trendu na Slovensku a oživeniu kategórie v Česku. Celkovo sa v porovnaní s minulým rokom zvýšila spotreba domácností v oboch krajinách, konkrétne o 11 % na Slovensku a o 9 % v Českej republike.
„Z hľadiska typu balenia posilnili v objeme aj výdavkoch krabicové balenia, a to v oboch krajinách. Analogicky sme z hľadiska typu mlieka zaznamenali najviac rastúci trend pre trvanlivé mlieko, ošetrené UHT metódou. Trvanlivé mlieko domácnosti v oboch krajinách nakupovali častejšie a zároveň vo vyššom objeme ako v tom istom období minulého roka,“ uvádza Ladislav Csengeri, consumer panel & services director spoločnosti GfK.
Ako je na tom verzia bez laktózy?
Laktózová intolerancia je v spoločnosti čoraz prítomnejšou a ponuka delaktózovaného mlieka umožňuje aj spotrebiteľom s laktózovou intoleranciou pokračovať v nákupoch tejto kategórie. Podľa údajov GfK možno sledovať výrazný medziročný rast v objeme. Nákupy takéhoto druhu mlieka rastú strmšie v Českej republike, avšak na Slovensku je spotreba v absolútnych objemoch vyššia aj vďaka väčšiemu počtu kupujúcich.
Spotrebitelia sa zaujímajú o podmienky chovu
Do nákupného rozhodovania vstupuje mnoho faktorov. Jedným z nich je aj to, z akých podmienok pochádzajú kupované produkty. Až 55 % slovenských domácností a 49 % českých domácností priznáva, že práve nehumánne podmienky chovu zvierat vstupujú do rozhodovania o tom, či si zakúpia vybraný produkt. V mlieku tomuto trendu nasvedčujú zvýšené výdavky domácností na bio mlieko a vzhľadom na tento postoj kupujúcich môžeme očakávať ďalší pozitívny vývoj tohto segmentu aj v tejto kategórii.
Údaje sú výsledkom prieskumu trhu metódou Spotrebiteľského panelu v období od marca 2020 do februára 2021 a metódou Why2Buy 2020.