logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...
  • Februárová inflácia zrýchlila a po tretíkrát sa medziročne dostala na rekordných 15,4 %....
  • Aké sú negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail? Ako prvé asi každého napadne pandémia...

Nákupné centrá na Slovensku oslávili dvadsiate výročie. Aká budúcnosť ich čaká?

14. mája 2021
Správy 0
1479
Nákupné centrá na Slovensku oslávili dvadsiate výročie. Aká budúcnosť ich čaká?

Nákupné správanie Slovákov sa za posledné desaťročia zmenilo. Vo veľkej miere ho ovplyvnili moderné obchodné centrá, ktoré v závere uplynulého roka oslávili na Slovensku svoje okrúhle dvadsiate výročie. V roku 2000 otvorilo svoje brány prvé nákupné centrum v Bratislave, ku ktorému postupne pribúdali ďalšie aj v iných krajských a okresných mestách.

V závere roka 2000 otvorilo svoje brány na Vajnorskej ulici v Bratislave prvé nákupné centrum západoeurópskeho typu. O dvadsať rokov neskôr, teda v roku 2020, už na Slovensku plocha nákupných centier a retailových parkov predstavovala 2,35 mil. štvorcových metrov. Výmera obchodných centier bola evidovaná na úrovni 1,54 mil. štvorcových metrov, retailovým parkom prislúchalo 0,81 mil. štvorcových metrov. V súčasnosti je plocha obchodných centier a retailových parkov dvojnásobne väčšia ako pred desiatimi rokmi. Analytička spoločnosti Wood & Company Eva Sadovská prezradila, akým vývojom prešli nákupné centrá, v ktorom regióne ich je dnes najviac, aj ako odolávajú koronakríze.

Prečítajte si tiež
Avion v Bratislave opäť povedie Andrea Aujeská

Nákupným centrám kraľuje Bratislava

Nie je žiadnym tajomstvom, že na Slovensku sa najviac nákupov realizuje v Bratislavskom kraji, ktorý sa zároveň vyznačuje aj najväčšou kúpyschopnosťou obyvateľstva. Podľa údajov CBRE Research Bratislavský región zároveň disponuje najväčším počtom nákupných centier a retailových parkov, ktorých plocha na úrovni takmer 700 tis. štvorcových metrov tvorí 29 % z celoslovenskej plochy. V Bratislave jednoznačne dominujú moderné nákupné centrá.

„V porovnaní s inými metropolami európskych ekonomík je ukazovateľ saturácie v Bratislave momentálne nižší. Ani v budúcnosti, po dokončení aktuálne realizovaných väčších retailových projektov, nebude úroveň saturácie v hlavnom meste SR  privysoká a v podstate sa dotiahneme na úrovne v hlavných mestách našich susedov – vo Varšave a v Prahe. Ukazovateľ saturácie na druhej strane ale nereflektuje iné dôležité faktory ako sú kúpna sila obyvateľov či štruktúra a kvalita samotných schém. V štatistike sú totiž zarátané všetky typy centier, od destinačných nákupných centier s veľkou spádovou oblasťou až po lokálne, tzv. sídliskové centrá,“ uvádza Eva Sadovská.

Prečítajte si tiež
E-commerce zažíva úspech, pribúdajú nové obchody aj skupiny zákazníkov

Miesto pre nákupy, ale aj kultúru a zábavu

Nákupné centrá sa stali za posledné desaťročia pre ľudí nielen miestom na nákupy, ale aj zdrojom zábavy, kultúry či kulinárskych zážitkov. A to všetko pod jednou strechou. Podľa údajov CBRE Research najväčšiu plochu nákupných centier, až 35 %, tvoria predajne s módou. Za nimi nasleduje s podielom 12 % maloobchod zameraný na tzv. špeciality (t. j. kníhkupectvá, drogérie, lekárne či predajne s hračkami). Služby, teda kaderníctva, salóny krásy, banky, ale aj cestovné kancelárie pôsobia na 9 % výmery obchodných centier. Rozloha reštaurácií, cukrární či kaviarní tvorí z celkovej výmery ďalších 8 %. Pochopiteľne, aj nákupné centrá sa od seba líšia. Na ich atraktivitu či návštevnosť vplývajú okrem lokality, dopravnej dostupnosti, či prítomnosti kancelárskych priestorov v ich okolí aj samotné zloženie obchodov  a služieb, pričom pestrý mix s dostatočným dôrazom na voľnočasové funkcie sa stáva omnoho dôležitejším než kedykoľvek predtým.

Boj proti kríze

„Vo viac saturovaných oblastiach budú mať v budúcnosti výhodu prémiové nákupné centrá, ktoré majú dobre rozvinuté vyššie spomenuté funkcie a silnú pozíciu na trhu. Kľúčovou bude schopnosť prilákať hlavne destination footfall- teda nielen okoloidúcich, ale hlavne takých návštevníkov, pre ktorých je samotné centrum destináciou. Práve funkcia nákupného centra ako miesta pre trávenie voľného času (gastro, kino či wellness) sa bude v budúcnosti ešte viac vyvíjať a posilňovať. Toto všetko spolu s ochotou inovovať robí takéto nákupné centrá krízeodolnejšími,“ hovorí Eva Sadovská.

Pandémia a s ňou súvisiace opatrenia nás preniesli viac do online sveta, ktorý sa stal najmä počas prvých mesiacov doslova preceňovaným. Pochopiteľne tak vznikla otázka, či nákupné centrá dokážu konkurovať e-commerce. Rýchlosť návratu zákazníkov a ešte vyššie tržby počas predchádzajúcich uvoľnení ale potvrdzujú efektivitu nákupných centier ako distribučného bodu a zároveň ako socializačného elementu. „Spotrebiteľ potrebuje kontakt, poradiť sa, produktu sa dotknúť . Taktiež je časovo efektívnejšie, keď si zákazník vybaví všetko vrátane odvozu tovaru na jednom mieste a v čase, ktorý si na to vyhradil“, hovorí Jan Kubíček z Asociácie nákupných centier.

Trendom je mix e-commerce a fyzického nákupu

E-commerce nedokáže nahradiť kamenné predajne a naráža na svoje limity. Trendom sa stáva mix e-commerce a nakupovania vo fyzických prevádzkach. Kamenné obchody zavádzajú e-shopy ako dobrý doplnkový nástroj pre zvýšenie predaja a pre lepšiu komunikáciu a spoznávanie svojich zákazníkov. Ale aj naopak, vo svete e-commerce sa do popredia dostáva model „click and mortar“, pre ktorý je kľúčové mať aj kamenný obchod využívaný nielen ako showroom, ale aj ako miesto pre vyzdvihnutie tovaru. „Takto sa to odohráva až v prípade 70 percent všetkých e-commerce transakcií. Posledné štúdie ukazujú, že keď sa zníži počet kamenných predajní, klesá rovnako proporčne celkový obrat vrátane e-commerce. A práve preto  aj veľkí hráči  v predaji elektroniky, ktorí majú veľký ako objemový, tak aj časový náskok v online predaji, naďalej udržiavajú a rozvíjajú svoju pobočkovú sieť, pričom najčastejšie prvou voľbou sú pre nich práve obchodné centrá,“ uzatvára Jan Kubíček.

Súvisiace články:

Avion v Bratislave opäť povedie Andrea Aujeská E-commerce zažíva úspech, pribúdajú nové obchody aj skupiny zákazníkov Koronakríza ovplyvnila tržby obchodníkov i preferencie zákazníkov Bolt spúšťa novú službu – rýchle doručovanie nákupov

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera