logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kaufland v týchto dňoch venuje 100 000 eur trom vybraným organizáciám, ktoré pomáhajú...
  • Domáca maloobchodná sieť Coop Jednota pokračuje v podpore rozvoja slovenských miest a obcí....
  • Tesco sa v nezávislej ankete Najzamestnávateľ za rok 2022, ktorú každoročne vyhlasuje spoločnosť...
  • Nadácia Coop Jednota darovala Nemocnici s poliklinikou Brezno lekárske prístroje v hodnote 6 023...

Jakub Berčík: Oplatí sa využívať reakčný marketing?

13. mája 2021
Blog 0
1513
Jakub Berčík: Oplatí sa využívať reakčný marketing?

Marketingové aktivity mnohých firiem počas koronakrízy preukázali, že nie je nič, na čo by nedokázali reflektovať. Mnohé značky po celom svete sa opierajú o súčasné dianie doma i vo svete a ťažia z tém v spojení so svojimi produktami a službami. Reakčný marketing reaguje na aktuálne spoločenské dianie a jeho využitie v propagačných aktivitách sa stalo počas pandémie témou číslo jeden. 

Existuje viacero spôsobov, ako na tento problém reagovať a každá značka či inštitúcia k nemu pristupuje odlišne. Citlivé témy sú často otázkou morálneho kompasu, čo firmám, ktoré si ich vezmú za svoje môže výrazne pomôcť alebo aj naopak poškodiť.

Vtipné reakcie na spoločenské témy majú úspech

Vtipne reagovať na aktuálne spoločenské dianie môže spoločnosti priniesť virálne šírenie. Dôkazom toho sú aj príspevky na sociálnych sieťach spoločnosti Kaufland Slovenská republika, ktoré reagovali na prednostné očkovanie slovenskej tenistky, ako aj príspevok spoločnosti Lidl Slovenská republika v súvislosti s rozsudkom v kauze zmenky. Oba zaznamenali výraznejšiu interakciu v porovnaní s bežnými príspevkami. V prípade Lidlu post dosiahol 1600 lajkov, 180 zdieľaní, 176 komentárov a pri Kauflande viac ako 5000 lajkov, 678 zdieľaní a 261 komentárov. Dôvodom intenzívnejšej interakcie v prípade problematiky očkovania je fakt, že táto téma bola viac medializovaná, a teda je aj viac prítomná v povedomí ľudí. Z uvedeného vyplýva, že vhodne reagovať na aktuálnu spoločenskú situáciu sa týmto spoločnostiam vyplatilo minimálne v podobe interakcie s príspevkom, promovaním akciového produktu a v neposlednom rade zvyšovaním povedomia.

Ako prebiehalo testovanie?

V kvalitatívnom prieskume, ktorý realizovalo Laboratórium spotrebiteľských štúdií FEM SPU v Nitre na vzorke 66 respondentov (32 žien a 34 mužov) všetkých vekových kategórií, boli predmetom testovania vybrané príspevky týchto dvoch reťazcov na sociálnej sieti Facebook. Testovanie prebiehalo prostredníctvom tvárovej biometrie – špeciálneho softvéru, ktorý dokáže zachytiť vedomím nefiltrované reakcie na tvárach respondentov. Meranie prebiehalo z pohodlia domova, keďže účastníci prieskumu si mohli pozrieť jednotlivé príspevky aj prostredníctvom mobilných zariadení – stačilo byť pripojený na internet.

Predmetom testovania boli štyri príspevky na sociálnej sieti Facebook, ktoré sa odlišovali tematikou a promovaným produktom (Lidl – spotrebný tovar, Kaufland – zelenina). Dva z nich reflektovali na aktuálnu spoločenskú situáciu a dva prezentovali bežné príspevky reťazcov. Na základe výsledkov o podvedomom vnímaní prostredníctvom tvárovej biometrie je možné pozorovať rozdiely v emocionálnej odozve na jednotlivé príspevky.

S humorom i dĺžkou textu opatrne

Najnegatívnejšie (-0,046) bol vnímaný bežný príspevok Kauflandu na akciovú ponuku zeleru, dôvodom čoho mohlo byť aj množstvo textu, ktoré tento príspevok obsahoval. Paradoxne relatívne negatívne bol na podvedomej úrovni vnímaný aj príspevok reflektujúci na neoprávnené prednostné očkovanie (-0,036) s popisom „Na očkovanie si väčšina z nás musí ešte počkať, no posilňovať svoju imunitu môžete aj teraz. Napríklad zeleninou z našej akciovej ponuky.“ Dôvodom mohol byť hnev najmä starších respondentov, ale aj spájanie tejto problematiky s akciovými produktmi, čo niektorí respondenti deklarovali v otvorených otázkach prieskumu. Zaujímavým zistením je, že z hľadiska páčivosti dosiahol práve tento príspevok najpozitívnejšie hodnotenie (5,39). Na druhej strane, najpozitívnejšie z hľadiska podvedomého vnímania bol v tomto prípade vnímaný klasický príspevok spoločnosti Lidl (‑0,019), čo môže súvisieť aj s vnímaním promovaného produktu najmä z pohľadu žien. V prípade spoločnosti Lidl bol reakčný príspevok o zmenke vnímaný horšie v porovnaní s bežným príspevkom na podvedomej ako aj deklaratívnej úrovni. Mohlo to byť z dôvodu neatraktívnosti ponuky (set pilníkov), súvisu produktu so spoločenskou udalosťou, ale aj samotnej kauzy, ktorú mnohí respondenti nevnímali, resp. nevedeli správne priradiť.

Na základe uvedeného môžeme skonštatovať, že existuje odlišné spotrebiteľské vnímanie reakčných príspevkov spoločností na danú spoločenskú situáciu. Rozdiely sú nielen z hľadiska vekovej kategórie, ale aj názorového presvedčenia. V neposlednom rade je vnímanie podmienené aj vhodným prepojením promovaného produktu a úrovňou vedomostí o danej udalosti. To sa prejavilo pri reakčnom príspevku spoločnosti Lidl, ktorý väčšina respondentov v dotazníku nepochopila predovšetkým z hľadiska súvisu pilníkov a zmenky, resp. zmeny ceny. Väčšina starších respondentov považovala takúto reakciu maloobchodných reťazcov za neprimeranú.

Odhliadnuc od týchto zistení, reakčné príspevky priniesli významné virálne šírenie, čím zvýšili povedomie o značke, a to najmä v segmente aktívnych užívateľov sociálnych sietí. Vhodne koncipovaný príspevok reflektujúci na aktuálne spoločenské dianie a jeho prepojenie s výstižným produktom sa teda spoločnosti v konečnom dôsledku oplatí, pretože interakcia s príspevkom a jeho šírenie dosahujú výrazne nadpriemerné hodnoty, čo pozitívne vplýva na budovanie aktívneho povedomia o značke.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera