logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Tesco po skúšobnom období naostro spúšťa Online Club, vernostný program pre online zákazníkov....
  • Technológie sa neustále vyvíjajú a sú prepojené so všetkým, čo robíme v osobnom, ale aj...
  • Časopis Tovar&Predaj nedávno predstavil inovované logo a jeho májovo-júnové vydanie vychádza...
  • Spoločnosť Terno real estate, ktorá prevádzkuje sieť potravín Terno a Kraj, spúšťa nový projekt...

Koronakríza ovplyvnila tržby obchodníkov i preferencie zákazníkov

11. mája 2021
Správy 0
1361
Koronakríza ovplyvnila tržby obchodníkov i preferencie zákazníkov

Obdobie pandémie do  značnej miery ovplyvnilo tržby obchodníkov, vrátane enormných nákladov, ktoré museli vynaložiť v súvislosti s protipandemickými opatreniami vlády, s cieľom ochrániť zákazníkov a zamestnancov. Pod výsledky sa podpísali tak externé faktory ako aj opatrenia implementované samotnými obchodníkmi, a to najmä investície do modernizácie predajní a služieb a inovácie v oblasti technológií.

Najdôležitejším faktorom zmien v obchode v rámci minulého roka bola zmena nákupného správania súvisiaca s vývojom pandémie. Postupne výrazne klesla frekvencia nákupov, zvýšil sa priemerný nákupný košík a zaviedli sa rôzne protipandemické opatrenia, ktoré dramaticky zvýšili náklady obchodníkov. Dokonca boli niektoré obchodné prevádzky v istých častiach roka zatvorené úplne. Prišlo tiež k obmedzovaniu predaja istého sortimentu počas vianočného obdobia, ktoré je pre obchodníkov najdôležitejším v roku.

Prečítajte si tiež
Tovar&Predaj 5 – 6/2021: Doma sa varí viac

„Na jednej strane  sektor obchodu zaznamenal rast tržieb, na druhej strane obchodníkom výrazne stúpli náklady, keďže celý minulý rok sa niesol v znamení viac či menej prísnych reštriktívnych protipandemických opatrení. Povinnosť dodržiavať predpísané hygienické štandardy, či už v distribučných centrách alebo v obchodných prevádzkach, sa premietla do enormného rastu nákladov našich obchodníkov. Ako prejav vďaky svojim zamestnancom za nasadenie počas pandémie sme sa rozhodli viacerí obchodníci vyplatiť aj finančné bonusy a príplatky navyše. Spolu sa tak počas minulého roka v rámci Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) vyšplhali výdavky spojené s pandémiou na hodnotu 37 miliónov eur,“ informoval Martin Krajčovič, predseda SAMO.

Maloobchodu sa darilo viac

Podľa údajov spoločnosti NielsenIQ, priemerný celoročný rast tržieb obchodníkov SAMO bol v minulom roku na úrovni 6,3 %.Z toho tržby za potravinový sortiment narástli v priemere o 6,5 % a za drogistický sortiment o šesť percent. Darilo sa viac maloobchodu, keďže veľkoobchod bol tiež poznačený výpadkom segmentu HoReCa. Rast tržieb, aj napriek uvedeným negatívnym vplyvom, možno pripísať viacerým okolnostiam. Okrem externých faktorov súvisiacich s opatreniami štátu v boji proti pandémii to bolo aj vďaka vlastným opatreniam obchodníkov. Predovšetkým investíciám do otvorenia nových alebo modernizácie existujúcich predajní, vďaka ktorým sa do nich podarilo prilákať viac zákazníkov. Avšak aj akceleráciou technologických inovácií, zavádzaním a rastúcou obľubou už skôr spustených inteligentných služieb.

„Uzavretie reštaurácií a hotelov v určitých obdobiach minulého roka spôsobilo, že si spotrebitelia zaobstarávali potraviny náhradným spôsobom, najmä v supermarketoch. Rovnako pandémia spôsobila zvýšený záujem o hygienické produkty. Veľký podiel však mali aj aktivity samotných obchodníkov, ktorí dokázali pružne zareagovať na nové trendy a požiadavky zákazníkov a potvrdili významnú úlohu, ktorú zohrávajú pri zásobovaní obyvateľov alebo ako významná súčasť hospodárstva krajiny,“ hovorí Martin Krajčovič.

Enormný rast online nákupov

Tieto faktory sa do veľkej miery premietli aj do výsledkov vianočného nákupného obdobia, v ktorom bol zaznamenaný rast tržieb členov SAMO na úrovni 6,8 %. V tomto období sa tiež potvrdili zmeny v zákazníckom správaní, keď sa priemerná frekvencia nákupov v maloobchodných predajniach členov SAMO znížila medziročne o 20 %. Naopak, stúpla priemerná hodnota jedného nákupu, ktorá medziročne vzrástla o 24,4 %. Pod pozitívnymi výsledkami tohto obdobia sa podpísal aj enormný nárast online nákupov, na čo mal vplyv aj vydaný celoplošný zákaz predaja nepotravinárskeho tovaru. „Zákazníkom tak zostala možnosť nakupovať tento tovar iba online. Žiaľ, tu je treba upozorniť, že keďže na online trhu na Slovensku dominujú najmä zahraničné e-shopy, odišiel nenávratne do zahraničia aj nezanedbateľný objem tržieb. Štát si tak nepochopiteľne ukrojil značné príjmy z daní,“ upozorňuje Martin Krajčovič. Naopak, vianočné obdobie neprialo veľkoobchodnému predaju, kde v dôsledku zatvorených hotelov a reštaurácií došlo v sektore HoReCa k poklesu veľkoobchodných tržieb takmer o 40 %.

Ako sa nakupovalo?

Nákupný košík mal v minulom roku v maloobchodných sieťach SAMO priemernú hodnotu 13,28 €. Medzi 10 najpredávanejších produktov v potravinárskych predajniach patrili nebalené pečivo, mäso (najmä bravčové a kuracie), ovocie (najmä banány a citrusové ovocie) a zelenina (najmä zemiaky, paradajky a dyne), mlieko, maslo, cukor, vajcia, minerálne a stolové vody, tabakové výrobky, ako aj pivo a destiláty.

K zmene zloženia nákupného košíka došlo vlani aj pri drogistickom a kozmetickom sortimente. Výrazne menej sa nakupovala dekoratívna kozmetika a kategórie na to naviazané, napr. výrobky na odličovanie, klesol však aj predaj vôní a dezodorantov. Na druhej strane výrazne narástol predaj toaletného papiera, dezinfekcií rôzneho druhu, mydiel a krémov na ruky, ale aj výživových doplnkov a krmiva pre domáce zvieratá.

O ktoré produkty bol menší záujem?

Zaujímavosťou pri potravinách bol pokles dopytu po niektorých, inokedy žiadaných produktoch. Obchodníci v roku 2020 zaznamenali napríklad pokles predaja žuvačiek, kde predpokladaným dôvodom bolo nosenie rúšok a respirátorov. Pravdepodobne z dôvodu výrazného obmedzenia návštev a osláv došlo aj značnému poklesu predaja dezertov a bonboniér. Prepad zaznamenal tiež predaj cereálnych tyčiniek, energy drinkov a voľnočasových snackov, v dôsledku dlhotrvajúcich lockdownov a nižšej frekvencie športového vyžitia. Potešiteľným zaznamenaným javom bol pokles predaja plastových tašiek, ktorý možno pripísať uvedomelejšiemu zákazníckemu správaniu a väčšiemu využívania viacnásobne použiteľných ekologických tašiek.

Dopady pandémie v roku 2021

Pokračujúcou pandémiou bolo poznačené aj nedávne veľkonočné nákupné obdobie. Bolo však prvým, ktorého vývoj je porovnateľný aj z hľadiska vývoja koronakrízy, keďže aj minuloročná Veľká noc už bola poznačená pandémiou. Tržby v tomto období narástli, oproti rovnakému obdobiu 2020, priemerne o 3,6 %. Z toho vo vybraných potravinách o 3,4 % a vo vybraných drogériách o 5,5 %. Reštrikcie v spoločnosti v uvedenom období pretrvali a spolu s nimi rovnako tak aj zvýšené náklady, vynaložené v súvislosti s ochranou bezpečnosti a zdravia zákazníkov i zamestnancov reťazcov združených v SAMO.

Členovia SAMO nadviazali na predošlú Veľkú noc a dokonca ešte vo väčšom objeme ponúkali zákazníkom slovenské jahňacie mäso. V tejto komodite nastala dobrá spolupráca a obchodníci sú pripravení do budúcnosti odobrať oveľa viac jahňacieho mäsa, ako je im v súčasnosti možné dodať od slovenských dodávateľov. Zaujímavosťou bol nárast predaja cukroviniek, ktoré vlani zaznamenali prepad. Napriek obmedzeniam v stretávaní a pri cestovaní sa ľudia tento rok snažili spríjemniť si veľkonočné sviatky a dopriali sebe aj blízkym všetko, čo z hľadiska potravín k týmto tradíciám patrí.

Trendy, ktoré pretrvajú aj po pandémii

Aj na základe doterajších skúseností SAMO predpokladá, že niektoré trendy pretrvajú aj pod odznení pandémie. Reálnym sa javí pokračovanie trendu tzv. „one stop shopping“, teda nižšej frekvencie nákupov, ale väčšej jednorazovej hodnoty nákupu. Rovnako predpokladá ďalší rast online predaja napriek tomu, že sa zákazníci po uvoľnení opatrení budú vracať aj do kamenných predajní. Pozorujeme, že sociálny kontakt je hlavným determinantom toho, že aj online priestor má svoje hranice a ľudia preferujú osobný kontakt a niektoré odvetvia zažívajú doslova dopytový boom.

Rovnako bude taktiež pokračovať trend rastu bezhotovostných platieb na úkor hotovostných a tiež rozvoj možností bezkontaktných platieb. V tomto smere je podľa vyjadrení zástupcov SAMO dôležitý prínos retailových reťazcov pri edukácii nakupujúcich. Členovia aliancie zároveň vnímajú aj trend zvyšovania návštevnosti malých predajní v blízkosti obydlí a predpokladajú zmenšovanie záujmu o široko sortimentné predajne (hyper, supermarkety), zmenšovať sa pravdepodobne bude aj záujem o obchody mimo obytných zón – v tomto prípade bude rozhodujúcu rolu zohrávať návrat zamestnancov do kancelárií, a teda aj ďalší vývoj koronakrízy.

Súvisiace články:

Tovar&Predaj 5 – 6/2021: Doma sa varí viac

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7. –⁠ 8. 6. 2023, Kongres Samoška, Olomouc

Profily

Action

Petr Juliš, generálny riaditeľ Action pre Česko a Slovensko: Na Slovensku vidíme väčší priestor ako v Česku

1. apríla 2023
Kaufland

František Krenželák, centrálny nákupca mliečnych výrobkov, Kaufland: Cením si všetky podnety od zákazníkov a venujem sa im

1. apríla 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera