
Certifikát Fairtrade sa stal označením pre produkty, ktorých výrobcovia dostali za svoju prácu spravodlivo zaplatené a popri produkcii sa dbalo i na životné prostredie. Do svojho sortimentu zaraďuje produkty s týmto označením čoraz viac predajní i obchodných reťazcov. Spoločnosť Kaufland v priebehu uplynulého roka rozšírila svoj stabilný sortiment Fairtrade výrobkov o 20 %.
V predajnej sieti Kaufland má Fairtrade sortiment, podobne ako i v ďalších obchodných reťazcoch, svoje pevné miesto. V súčasnosti sa môže pochváliť širokou ponukou výrobkov s označením férového obchodu s medziročným nárastom o dvadsať percent. „Záleží nám na spravodlivých pracovných a obchodných podmienkach v rozvojových krajinách. Sme hrdí, že našim zákazníkom vieme ponúknuť široký výber Fairtrade potravín a produktov počas celého roka,“ hovorí Lucia Vargová, hovorkyňa Kaufland Slovensko.
Certifikácia Fairtrade predstavuje férový obchod, založený na rovnocennom partnerstve. Zabezpečuje spravodlivejšie obchodné podmienky, dodržiavanie ľudských, pracovných práv a ohľaduplnosť voči planéte. „Pestovanie kávy, kakaa, ovocia a kvetov je veľmi náročné, napriek tomu mnoho farmárov získava minimálne odmeny a má problém uživiť seba i svoju rodinu. Ak chceme nakupovať s vedomím, že výrobca dostal za prácu poctivo zaplatené, určite sa oplatí zvoliť si produkty s označením Fairtrade,“ vysvetľuje Kristína Hajniková zo spoločnosti Fairtrade Česko a Slovensko.
Základné princípy Fairtrade chránia obe strany. Pestovateľom zaručujú nastavenie výkupnej ceny tak, aby zodpovedala nákladom udržateľnej produkcie a dôstojného živobytia. Zároveň ich zaväzuje k šetrnejšiemu prístupu k prírodným zdrojom, kontrolovanému používaniu pesticídov, zákazu GMO, nútenej alebo detskej práce, ako aj k rozvíjaniu vzájomných obchodných vzťahov a budovaniu miestnych komunít. Zmyslom tejto certifikácie je umožniť pestovateľom, zamestnancom a remeselníkom uživiť sa vlastnou prácou za dôstojných podmienok.