
Ak ste majiteľom firmy alebo obchodu, možno by vás zaujímalo, prečo sa toľko hovorí o konkrétnej značke či o vašom konkurentovi v miestnej tlači či v online priestore, zatiaľ čo o vás nikto netuší. Dať o sebe vedieť je určite vhodná stratégia, ako rozhýbať svoj biznis po korone. Čo je za tým? Na túto otázku je jednoduchá odpoveď – PR.
Public relations, teda PR, v súčasnosti už nie je len tlačová správa. Podľa platnej definície ide o profesionálne udržiavanie priaznivého obrazu – imidžu firmy v očiach verejnosti. Ale už dávno nevystihuje záber samotného PR. V súčasnosti využívajú komunikačné agentúry množstvo nástrojov na pomoc firmám pri raste, zviditeľnení a etablovaní značky na trhu. PR by už dávno malo byť plnohodnotne zastúpené a zohrávať kľúčovú úlohu v komunikácii firmy, pretože pomáha získať konkurenčnú výhodu. Umožňuje vašej spoločnosti osloviť širšiu cieľovú skupinu, zvýšiť povedomie o produktoch a službách a navyše zvýšiť dôveryhodnosť vašej značky.
Šírte informácie
V priebehu rokov si firmy plne uvedomili dôležitosť vytvárania pútavého obsahu. Aj preto nie nič výnimočné, ak majú vlastné blogy, v ktorých píšu o novinkách pre svojich zákazníkov. Veľkým problémom však môže byť, ak nie je tento obsah konzistentný a chýba im tiež jasný plán. Proaktivita v PR im môže pomôcť vytvoriť cestu pre tento obsah, teda rozšíriť ho aj inými spôsobmi ako len blogom, a tým osloviť a rozšíriť správne publikum.
Prezentácia zaujímavého obsahu prostredníctvom príbehov či rozhovorov v lokálnych či celoplošných médiách môže byť tiež vynikajúcim spôsobom, ako zviditeľniť spoločnosť. A netreba zabudnúť ani na vlastné sociálne siete, ktoré sú aktuálne v širokej obľube.
Budujte dôveryhodnosť
Reklama bezpochyby pomáha zvyšovať povedomie o značke. Avšak už väčšine spotrebiteľov je celkom jasné, že za toto umiestnenie či výstup klienti platia, a to nemalé peniaze. Preto verejnosť čoraz viac kladie dôraz na informácie z tretích strán, ako na akúkoľvek formu reklamy. Nie je preto nič nezvyčajné, keď si googlia informácie o vašej spoločnosti na webe, na sociálnych sieťach, pýtajú sa na vás vašich známych. Aktuálne prieskumy jasne naznačujú, že až 84 % respondentov verí odporúčaniu svojich blízkych, ktoré si zisťujú takpovediac tvárou v tvár, 55 % verí odporúčaniu svojich priateľov cez sociálne siete a 39 % verí influencerom a ľuďom, ktorých sleduje na sociálnych sieťach.
Potenciálni zákazníci však tiež veria správam, ktoré sa o vás dozvedia z médií. Keď si zákazník vezme noviny alebo zapne televíziu a médiá o vašej značke hovoria pozitívne, je to pre neho jasný signál dôveryhodnosti. Až 63 % zákazníkov dôveruje správam a článkom v médiách, ktoré sa kladne vyjadria o vašich službách či produktoch. Naproti tomu blogom verí 39 %, rádiu a TV 44 %, printovým médiám 48 % respondentov. Naopak, keď sa spotrebiteľom zobrazí reklama, sú prirodzene skeptickejší.
Upevňujte vzťahy
Verní zákazníci zohrávajú úlohu aj pri budovaní dôveryhodnosti, pretože ak berú vašu značku za „lovebrand“, sú jej najväčšími obhajcami. U týchto zákazníkov je pravdepodobnejšie, že o vás napíšu pozitívne recenzie, spomenú vašu službu priateľom alebo ohodnotia svoje skúsenosti online. Tieto hodnotenia môžete následne zdieľať na vašich sociálnych médiách či firemnom webe.
Pozitívna spätná väzba od ostatných zákazníkov sa nedá kúpiť a je jedným z najefektívnejších predajných spôsobov. Zákazníci totiž s väčšou pravdepodobnosťou uveria ostatným zákazníkom, pokiaľ ide o propagáciu značky, ako reklamným bannerom na webe. Súčasťou PR je tiež komunikácia s týmito zákazníkmi prostredníctvom platforiem sociálnych médií, a to s jediným, no hlavným cieľom: vybudovať silný a pozitívny vzťah.
Využívanie nástrojov PR na budovanie imidžu značky postavenej na dôveryhodnosti, pevných vzťahoch a kvalitnom obsahu sú len stručným príkladom ako PR funguje. Ak využijete všetky možnosti, ktoré vám ponúka, je to jednoznačne skvelý spôsob, ako zlepšiť a naštartovať vaše podnikanie.