
Obchodníkom roka 2020 sa stal predajca hračiek Dráčik. S veľmi tesným náskokom na prvom mieste nahradil víťaza siedmich predošlých ročníkov kníhkupectvo Martinus, ktoré tento rok obsadilo v celkovom poradí druhé miesto. Cenu verejnosti získala spoločnosť Lidl, skokanom roka sa stala na základe najväčšieho posunu v celkovom poradí v rámci ročníku spoločnosť Lindex.
Víťazi sortimentných kategórií a absolútny víťaz ocenenia Mastercard Obchodník roka boli určení na základe výsledkov reprezentatívneho prieskumu. Pri vyhodnotení výsledkov boli zohľadnené dve skupiny faktorov, a to pozícia na trhu a dôvera zákazníkov. Celkový index aj faktory pozície na trhu a dôvery zákazníkov vo výsledku zohľadňujú celkovú situáciu na trhu a pozíciu obchodníka v rámci konkurenčného prostredia.
Najvýraznejší trend v retaile je e-commerce
„V tomto ročníku ocenenia Mastercard Obchodník roka boli do výskumu novo zaradené tri kategórie: e-shopy, lekárne a hračky. Zaradenie týchto kategórií malo vplyv aj na celkové poradie obchodníkov z minulých rokov. Nové kategórie sú silné a ich najvýraznejší obchodníci sa zaraďujú na popredné priečky všetkých parametrov aj celkového skóre,“ povedal Michal Čarný, generálny riaditeľ Mastercard pre Českú republiku a Slovensko. „Z výskumu okrem iného vyplýva, že najvýraznejším trendom na retailovom trhu je tento rok nárast e-commerce, čo potvrdzujú aj nákupné dáta Mastercard. Obrat slovenských online obchodov vzrástol v roku 2020 o 47 percent, obchodom s potravinami či športovými potrebami stúpli tržby dokonca na viac ako dvojnásobok,“ dodáva Michal Čarný.
Po siedmich rokoch nový víťaz
Absolútnym víťazom sa každoročne stáva obchodník, ktorý dosiahne v rámci reprezentatívneho výskumu najvyššie celkové skóre naprieč všetkými kategóriami. Absolútnym víťazom ôsmeho ročníka ocenenia Mastercard Obchodník roka 2020 sa stalo hračkárstvo Dráčik. Spoločnosť víťazí v celkovom skóre, je najsilnejším hráčom v parametri lojality a druhým najsilnejším v zapamätateľnosti. Tieto dve silné stránky ho vynášajú na celkové prvé miesto. Spoločnosť Dráčik okrem získaného titulu absolútny víťaz bodovala aj v kategórii Obchodník roka s hračkami. Najvyššie skóre dosiahla najmä v parametri zapamätateľnosti – spontánne ju uviedlo 85 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci hračkárstva Dráčik deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality v kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 90 %. Taktiež z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je obchodník Dráčik na prvom mieste.
Spoločnosť Martinus, ktorá v čele ocenenia stála počas siedmich po sebe idúcich ročníkov, sa tento rok umiestnila v celkovom hodnotení s veľmi tesným výsledkom na druhom mieste. Je to tradičný silný hráč, ktorý je veľmi známym obchodníkom, má veľmi silnú a lojálnu klientelu, o ktorú sa stará a tým si získava ich vysokú dôveru. Martinus je jedným z najčastejšie odporúčaných obchodníkov a je veľmi silný v odlíšení sa od konkurencie. Na treťom mieste sa v celkovom poradí umiestnila spoločnosť dm drogerie markt, ktorá vyniká vo svojej kategórii a má vysoké skóre zvlášť v lojalite svojich zákazníkov – je hlavným nákupným miestom pre veľkú väčšinu ľudí, ktorí nakupujú daný sortiment. Úplná väčšina zákazníkov sa k tomuto obchodníkovi tiež rada znovu vracia a obchodník veľmi dobre napĺňa zákaznícke očakávania.
Obchodník roka s potravinami je Lidl
Víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s potravinami sa stal Lidl. Okrem iného bodoval v parametri zapamätateľnosť – spontánne ho uviedlo 69 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci Lidlu v danej kategórii deklarujú druhú najvyššiu mieru lojality. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 33 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov zostáva Lidl, rovnako ako minulý rok, na prvom mieste. Druhé miesto pripadlo Kauflandu a na treťom mieste je Tesco.
Silní hráči na trhu s drogériou a parfumériou
dm drogerie markt sa stala víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s drogériou a parfumériou, a to predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 68 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci dm drogerie markt v danej kategórii deklarujú taktiež najvyššiu mieru lojality. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 66 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je dm drogerie markt, rovnako ako vlani, na druhom mieste. Na druhom mieste sa umiestnila Teta drogérie a na treťom Notino.sk.
Nábytku a bytovým doplnkom vládne IKEA
IKEA sa stala víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s nábytkom a bytovými doplnkami najmä vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 37 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci IKEA deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality v danej kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 49 %. Aj z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov zostáva IKEA, rovnako ako minulý rok, na prvom mieste. Na druhom mieste sa umiestnil Möbelix a na treťom je Jysk.
Kto je obchodníkom roka v sortimente knihy a elektronika?
V rámci kategórie Obchodník roka s elektronikou je víťazom spoločnosť NAY, pomerne neohroziteľným víťazom pokiaľ ide o parameter zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 60 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci NAY deklarujú druhú najvyššiu mieru lojality v danej kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 41 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je NAY na treťom mieste. Druhá sa umiestnila Alza.sk a tretí bol Datart.
Kníhkupectvo Martinus sa stalo víťazom kategórie Obchodník roka s knihami predovšetkým vďaka tomu, že bodovalo v parametri zapamätateľnosť – spontánne ho uviedlo 83 % respondentov nakupujúcich sortiment a má v tomto parametri pred najbližšou konkurenciou výrazný náskok. Zákazníci spoločnosti Martinus deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality v danej kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 61 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Martinus na druhom mieste. Druhé miesto v kategórii obsadilo kníhkupectvo Panta Rhei a tretie miesto Preskoly.sk.
E-shopom roka je Alza.sk
Alza.sk zvíťazila v kategórii Mastercard E-shop roka. Bodovala predovšetkým v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 41 % respondentov. Zákazníci tiež deklarujú k e-shopu Alza.sk najvyššiu mieru lojality v kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 42 %. Na druhom mieste sa v kategórii umiestnilo kníhkupectvo Martinus.sk a na treťom mieste Notino.sk.
Zákazníci najviac hlasovali pre Lidl, Kaufland a Tesco 
Víťaza kategórie Mastercard Obchodník roka 2020 – Cena verejnosti určilo verejné hlasovanie, ktoré prebiehalo prostredníctvom internetových stránok www.obchodnik-roka.sk od 23. novembra 2020 do 21. februára 2021. Celkovo hlasovalo 33 024 osôb a hlasujúci rozdelili medzi najrôznejších obchodníkov 139 494 platných hlasov. V kategórii Obchodník roka 2020 – Cena verejnosti zvíťazil Lidl Slovenská republika s 23 592 hlasmi. Na druhom mieste bola spoločnosť Kaufland, ktorá získala 15 618 hlasov, a na treťom mieste Tesco s 10 594 hlasmi.