Slovensko prechádza z čiernej fázy do bordovej, čo pre našu ekonomiku znamená uvoľňovanie niektorých opatrení. Po štyroch mesiacoch sa tak otvárajú aj kamenné prevádzky obchodov. Analytička Wood & Company Eva Sadovská prezradila, ako obchodníkom zatvorenie predajní okresalo tržby a či sa v nasledujúcich týždňoch môžu tešiť na oživenie predaja a návrat zákazníkov.
Kamenné obchody sú na Slovensku zatvorené takmer štyri mesiace. Výnimkou boli len potraviny, drogérie a lekárne. Počas tohto obdobia mnohí z odborníkov využívali fyzické prevádzky výlučne iba ako výdajné miesta pre tovar objednaný prostredníctvom e-shopov. Na dosiahnutie zvyčajného obratu či predaja to však nestačilo a prevažná väčšina prevádzok zaznamenala v tomto období medziročný pokles tržieb. Potvrdzujú to aj údaje Štatistického úradu SR (ŠÚ SR).
Tržby maloobchodu drasticky klesli
Maloobchod na Slovensku zaznamenal v januári 2021 medziročný pokles tržieb o 16,8 % a vo februári o 14,7 %. Tieto prepady maloobchodných tržieb boli zároveň výraznejšie ako počas prvej vlny pandémie. Tržby poklesli, na rozdiel od prvej vlny, aj hypermarketom a supermarketom, a to o 13 %. Tieto veľké nešpecifikované predajne totiž mohli svojim zákazníkom ponúkať v úvode roka iba potraviny a drogériu. Ostatný tovar ako oblečenie či potreby pre domácnosti zostal v regáloch prelepených páskou. Mnohé z drogistických či potravinových obchodov sú navyše situované v nákupných centrách, ktorých návštevnosť bola z dôvodu opatrení iba minimálna, čo si negatívne odniesli aj tržby potravín a drogérií. Informuje o tom analytička Eva Sadovská.
„Výraznejší pokles tržieb, o desiatky percent, evidovali v januári a aj vo februári špecializované predajne, ktoré zostali zatvorené a na predaj využívali iba internet. Predajcom v stánkoch a na trhoch v januári klesli tržby až o polovicu, vo februári o približne tridsať percent. Jedine maloobchod mimo predajní, stánkov a trhov, ktorého súčasťou sú najmä online obchody, zaznamenal vo februári nárast tržieb a to o desať percent,“ uvádza Eva Sadovská. Efekt zatvorených obchodov negatívne ovplyvnil tržby maloobchodu aj za marec a apríl 2021, pričom údaje za tieto mesiace ŠÚ SR zverejní až o niekoľko týždňov.
Klasické nakupovanie v plnej miere e-shopy nenahradili
Oproti vlaňajšiemu roku si mnohé kamenné prevádzky vytvorili alebo vylepšili svoje online predajné kanály. No ani tie im ich obvyklý predaj alebo tržby nedokázali vynahradiť. Klasické obchody cez online predaj neutŕžili toľko, ako keby mali otvorené fyzické prevádzky. Mnohí zákazníci zároveň nákupy odsúvali na neskôr, očakávajúc, kedy budú môcť kamenné obchody opäť osobne navštíviť. „Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom, tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať či vyskúšať. U mnohých spotrebiteľov je prioritou mať zakúpený tovar k dispozícii ihneď. Navyše malé položky sa zákazníkom neoplatia nakupovať online kvôli poplatkom za balenie a doručenie. Ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je online predaj ideálny v kombinácii s klasickým nakupovaním,“ uvádza Eva Sadovská.
O zákazníkov nebude núdza
Na nakupovanie a míňanie Slovákov vplýva aj ekonomický vývoj v krajine a s ním súvisiaca situácia na trhu práce. Pôvodné odhady o dramatickom prepade HDP krajiny sa nenaplnili a vlani slovenská ekonomika zaznamenala medziročný pokles HDP o prijateľných – 5,2 %. Pre tento rok už odhady Národnej banky Slovenska (NBS) hovoria o jeho opätovnom raste až na úrovni piatich percent. NBS zároveň odhaduje, že miera nezamestnanosti sa ešte v prvom polroku 2021 zvýši, nakoľko k nezamestnaným pribudnú ľudia prepustení počas druhej vlny pandémie. Od druhej polovice tohto roka by už ale malo prísť k opätovnému poklesu počtu nezamestnaných. „Dobrou správou je, že najväčší pracovný portál Profesia len prednedávnom zverejnil údaje o rastúcom trende zverejnených pracovných ponúk. Predpokladáme preto, že po znovuotvorení by kamenné obchody nemali mať v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch núdzu o zákazníkov. Tí, ak aj v uplynulých mesiacoch míňali menej, tak skôr preto, že nemali kde a ani nie tak preto, že nemali za čo,“ dopĺňa Eva Sadovská.
Ako bude vyzerať nakupovanie Slovákov počas najbližších týždňov a mesiacov?
- Menej realizovaných nákupov, ale plnšie nákupné košíky;
- Hygienické a bezpečnostné opatrenia vplývajú na nižší počet zákazníkov v predajniach (obmedzenie 1 zákazník na 15 m2);
- Výrazný pokles nákupov v okolitom zahraničí a návrat zákazníkvo do obchodov na Slovensku;
- Uprednostňovanie lacnejšieho tovaru pred luxusnejším v snahe ušetriť;
- Pretrvávajúce obmedzenia v iných segmentoch môžu zmeniť obsah nákupných košíkov;
- Určitá časť zákazníkov bude aj naďalej využíva´t e-shopy, budúcnosť má ale najmä mix klasického nakupovania a e-commerce. (Eva Sadovská, analytička Wood & Company)