logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Sieť potravin Fresh mini nájdu spotrebitelia už na všetkých viac ako 40 čerpacích staniciach...
  • Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue....
  • Od júna zabezpečuje správu a prenájom Obchodného centra Aupark v Bratislave realitno-poradenská...
  • Zvolenská mliekareň najnovšie priniesla na trh limitovanú letnú a zimnú edíciu. Zákazníci môžu...

Po štyroch mesiacoch sa otvoria obchody. Ako bude vyzerať nakupovanie na Slovensku?

14. apríla 2021
Správy 0
2010
Po štyroch mesiacoch sa otvoria obchody. Ako bude vyzerať nakupovanie na Slovensku?

Slovensko prechádza z čiernej fázy do bordovej, čo pre našu ekonomiku znamená uvoľňovanie niektorých opatrení. Po štyroch mesiacoch sa tak otvárajú aj kamenné prevádzky obchodov. Analytička Wood & Company Eva Sadovská prezradila, ako obchodníkom zatvorenie predajní okresalo tržby a či sa v nasledujúcich týždňoch môžu tešiť na oživenie predaja a návrat zákazníkov.

Kamenné obchody sú na Slovensku zatvorené takmer štyri mesiace. Výnimkou boli len potraviny, drogérie a lekárne. Počas tohto obdobia mnohí z odborníkov využívali fyzické prevádzky výlučne iba ako výdajné miesta pre tovar objednaný prostredníctvom e-shopov. Na dosiahnutie zvyčajného obratu či predaja to však nestačilo a prevažná väčšina prevádzok zaznamenala v tomto období medziročný pokles tržieb. Potvrdzujú to aj údaje Štatistického úradu SR (ŠÚ SR).

Tržby maloobchodu drasticky klesli

Maloobchod na Slovensku zaznamenal v januári 2021 medziročný pokles tržieb o 16,8 % a vo februári o 14,7 %. Tieto prepady maloobchodných tržieb boli zároveň výraznejšie ako počas prvej vlny pandémie. Tržby poklesli, na rozdiel od prvej vlny, aj hypermarketom a supermarketom, a to o 13 %. Tieto veľké nešpecifikované predajne totiž mohli svojim zákazníkom ponúkať v úvode roka iba potraviny a drogériu. Ostatný tovar ako oblečenie či potreby pre domácnosti zostal v regáloch prelepených páskou. Mnohé z drogistických či potravinových obchodov sú navyše situované v nákupných centrách, ktorých návštevnosť bola z dôvodu opatrení iba minimálna, čo si negatívne odniesli aj tržby potravín a drogérií. Informuje o tom analytička Eva Sadovská.

„Výraznejší pokles tržieb, o desiatky percent, evidovali v januári a aj vo februári špecializované predajne, ktoré zostali zatvorené a na predaj využívali iba internet. Predajcom v stánkoch a na trhoch v januári klesli tržby až o polovicu, vo februári o približne tridsať percent.  Jedine maloobchod mimo predajní, stánkov a trhov, ktorého súčasťou sú najmä online obchody,  zaznamenal vo februári nárast tržieb a to o desať percent,“ uvádza Eva Sadovská. Efekt zatvorených obchodov negatívne ovplyvnil tržby maloobchodu aj za marec a apríl 2021, pričom údaje za tieto mesiace ŠÚ SR zverejní až o niekoľko týždňov.

Klasické nakupovanie v plnej miere e-shopy nenahradili   

Oproti vlaňajšiemu roku si mnohé kamenné prevádzky vytvorili alebo vylepšili svoje online predajné kanály. No ani tie im ich obvyklý predaj alebo tržby nedokázali vynahradiť. Klasické obchody cez online predaj neutŕžili toľko, ako keby mali otvorené fyzické prevádzky. Mnohí zákazníci zároveň nákupy odsúvali na neskôr, očakávajúc, kedy budú môcť kamenné obchody opäť osobne navštíviť. „Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom, tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať či vyskúšať. U mnohých spotrebiteľov je prioritou mať zakúpený tovar k dispozícii ihneď. Navyše malé položky sa zákazníkom neoplatia nakupovať online kvôli poplatkom za balenie a doručenie. Ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je online predaj ideálny v kombinácii s klasickým nakupovaním,“ uvádza Eva Sadovská.

O zákazníkov nebude núdza

Na nakupovanie a míňanie Slovákov vplýva aj ekonomický vývoj v krajine a s ním súvisiaca situácia na trhu práce. Pôvodné odhady o dramatickom prepade HDP krajiny sa nenaplnili a vlani slovenská ekonomika zaznamenala medziročný pokles HDP o prijateľných – 5,2 %. Pre tento rok už odhady Národnej banky Slovenska (NBS) hovoria o jeho opätovnom raste až na úrovni piatich percent. NBS zároveň odhaduje, že miera nezamestnanosti sa ešte v prvom polroku 2021 zvýši, nakoľko k nezamestnaným pribudnú ľudia prepustení počas druhej vlny pandémie. Od druhej polovice tohto roka by už ale malo prísť k opätovnému poklesu počtu nezamestnaných. „Dobrou správou je, že najväčší pracovný portál Profesia len prednedávnom zverejnil údaje o rastúcom trende zverejnených pracovných ponúk. Predpokladáme preto, že po znovuotvorení by kamenné obchody nemali mať v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch núdzu o zákazníkov. Tí, ak aj v uplynulých mesiacoch míňali menej, tak skôr preto, že nemali kde a ani nie tak preto, že nemali za čo,“ dopĺňa Eva Sadovská.

Ako bude vyzerať nakupovanie Slovákov počas najbližších týždňov a mesiacov?

  • Menej realizovaných nákupov, ale plnšie nákupné košíky;
  • Hygienické a bezpečnostné opatrenia vplývajú na nižší počet zákazníkov v predajniach (obmedzenie 1 zákazník na 15 m2);
  • Výrazný pokles nákupov v okolitom zahraničí a návrat zákazníkvo do obchodov na Slovensku;
  • Uprednostňovanie lacnejšieho tovaru pred luxusnejším v snahe ušetriť;
  • Pretrvávajúce obmedzenia v iných segmentoch môžu zmeniť obsah nákupných košíkov;
  • Určitá časť zákazníkov bude aj naďalej využíva´t e-shopy, budúcnosť má ale najmä mix klasického nakupovania a e-commerce. (Eva Sadovská, analytička Wood & Company)

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Bezdymové inovácie: IQOS ILUMA i prináša nové farby a vylepšené funkcie

IQOS prináša opäť skvelé inovácie. Okrem novej sviežej farebnej škály bezdymových zariadení prekvapí generáciu zvedavcov aj prelomovými funkciami pauza a autoštart. Novinka IQOS ILUMA i prichádza v prevedeniach MID a ONE a ponúka dospelým užívateľom ešte väčší komfort. Naša generácia je zvedavá, hľadá nové podnety a impulzy, ale taktiež inovácie, zážitky, dobrodružstvo a v neposlednom […]

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

17. – 18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Viedeň

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025

Obchod očami Matúša Šutku, vedúceho regionálnych expanzných kancelárií spoločnosti Lidl Slovenská republika: Najmenší obchod máme v Terchovej

6. mája 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok