
Tohoročné sviatky jari sa budú niesť v znamení šetrenia. Potvrdzuje to aktuálny online prieskum nákupného centra Vivo! Bratislava, zameraný na spotrebiteľské správanie Slovákov v súvislosti s veľkonočnými sviatkami. Výdavky chcú okresať až o polovicu, menej si tento rok zarobia i šibači.
Online prieskum nákupného centra Vivo! sa uskutočnil v marci 2021. Výsledky naznačujú, že tento rok sa Veľká noc u spotrebiteľov nezaobíde bez šetrenia. Až 65 % opýtaných má hlbšie do peňaženky, a preto rozpočet na sviatky mnohí obmedzia približne o 30 % a až o 50 % v porovnaní s minuloročnou Veľkou nocou.
Z prieskumu vyplýva, že kým po minulé roky zvykli Slováci minúť v priemere 140 eur, tento rok sa situácia zmenila a viac ako polovica opýtaných plánuje minúť maximálne 100 eur. Takmer 55 % ľudí tiež priznalo, že v tomto období nakupuje prevažne zľavnené výrobky. Aby sa spotrebitelia vyhli stresu, samotné nákupy si tretina z nich načasuje týždeň pred sviatkami, druhá tretina ich realizuje najneskôr 3 dni pred Veľkým piatkom.
Top produkty Veľkej noci
Na otázku „Aké veľkonočné produkty si kúpite?“ sa tri štvrtiny opýtaných zhodli v tom, že to budú najmä veľkonočné cukrovinky, ako napríklad veľkonočný zajačik či čokoládové vajíčka, pričom druhé miesto v pomyselnej hitparáde produktov obsadili veľkonočné dekorácie ako kraslice a kvetinové aranžmány (40,7 %).
A čo nebude chýbať na sviatočnom stole? V rámci kresťanských zvykov aj tento rok dodrží väčšina členov slovenských domácností pôst, čo v prieskume to potvrdilo takmer 78 % respondentov. Prím v predveľkonočnom období teda hrajú rybacie výrobky či zelenina. Bez hostiny si mnohí nevedia predstaviť Veľkonočnú nedeľu a Veľkonočný pondelok, preto až 62,8 % respondentov bude variť a piecť rôzne sviatočné pokrmy. Z potravín nebude na sviatočnom stole chýbať najmä varená údená šunka, vajíčka, majonézový zemiakový šalát, bravčový rezeň, syry, koláče, zelenina a ovocie.
Ako ovplyvní sviatky pandémia?
Prieskum tiež priblížil, ako sa na najväčších kresťanských sviatkoch podpísala pandémia koronavírusu. Tá bude mať podľa výsledkov vplyv najmä na mobilitu Slovákov. Škrt cez rozpočet spravili opatrenia zhruba polovici Slovákov, ktorí by za bežných okolností prežili sviatky na dovolenke. Viac ako 90 % Slovákov potvrdilo, že bude pre aktuálnu situáciu tento rok oslavovať Veľkú noc doma, v kruhu užšej rodiny.
Covid-19 ovplyvnil aj rodinný rozpočet, čo potvrdila tretina respondentov. Okrem toho, že rodiny znižujú plánované veľkonočné výdaje na nákupy aj o polovicu, škrtať budú tiež pri veľkonočných výslužkách pre šibačov. Neráta s nimi takmer 70 % opýtaných.
Atmosféru Veľkej noci si však Slováci plánujú privodiť aspoň hravými dekoráciami. Svoj byt či dom si chce vyzdobiť 7 z 10 respondentov. Tradičnú šibačku plánuje dodržať len tretina Slovákov a vedrá vody si bude chystať len každý štvrtý šibač. Pätina opýtaných si ťažkú hlavu zo sviatkov a tradícií nerobí vôbec a tento rok dajú pečenie baránka, oblievačku či pletenie korbáčov úplne bokom.