Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka pred rokom oznámilo návrat slovenskej jahňaciny na pulty obchodov. Po roku hlásia predstavitelia tejto myšlienky úspech u spotrebiteľov a zároveň oznamujú, že slovenská jahňacina sa bude naďalej objavovať na pultoch obchodov i tento rok.
Pred rokom bola na Slovensku situácia v chove oviec kritická a otázka umiestnenia jahniat nezodpovedaná. Obdobie poznačené pandémiou Covid-19 výrazne narušilo zahraničný trh a vývoz jahniat napríklad do Talianska, ktoré bolo ako jedna z prvých krajín nútené uzavrieť hranice v dôsledku zhoršenej epidemiologickej situácie. Slovenskí chovatelia v tomto bode prijali pomocnú ruku agrorezortu a ukázalo sa, že náročná situácia sa napokon stala i príležitosťou pre umiestnenie produkcie jahňacieho mäsa na slovenský trh.
Ponuka sa tento rok pravdepodobne rozšíri
Prostredníctvom tejto spolupráce sa tak domáce jahňacie mäso dostalo na pulty obchodných reťazcov a spotrebitelia ho dnes nájdu pod označením „Zlaté jahňa – 100 % slovenské“. „Som rád, že po roku nášho úsilia môžeme hrdo prehlásiť, že slovenská jahňacina zožala medzi spotrebiteľmi úspech. Za rok sa prostredníctvom obchodných reťazcov predalo zhruba 8000 jahniat, čo predstavuje takmer 200 tisíc kg živej váhy. Vieme však, že dopyt bol oveľa vyšší a preto sa v tomto roku pokúsime spotrebiteľom ponuku ešte rozšíriť. Rozhodnutie o uplatnení jahňaciny na pultoch obchodov má v rukách spotrebiteľ. Chcem preto z tohto miesta vyzvať všetkých, aby vyskúšali tento jedinečný produkt a pri výbere uprednostnili skutočne slovenskú jahňacinu,“ uviedol Ján Mičovský, minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.
Spolupráca s obchodnými reťazcami
Slovenskí chovatelia oviec tak už naďalej nemusia byť odkázaní len na vlastný predaj z dvora a na zahraničných výkupcov, ale dokážu svoju produkciu umiestniť aj na pulty slovenských obchodov. „Spoločná aktivita prináša úspech. Pre nás chovateľov je snom, aby sme všetku, na slovenských kopcoch vychovanú jahňacinu, dokázali predať slovenským spotrebiteľom,“ uviedol Igor Nemčok, predseda Zväzu chovateľov oviec a kôz na Slovensku.
O jahňacie mäso zo Slovenska je u spotrebiteľov záujem, vďaka čomu ho do stálej ponuky zaraďujú i obchodné reťazce. „Novým významným dodávateľom jahňaciny do našich supermarketov je spracovateľ jahňaciny U Ňaňa. S touto liptovskou farmou sme sa dohodli na dlhodobej a trvalo udržateľnej spolupráci, ktorá prospieva celému odvetviu. Na pultoch našich supermarketov teraz zákazníci nájdu jahňacie stehno, chrbát, lopatku a kotlety,“ povedala Ingrid Kužlíková, operatívna riaditeľka spoločnosti Billa.