logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • Top 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednanie plagátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Pavel Vavřínek bol vymenovaný za nového obchodného riaditeľa spoločnosti Mastercard s účinnosťou...
  • Maloobchodné tržby na Slovensku zaznamenali vo februári 2021 výrazný medziročný pokles, a to...
  • Dopyt po rastlinných produktoch každým rokom rastie v celej Európe. Podľa dát zozbieraných...
  • Spoločnosť Billa má od 1. apríla 2021 nového generálneho riaditeľa. Stal sa ním Arnd Riehl,...

Jakub Berčík: V mieste predaja už nestačí len komunikovať. Treba vedieť, v čom zaujať

18. marca 2021
Blog 0
221
Jakub Berčík: V mieste predaja už nestačí len komunikovať. Treba vedieť, v čom zaujať

Marketingová komunikácia v mieste predaja je dnes natoľko rozšírená, že ju nájdeme aj v tých najmenších predajniach, pričom často ju vnímame ako samozrejmosť. K tradičným reklamným nosičom sa snažia obchodníci pridávať zážitok a atmosféru, čo je oveľa ťažšie v súčasnej dobe pandémie, ktorá značným spôsobom obmedzuje komfort nakupovania. Vystavenie produktov na predajnej ploche dnes podporujú reálne produkty, 3D komponenty, interaktívne POP (Point of Purchase) a POS (Point of Sale) materiály, aromatizácia výstavných ostrovov, osvetlenie aj pohyblivé efekty.

Ak niekomu napadne otázka, na čo je to všetko dobré, odpoveď je veľmi jednoduchá. Miesto predaja je posledným miestom, ktoré dokáže ovplyvniť naše rozhodnutie a výskumy udávajú, že až 80 % rozhodnutí sa deje priamo v predajni. Zjednodušene povedané, výberu konkrétneho produktu predchádza mnoho nevedomých procesov, ktoré ľudia nie vždy vedia racionálne zdôvodniť.

Nevedomie nestačí

Prieskumy vnímania POS a POP materiálov naznačujú výrazné rozdiely vo vedomom a nevedomom vnímaní týchto materiálov. V praxi to znamená, že ľudia si v mnohých prípadoch jednotlivé komunikácie nepamätajú, aj keď si ich podvedome všimli. V tomto kontexte je mimoriadne dôležitý vizuálny súlad s kampaňou v iných médiách, ktorý umocní ich vplyv a dostane komunikáciu z podvedomia do vedomia.

Dôležitá je propagácia i navigácia

Okrem propagácie plnia tieto nástroje aj navigačnú funkciu. Najmä vo väčších maloobchodných predajniach, ktoré majú v regáloch vystavené tisíce položiek, je orientácia pre bežného zákazníka medzi produktmi náročná. Kupujúci preto hľadá rôzne skratky a nápovedy, ktoré by mu pomohli zorientovať sa a ušetriť tak čas, obzvlášť v čase pandémie.

Existuje celý rad odporúčaní, ako by mala in-store komunikácia vyzerať, aby bola efektívna. Pri vizuálnom prevedení, tvorbe príjemnej nákupnej atmosféry, ale aj samotnom umiestňovaní platí zásada „menej je viac“. O čom sa málo hovorí je umiestňovanie POS a POP materiálov v rámci dispozičného riešenia predajne. Vďaka dostupným technológiám dnes už vieme určiť priemernú rýchlosť pohybu zákazníkov v jednotlivých predajných oddeleniach, vizuálnu pozornosť či aktívne emocionálne vnímanie.

Rýchlosť pohybu a pozornosť

Nemusíme byť špecialistami, aby sme chápali, že ak sa väčšina zákazníkov pohybuje v danej predajnej zóne na základe priemeru rýchlo, tak účinnosť schopnosti vnímania in-store komunikácie klesá. Taktiež zóna, v ktorej vizuálnu atraktívnosť „prebíja“ vystavený alebo akciový tovar, nie je úplne vhodná pre umiestnenie dodatočnej in-store komunikácie. Predajné úseky s nižšou emocionálnou pozornosťou taktiež stoja za zváženie. Samozrejme, tieto údaje nemôžeme paušalizovať na celé zákaznícke spektrum a je potrebné zohľadniť jednotlivé segmenty.

Možnosti pre zisťovanie „tvrdých dát“

Pre pozičné trackovacie systémy, ktoré monitorujú pohyb zákazníkov po priestore dnes už nepredstavuje žiadny problém zistiť priemernú rýchlosť v jednotlivých nákupných zónach. Existujú však aj komplexnejšie riešenia, ktoré dávajú do súvisu tieto informácie s vizuálnou a emocionálnou pozornosťou zákazníckych segmentov. Má tiež zmysel porovnať zóny v rámci rozdielnych dispozičných konceptov predajne (napr. supermarket verzus hypermarket). Výsledkom takýchto „tvrdých dát“ sú poznatky, ktoré Vám zákazník v žiadnom rozhovore nikdy nepovie. Z tohto dôvodu je možné skonštatovať, že komplexné skúmanie implicitného správania na mieste predaja môže priniesť úplne nový pohľad pri rozhodovaní a tvorbe efektívnej in-store komunikácie.

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Aká budúcnosť čaká propagačné materiály v retaili? Jakub Berčík: Najhoršia reakcia marketingu na koronarívus je ticho Katarína Droppová: Nastal čas prehodnotiť svoju komunikáciu

Odporúčame

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

Anketa

V akých formátoch najčastejšie nakupujete?


Archív ankiet

Loading ... Loading ...

Najčítanejšie správy

  • Peter Varmuža, generálny riaditeľ a majiteľ Yeme: Tretinu potravín si vyrobíme sami 11.1k views | posted on 12. February 2019
  • V Česku začína platiť zákaz predaja počas niektorých sviatkov. Vzťahuje sa na veľké predajne 9.4k views | posted on 27. October 2016
  • Paul Pauls, generálny riaditeľ Kauflandu Slovenská republika: Priestor vidím ešte na pätnásť našich predajní 7.5k views | posted on 6. June 2018
  • Bratislavská fabrika Figaro najnovšie vyrába čokoládové špeciality pre zahraničné značky 7.1k views | posted on 7. September 2017
  • Primark chce prísť na Slovensko. Problémom sú chýbajúci ľudia 4.9k views | posted on 19. June 2018

KALENDÁR AKCIÍ

13. 5. 2021, Fórum LOG-IN, online

28. – 30. 6. 2021, SALIMA, Brno

4. – 7. 4. 2022, Alimentaria, Barcelona

Multimédiá

Bezobalové nakupovanie je zážitkové

8. marca 2021

Tradičný domáci reťazec sa inšpiroval folklórom a tradíciami

27. januára 2021

Profily

Jozef Berko, konateľ, Delia potraviny: Predajne chceme dať franšízovým partnerom

5. februára 2021

Pavol Mikušiak, predseda predstavenstva, CBA Verex: Cenová vojna sa zostrila

10. decembra 2020

Archív správ

Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Katarína Bobáková
tel.: +421 904 589 741
e-mail: katarina.bobakova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera