
Vzťahy medzi dodávateľmi a odberateľmi v potravinárstve majú neraz dosah až na samotného spotrebiteľa. Náročná téma v súvislosti s návrhom zákona o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami názorovo zjednotila Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV SR) s príslušnými organizáciami, združujúcimi výrobcov. Výsledkom by mala byť podpora slovenských produktov. Úpravy v zákone však vyvolali vlnu kritiky zo strany obchodníkov.
Pozornosť potravinárov a obchodníkov sa v posledných dňoch upriamila na legislatívny proces v súvislosti s návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami.
Zmeny v označovaní privátnych značiek
„Predmetom nášho pozmeňujúceho návrhu je najmä posilnenie systému privátnych značiek, ponechanie zákazu predaja pod nákupnú cenu spotrebiteľovi okrem zákonom dovolených výnimiek, ako aj ponechanie a spresnenie systému zníženia kúpnej ceny v prípade predajných akcií,“ uviedol k predstaveným zámerom poslanec a člen Výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie Vladimír Zajačik.
V oblasti privátnych značiek by tak prostredníctvom pozmeňovacieho návrhu bude môcť spotrebiteľ poznať obchodné meno a sídlo skutočného výrobcu. Za predpokladu, že o to výrobca požiada, bude musieť odberateľ uviesť aj obchodnú značku výrobcu, ktorá bude rovnocenne znázornená v porovnaní s privátnou značkou. Tento zámer by mal podľa vyjadrení MPRV SR pomôcť spotrebiteľovi získať jasnú informáciu o pôvode výrobku.
Obchodníci združení v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) spolu so Zväzom obchodu SR (ZO SR) však pozmeňujúci návrh kritizujú. Podľa ich vyjadrení je namierený proti privátnym značkám obchodníkov. V tejto súvislosti dokonca hovoria o likvidácii slovenských potravinárskych firiem. Zmeny pri privátnych značkách sú podľa ich slov diskriminačné a môžu vážne narušiť dodávateľsko-odberateľské vzťahy na Slovensku. Prezident ZO SR Martin Katriak tento návrh hodnotí ako protislovenský.
Rozporuplné je podľa ich vyjadrení uvádzanie na svojich značkách logá výrobcov v rovnakej veľkosti ako svoje vlastné. Obchodné reťazce považujú toto nariadenie za neodôvodnený zásah do slobody podnikania. Podľa SAMO by schválenie pozmeňujúceho návrhu mohlo spôsobiť diskvalifikáciu výrobcu v rámci výroby privátnej značky. Pre obchodníka by totiž bolo jednoduchšie tieto potraviny vyrobiť v krajine, na ktorú sa táto regulácia nevzťahuje.
Rozporuplné návrhy
Ďalším návrhom by sa mali vyriešiť akciové ceny tovarov na pultoch obchodov. Cieľom je podľa MPRV SR najmä férové nastavenie systému znižovania kúpnej ceny počas predajnej akcie so súhlasom dodávateľa. V situácii, keď sa obchodné reťazce a potravinári dohodnú na znížení kúpnej ceny z dôvodu, že obchodný reťazec plánuje uskutočniť predajnú akciu, odberateľ by tak bol povinný zníženú kúpnu cenu uplatniť len na potraviny, ktoré sa skutočne v rámci predajnej akcie predajú. Prípadný peňažný rozdiel by odberateľ dodávateľovi férovo vrátil. Podľa Martina Krajčoviča zo SAMO by tento krok mohol znamenať zvýšenie administratívnej záťaže pre obchodníkov. Zároveň môže spôsobiť situáciu, kedy budú musieť dodávateľom doplácať napríklad za hnilé ovocie, ktoré obchodníci nebudú schopní predať.