logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Po pol roku fungovania zálohového systému sa od 1. júla 2022 na Slovensku končí prechodné...
  • Finančná správa zverejnila novú aplikáciu Virtuálna registračná pokladnica 2 (VRP 2) na...
  • Služobný telefón či možnosť pracovať z domu sú dnes už bežné benefity, ktoré ponúkajú mnohí...
  • Packeta spustila službu, vďaka ktorej budú zákazníci vedieť presný čas doručenia zásielky....

Návrh novely zákona o neprimeraných obchodných podmienkach rozdelil potravinárov a obchodníkov

17. marca 2021
Správy 0
1225
Návrh novely zákona o neprimeraných obchodných podmienkach rozdelil potravinárov a obchodníkov

Vzťahy medzi dodávateľmi a odberateľmi v potravinárstve majú neraz dosah až na samotného spotrebiteľa. Náročná téma v súvislosti s návrhom zákona o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami názorovo zjednotila Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV SR) s príslušnými organizáciami, združujúcimi výrobcov. Výsledkom by mala byť podpora slovenských produktov. Úpravy v zákone však vyvolali vlnu kritiky zo strany obchodníkov.

Pozornosť potravinárov a obchodníkov sa v posledných dňoch upriamila na legislatívny proces v súvislosti s návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa  zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami.

Zmeny v označovaní privátnych značiek

„Predmetom nášho pozmeňujúceho návrhu je najmä posilnenie systému privátnych značiek, ponechanie zákazu predaja pod nákupnú cenu spotrebiteľovi okrem zákonom dovolených výnimiek, ako aj ponechanie a spresnenie systému zníženia kúpnej ceny v prípade predajných akcií,“ uviedol k predstaveným zámerom poslanec a člen Výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie Vladimír Zajačik.

V oblasti privátnych značiek by tak prostredníctvom pozmeňovacieho návrhu bude môcť spotrebiteľ poznať obchodné meno a sídlo skutočného výrobcu. Za predpokladu, že o to výrobca požiada, bude musieť odberateľ uviesť aj obchodnú značku výrobcu, ktorá bude rovnocenne znázornená v porovnaní s privátnou značkou. Tento zámer by mal podľa vyjadrení MPRV SR pomôcť spotrebiteľovi získať jasnú informáciu o pôvode výrobku.

Obchodníci združení v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) spolu so Zväzom obchodu SR (ZO SR) však pozmeňujúci návrh kritizujú. Podľa ich vyjadrení je namierený proti privátnym značkám obchodníkov. V tejto súvislosti dokonca hovoria o likvidácii slovenských potravinárskych firiem. Zmeny pri privátnych značkách sú podľa ich slov diskriminačné a môžu vážne narušiť dodávateľsko-odberateľské vzťahy na Slovensku. Prezident ZO SR Martin Katriak tento návrh hodnotí ako protislovenský.

Rozporuplné je podľa ich vyjadrení uvádzanie na svojich značkách logá výrobcov v rovnakej veľkosti ako svoje vlastné. Obchodné reťazce považujú toto nariadenie za neodôvodnený zásah do slobody podnikania. Podľa SAMO by schválenie pozmeňujúceho návrhu mohlo spôsobiť diskvalifikáciu výrobcu  v rámci výroby privátnej značky. Pre obchodníka by totiž bolo jednoduchšie tieto potraviny vyrobiť v krajine, na ktorú sa táto regulácia nevzťahuje.

Rozporuplné návrhy

Ďalším návrhom by sa mali vyriešiť akciové ceny tovarov na pultoch obchodov. Cieľom je podľa MPRV SR najmä férové nastavenie systému znižovania kúpnej ceny počas predajnej akcie so súhlasom dodávateľa. V situácii, keď sa obchodné reťazce a potravinári dohodnú na znížení kúpnej ceny z dôvodu, že obchodný reťazec plánuje uskutočniť predajnú akciu, odberateľ by tak bol povinný zníženú kúpnu cenu uplatniť len na potraviny, ktoré sa skutočne v rámci predajnej akcie predajú. Prípadný peňažný rozdiel by odberateľ dodávateľovi férovo vrátil. Podľa Martina Krajčoviča zo SAMO by tento krok mohol znamenať zvýšenie administratívnej záťaže pre obchodníkov. Zároveň môže spôsobiť situáciu, kedy budú musieť dodávateľom doplácať napríklad za hnilé ovocie, ktoré obchodníci nebudú schopní predať.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

CHEP

Paletový pooling CHEP: Efektívny systém s jasnými pravidlami

Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak áno, narazili ste na prepravnú platformu, ktorá patrí do paletového fondu spoločnosti CHEP. Paletový pooling je systém zdieľania a opätovného používania prepravných alebo displejových paliet, ktorý predstavuje efektívne a udržateľné riešenie pre firmy, ktoré sa rozhodli zadať správu svojich paletových […]
Káva Nestlé

Káva ako pomocník pre zvýšenie tržieb

Viete, že káva vám môže pomôcť navýšiť zisk a prilákať nových zákazníkov? Káva nie je len výborný pomocník pri nadväzovaní komunikácie, ale aj druhá najobchodovateľnejšia komodita, ktorej obľuba každoročne rastie. Boli doby, kedy ste na kávu narazili iba v kaviarňach, hoteloch a reštauráciách. Dnes už na ňu narazíte prakticky všade. Je to predovšetkým pochutina, a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera