logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...
  • Februárová inflácia zrýchlila a po tretíkrát sa medziročne dostala na rekordných 15,4 %....
  • Aké sú negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail? Ako prvé asi každého napadne pandémia...

Návrh novely zákona o neprimeraných obchodných podmienkach rozdelil potravinárov a obchodníkov

17. marca 2021
Správy 0
1672
Návrh novely zákona o neprimeraných obchodných podmienkach rozdelil potravinárov a obchodníkov

Vzťahy medzi dodávateľmi a odberateľmi v potravinárstve majú neraz dosah až na samotného spotrebiteľa. Náročná téma v súvislosti s návrhom zákona o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami názorovo zjednotila Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV SR) s príslušnými organizáciami, združujúcimi výrobcov. Výsledkom by mala byť podpora slovenských produktov. Úpravy v zákone však vyvolali vlnu kritiky zo strany obchodníkov.

Pozornosť potravinárov a obchodníkov sa v posledných dňoch upriamila na legislatívny proces v súvislosti s návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa  zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami.

Zmeny v označovaní privátnych značiek

„Predmetom nášho pozmeňujúceho návrhu je najmä posilnenie systému privátnych značiek, ponechanie zákazu predaja pod nákupnú cenu spotrebiteľovi okrem zákonom dovolených výnimiek, ako aj ponechanie a spresnenie systému zníženia kúpnej ceny v prípade predajných akcií,“ uviedol k predstaveným zámerom poslanec a člen Výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie Vladimír Zajačik.

V oblasti privátnych značiek by tak prostredníctvom pozmeňovacieho návrhu bude môcť spotrebiteľ poznať obchodné meno a sídlo skutočného výrobcu. Za predpokladu, že o to výrobca požiada, bude musieť odberateľ uviesť aj obchodnú značku výrobcu, ktorá bude rovnocenne znázornená v porovnaní s privátnou značkou. Tento zámer by mal podľa vyjadrení MPRV SR pomôcť spotrebiteľovi získať jasnú informáciu o pôvode výrobku.

Obchodníci združení v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) spolu so Zväzom obchodu SR (ZO SR) však pozmeňujúci návrh kritizujú. Podľa ich vyjadrení je namierený proti privátnym značkám obchodníkov. V tejto súvislosti dokonca hovoria o likvidácii slovenských potravinárskych firiem. Zmeny pri privátnych značkách sú podľa ich slov diskriminačné a môžu vážne narušiť dodávateľsko-odberateľské vzťahy na Slovensku. Prezident ZO SR Martin Katriak tento návrh hodnotí ako protislovenský.

Rozporuplné je podľa ich vyjadrení uvádzanie na svojich značkách logá výrobcov v rovnakej veľkosti ako svoje vlastné. Obchodné reťazce považujú toto nariadenie za neodôvodnený zásah do slobody podnikania. Podľa SAMO by schválenie pozmeňujúceho návrhu mohlo spôsobiť diskvalifikáciu výrobcu  v rámci výroby privátnej značky. Pre obchodníka by totiž bolo jednoduchšie tieto potraviny vyrobiť v krajine, na ktorú sa táto regulácia nevzťahuje.

Rozporuplné návrhy

Ďalším návrhom by sa mali vyriešiť akciové ceny tovarov na pultoch obchodov. Cieľom je podľa MPRV SR najmä férové nastavenie systému znižovania kúpnej ceny počas predajnej akcie so súhlasom dodávateľa. V situácii, keď sa obchodné reťazce a potravinári dohodnú na znížení kúpnej ceny z dôvodu, že obchodný reťazec plánuje uskutočniť predajnú akciu, odberateľ by tak bol povinný zníženú kúpnu cenu uplatniť len na potraviny, ktoré sa skutočne v rámci predajnej akcie predajú. Prípadný peňažný rozdiel by odberateľ dodávateľovi férovo vrátil. Podľa Martina Krajčoviča zo SAMO by tento krok mohol znamenať zvýšenie administratívnej záťaže pre obchodníkov. Zároveň môže spôsobiť situáciu, kedy budú musieť dodávateľom doplácať napríklad za hnilé ovocie, ktoré obchodníci nebudú schopní predať.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera