logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Služobný telefón či možnosť pracovať z domu sú dnes už bežné benefity, ktoré ponúkajú mnohí...
  • Packeta spustila službu, vďaka ktorej budú zákazníci vedieť presný čas doručenia zásielky....
  • Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak...
  • Spolupracovať v dnešnej dobe s influencermi vníma väčšina značiek ako „must have“. Sú...

Rok s pandémiou: Kto sú víťazi a porazení?

11. marca 2021
Správy 0
1005
Rok s pandémiou: Kto sú víťazi a porazení?

Pred rokom bol na Slovensku potvrdený prvý prípad vírusového ochorenia Covid-19. Od tohto momentu sa po celej krajine začali postupne zavádzať prísne opatrenia, ktoré mali za cieľ zamedziť šíreniu nákazy. Dnes už vieme, že pandémia dala zabrať najmä našej ekonomike. Odvetvia v oblasti obchodu sa museli popasovať s novými okolnosťami, pandémia ich však napokon rozdelila do skupín víťazov a porazených.

Máme za sebou rok s pandémiou, ktorý rozhodne na slovenskej ekonomike zanechal stopy. Dôkazom je medziročný pokles HPD o 5,2 %, o čom informuje Štatistický úrad SR. Na druhej strane sa však nenaplnili pôvodné očakávania odborníkov, ktoré hovorili o podstatne výraznejšom prepade. Najväčšiu ranu utŕžilo slovenské hospodárstvo počas prvej vlny, kedy prísne opatrenia od marca na niekoľko týždňov až mesiacov paralyzovali mnohé segmenty. S postupným uvoľňovaním obmedzení sa aj slovenská ekonomika opäť nadýchla. S príchodom jesene ale nastúpila druhá vlna, ktorá mnohým firmám či živnostníkom neumožnila pokračovať v ich podnikateľskej činnosti.

Kto si počas roka 2020 prilepšil?

„V roku 2020 dokázali medziročne zvýšiť svoje tržby viaceré oblasti veľkoobchodu a maloobchodu. Ide napríklad o veľkoobchod s poľnohospodárskymi surovinami a živými zvieratami, či o nešpecializovaný veľkoobchod s nárastom tržieb o 16,7 percent a 9,4 percent,“ informovala analytička Wood & Company Eva Sadovská. Zároveň dodáva, že v prípade maloobchodu dominovali najmä nešpecializované predajne, a teda supermarkety a hypermarkety, ktoré oproti roku 2019 utŕžili o viac než päť percent.

Spomedzi priemyselných odvetví evidovali nárast tržieb výrobcovia chemikálií a chemických produktov a výrobcovia základných farmaceutických výrobkov a prípravkov, a to v rozmedzí troch percent. Medziročný nárast tržieb v rozpätí 6,5 až 7,5 % dosiahli vlani poštové služby a služby kuriérov. Pandémia so sebou okrem iného priniesla i vlnu digitalizácie. Je však nevyhnutné dodať, že síce tieto odvetvia zaznamenali medziročný nárast tržieb, mnohé evidovali i vzhľadom k vyšším bezpečnostným štandardnom i neprehliadnuteľný nárast nákladov. V krízových časoch sú víťazmi nielen tí, ktorí dokázali svoje tržby zvýšiť, ale aj odvetvia a firmy, ktorých obrat bol aspoň porovnateľný s obdobím spred pandémie.

Firmy, ktoré postupné uvoľňovanie opatrení nezachránilo

Pandémia vlani najviac okresala tržby v leteckej doprave, a to medziročne až o 71,4 %. Pokles obratu o 61,7 % zaznamenali vlani i cestovné agentúry a kancelárie, ubytovacie zariadenia sa museli vysporiadať s poklesom tržieb o 45,2 %. V rámci obchodu najvýraznejší prepad tržieb zaznamenali obchodníci v stánkoch a na trhoch, a to o viac než štvrtinu. Reštaurácie a pohostinstvá vlani utŕžili medziročne menej o vyše desať percent.

Najvýraznejší vplyv na pokles tržieb mali vlani prísne obmedzenia, ktoré zavreli takmer celú ekonomiku na niekoľko týždňov. Ani postupné uvoľňovanie opatrení nepomohlo niektorým firmám ich tržby zvýšiť. „Straty z prvej vlny už nedokázali dobehnúť. Druhá vlna pandémie priniesla navyše na jeseň nové obmedzenia, ktoré opäť buď zavreli alebo výrazne obmedzili činnosti viacerých oblastí ekonomiky. Na pandémiu tak vlani jednoznačne najviac doplatili firmy tých odvetví, ktoré sa z krátkodobého hľadiska javia ako menej potrebné,“ informovala Eva Sadovská. Z dlhodobého hľadiska môže mať však nedostatok týchto predajní negatívny dopad na životnú úroveň či psychický stav obyvateľstva.

Čo nás čaká v roku 2021?

„Aktuálny rok 2021 sme odštartovali prísnymi opatreniami. Predpokladáme preto, že úvod tohto roka bude aj naďalej menej priaznivý pre mnohé odvetvia ekonomiky. Pokles tržieb môžu pocítiť aj odvetvia, ktorým vlani tržby rástli. Napriek tomu sa v tomto roku zatiaľ očakáva medziročný rast HDP, čo je ale ovplyvnené hlavne minuloročnou recesiou. Návrat na úrovne spred pandémie nepredpokladáme. Okrem obmedzení môže mať na ekonomický vývoj negatívny dopad aj nárast nezamestnanosti a s tým spojený pokles príjmov. Svetielkom na konci tunela sa aktuálne javí dostatočná vakcinácia obyvateľstva. Pozitívny vplyv zrejme bude mať aj rekordne vysoký deficit rozpočtu a európsky plán obnovy, ktoré do našej ekonomiky nalejú bezprecedentné množstvo peňazí,“ uviedla Eva Sadovská.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

CHEP

Paletový pooling CHEP: Efektívny systém s jasnými pravidlami

Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak áno, narazili ste na prepravnú platformu, ktorá patrí do paletového fondu spoločnosti CHEP. Paletový pooling je systém zdieľania a opätovného používania prepravných alebo displejových paliet, ktorý predstavuje efektívne a udržateľné riešenie pre firmy, ktoré sa rozhodli zadať správu svojich paletových […]
Káva Nestlé

Káva ako pomocník pre zvýšenie tržieb

Viete, že káva vám môže pomôcť navýšiť zisk a prilákať nových zákazníkov? Káva nie je len výborný pomocník pri nadväzovaní komunikácie, ale aj druhá najobchodovateľnejšia komodita, ktorej obľuba každoročne rastie. Boli doby, kedy ste na kávu narazili iba v kaviarňach, hoteloch a reštauráciách. Dnes už na ňu narazíte prakticky všade. Je to predovšetkým pochutina, a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera