
Nákupy na internete sa tešia stále väčšej popularite. Vyplýva to zo štúdie Mastercard iResearch. Až 91 % Slovákov nakupuje na internete aspoň občas, podľa nákupných dát vyplývajúcich z prieskumu zaplatili v e-shopoch medziročne o 47 % viac. Najobľúbenejším spôsobom platby je u viac než polovice zákazníkov platba kartou cez internet.
Zatvorené obchody a zákaz vychádzania v období pandémie znamenali presun veľkej časti nákupov z kamenných obchodov na internet. Podľa transakčných údajov Mastercard vzrástol obrat slovenských online obchodov v roku 2020 o 47 percent, obchodom s potravinami či športovými potrebami stúpli tržby dokonca na viac ako dvojnásobok. Z prieskumu tiež vyplýva, že až 91 % Slovákov nakupuje na internete aspoň občas. Dôvera v bezpečnosť platieb kartou na internete rastie, iba 15 % Slovákov vyjadrilo nedôveru.
V e-shopoch vyhráva platba kartou
Najčastejším spôsobom platenia pri nákupoch na internete bola v minulom roku platba kartou cez internet (57 %). Naproti tomu, platba v hotovosti na dobierku klesla v porovnaní s predchádzajúcim rokom o plných 21 percentuálnych bodov a využila ju viac ako tretina zákazníkov. Kartou na dobierku platilo vlani 25 percent spotrebiteľov, čo je o 16 percentuálnych bodov medziročne viac. V prípade držiteľov kreditných kariet ju k platbám na internete využilo už 66 percent z nich.
Čo zákazníka odradí od nakupovania na internete?
Vzhľadom na to, že rýchlosť, jednoduchosť a bezpečnosť nákupu je priorita, vypisovanie údajov platobnej karty nespĺňa podmienku hneď v prvom bode. Podľa prieskumu Mastercard práve tento aspekt označilo za otravný až 25 % respondentov. Ďalších 25 % k internetovým platbám nemá dôveru, 12 % opýtaných nevyhovuje, že majú ich dáta okrem banky uložené aj predajcovia a desať percent považuje celý proces za príliš zdĺhavý. Viac ako tretine držiteľov kariet príde nadbytočné opätovne overovať platby pri pravidelných nákupoch a 42 percent opýtaných by neoverovalo nákupy v hodnote do 20 eur. Celkom sedem percent ľudí, ktorí nakupujú u internetových predajcov, však cez internet neplatí. Najčastejším dôvodom bol stále strach zo zneužitia osobných dát či krádeže účtu, prípadne nedôvera v samotný nákup, a tak radšej zaplatia až po prevzatí. Na druhej strane, až 33 % opýtaných na internetových nič neprekáža.