
Vo svojich blogoch sa venujem komunikácii a odporúčaniam ako na ňu – a to vo všetkých smeroch. Pretože komunikácia nie je len medzi nami, ľuďmi, ale aj medzi zákazníkmi, partnermi, kolegami. Skrátka je všade okolo nás. Marketing a obchod samozrejme nevynímajúc. A práve komunikácii sa venuje aj súťaž PR projektov na Slovensku – PROKOP. Vyhlásenie tých najlepších prebehne 25. marca 2020.
Ako člen Asociácie public relations SR máme každý rok možnosť byť porotcom súťaže PROKOP, ktorá sa snaží predstaviť tie najlepšie a najzaujímavejšie PR kampane aj odbornej a laickej verejnosti. Kritériami súťaže sú inovatívnosť, kreativita a exekúcia projektu s ohľadom na preukázané výsledky. Tento ročník bol silne zastúpený, prihlásilo sa doteraz najväčšie množstvo projektov.
Kľúč k úspechu počas pandémie
S nástupom pandémie firmy svoju komunikáciu výrazne obmedzili, avšak už onedlho nato pochopili, že len vďaka kvalitným externým a interným PR kampaniam dokážu dať o sebe vedieť, posilniť povedomie o svojich značkách, aj dôveru zákazníkov. Najsilnejšími oblasťami sa stala reputácia spoločností, krízové poradenstvo a podpora komunikácie prostredníctvom sociálnych médií. Pretože práve cez sociálne siete je možné rýchlo a efektívne komunikovať so svojou komunitou.
Niektoré spoločnosti siahli po klasickej reklame, ktorá má väčší zásah vďaka svojich rozpočtom. Ale TV spotom či reklamným bannerom sa rozhodne nedá posilniť dôveryhodnosť firmy a jej reputácia, ani zmeniť či korigovať mienka a vnímanie zákazníkov. Platené články bez idey nikdy nebudú adekvátnym zastúpením komplexného a efektívneho PR. Jasná, transparentná a konzistentná komunikácia podporuje stabilitu, posilňuje povedomie, prináša efektívne výsledky nielen v zásadných spoločenských témach, ale je prínosom pre každú firmu. Je pritom jedno, či ide o medzinárodný reťazec alebo menšiu lokálnu značku.
Viac spoločensky zodpovedných projektov
Pandémia podporila spolupatričnosť, zodpovednosť firiem, empatiu, aj snahu pomôcť. Realizovalo sa viac spoločensky zodpovedných projektov, ktoré iniciovali súkromné spoločnosti. Ale ako ukazujú prieskumy, urobili správne – až tretina zákazníkov sa rozhodla vyskúšať novú značku len vďaka jej prístupu počas koronakrízy, jej CSR aktivitám a spoločenskej zodpovednosti. A takmer tri štvrtiny naopak stratili dôveru k firmám, ktoré povýšili vlastný zisk nad pomoc v kríze.
Každá minca má dve strany, rovnako aj kríza nemusí znamenať len prepad predajov či problémy. Je to tiež šanca ukázať svoju ľudskú stránku, je to čas pomôcť tým, ktorí to skutočne potrebujú. V dobrých časoch si na to vaši zákazníci spomenú a obrátia sa na vás. Budú vedieť, že ste sa nebáli podať pomocnú ruku a pružne reagovať na vzniknutú situáciu. Preto si vaša značka zaslúži ich dôveru.
Prihlásené projekty do súťaže PROKOP si môžete pozrieť tu a inšpirovať sa nimi pri tvorbe svojej vlastnej komunikačnej stratégie. Vyhlásenie výsledkov prebehne online 25. marca 2021 od 17.00 hod. na FB stránke Asociácie PR SR.