logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Slovenský maloobchod vlani koronakrízu ustál

19. februára 2021
Správy 0
1326
Slovenský maloobchod vlani koronakrízu ustál

Pandémia dala vlani ekonomike zabrať. Jednou z oblastí, ktorá však napriek prísnym opatreniam koronakrízu ustála, bol obchod. Maloobchodné tržby počas roka 2020 zaznamenali medziročný pokles iba o jedno percento. Výraznejšia zmena však nastala v nákupnom správaní, o čom informovala analytička Wood & Company Eva Sadovská.

Obdobie minulého roka bolo prudko poznačené pandémiou. Ekonomika však neutrpela natoľko, ako sa pôvodne očakávalo. Stalo sa tak vďaka spotrebe slovenských domácností. „Ak aj ľudia počas uplynulého roka míňali o niečo menej, nebolo to ani tak z dôvodu poklesu príjmov, ako v dôsledku zatvorených obchodov. Maloobchodné tržby tak boli v roku 2020 medziročne nižšie iba o jedno percento. Na druhej strane ale netreba zabúdať ani na fakt, že hygienické a bezpečnostné opatrenia predstavovali pre obchodníkov zvýšené náklady,“ uvádza Eva Sadovská.

Jarné opatrenia počas prvej  vlny pandémie viedli k zatvoreniu väčšiny obchodov, čo sa prejavilo na poklese tržieb maloobchodu v období marec až máj v priemere o deväť percent. No opätovné otvorenie všetkých obchodov umožnilo dobehnúť zameškané. Tržby maloobchodu boli v období júl až október medziročne vyššie v priemere o približne 3,5 %. Príchod druhej vlny a s tým súvisiace sprísňovanie opatrení dostalo tržby maloobchodu v závere roka do mierneho mínusu. V novembri a v decembri 2020 obchodníci utŕžili medziročne menej o – 0,4 a – 0,6 %.

Pokles tržieb bol minimálny

Trend vývoja maloobchodných tržieb bol podľa Evy Sadovskej na Slovensku obdobný ako v celej Európe. Najvýraznejší prepad tržieb pocítili krajiny únie v apríli. Kým na Slovensku maloobchod zaznamenal počas tohto najkritickejšieho mesiaca medziročný prepad predaja o vyše štrnásť percent, v Európe išlo o pokles – 18 %. Najvýraznejší aprílový pokles tržieb, a to až o 35 % si pripísalo Luxembursko, Taliansko, Španielsko či Francúzsko. Mnohé krajiny EÚ následne dokázali počas už uvoľnenejších mesiacov straty z prvej vlny dobehnúť a v prípade niektorých ekonomík sa podarilo celoročné tržby maloobchodu dokonca zvýšiť. Slovensko sa spolu s Českou republikou a Rakúskom zaradili medzi tie krajiny EÚ, ktoré počas roku 2020 nezaznamenali súhrnný nárast maloobchodných tržieb, ale na druhej strane ich pokles bol iba minimálny.  

Darilo sa najmä hypermarketom a supermarketom

Supermarkety a hypermarkety tvoria z celkových tržieb maloobchodu vyše 40 %. Vlani ich podiel vzrástol dokonca na takmer 44 % a to v dôsledku toho, že tieto druhy prevádzok boli otvorené aj počas jarných mesiacov. V roku 2020 tak tržby supermarketov a hypermarketov medziročne vzrástli o päť percent. Oproti roku 2019 sa tržby podarilo zvýšiť aj maloobchodu mimo predajní, stánkov a trhu, a to v priemere o 2,3 %. Špecializované predajne s ostatným tovarom pre domácnosť zaznamenali nárast tržieb o 1,5 %.

„Naopak, pandémia a s ňou súvisiace opatrenia zasiahli najmä predajcov v stánkoch a na trhoch, ktorých tržby zaznamenali vlani medziročný pokles o vyše štvrtinu. Pokles o vyše dvanásť percent evidovali aj špecializované predajne s tovarom pre kultúru a rekreáciu. Čerpacie stanice a  obchody špecializované výlučne na predaj potravín zaznamenali vlani pokles tržieb o osem percent,“ spresňuje Eva Sadovská.

Viac domáceho oblečenia a lacnejších potravín

Hoci chodili zákazníci vlani do obchodov menej často, ich nákupné košíky či vozíky boli plnšie. Podľa odhadov Evy Sadovskej bol vlani realizovaný nákup v priemere o 20 – 25 % väčší ako v období pred pandémiou. “ Pandémia zmenila aj obsah našich nákupných košíkov. Viac času sme trávili doma, a tak sme napríklad uprednostňovali voľnočasové oblečenie  pred formálnejším. Väčší záujem bol aj o elektroniku, hobby či športové vybavenie. V prípade potravín, zrejme aj v snahe ušetriť, ľudia pri nákupoch uprednostňovali lacnejšie alternatívy pred tými luxusnejšími, a teda aj drahšími. Počas vlaňajšieho roka zároveň došlo k útlmu nákupnej turistiky do okolitého zahraničia. Slováci, ktorí zvykli v posledných rokoch nakupovať v Maďarsku, Poľsku, Rakúsku či v Česku sa tak opäť presunuli do obchodov na území Slovenska – čo v konečnom dôsledku taktiež prospelo domácej spotrebe,“ dodáva Eva Sadovská.

Vládne trend kombinácie klasických nákupov a e-shopu

Zatvorenie kamenných prevádzok logicky spôsobilo určitý odlev zákazníkov smerom do e-shopov. Mnohí zákazníci zároveň nákupy posúvali na neskôr, keď boli obchody opäť otvorené. Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom či konkrétnym tovarom, možnosť mať zakúpený tovar ihneď k dispozícii či faktor nakupovania ako formy relaxu. Vlani tak svoju pozíciu potvrdil už skôr nastolený trend kombinácie klasického nakupovania vo fyzických prevádzkach a online nakupovania. Slováci zároveň podľa údajov Národnej banky Slovenska (NBS) začali vlani viac platiť kartami ako hotovosťou.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera