logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Kamenné predajne sú mŕtve a budúcnosť maloobchodu patrí do online priestoru. Vlna e-shopov...
  • Presne rok po poklepaní základného kameňa otvára Billa nové logistické centrum v Seredi s...
  • Mesiac a pol po otvorení tridsiatej predajne Kraj v Petržalke na Nobelovom námestí spoločnosť...
  • Technologicko-logistická spoločnosť DODO, ktorá zabezpečuje logistiku poslednej míle, zahájila v...

Jakub Berčík: Potravinový semafor – Ideme hlavou proti múru?

18. februára 2021
Blog 0
1723
Jakub Berčík: Potravinový semafor – Ideme hlavou proti múru?

Kým v Európe už dávno prebiehajú rozsiahle diskusie ku konceptom a kritériám označovania výživových hodnôt potravín, Slovensko nedávno prišlo s vlastným spôsobom označenia, tzv. potravinovým semaforom. Namiesto zapojenia sa do aktívnych diskusií a pripomienkovania európskych návrhov sa tak naša krajina vybrala vlastnou cestou „národného označovania potravín“. Pôvodný zámer čo najlepšie informovať spotrebiteľa znie v ušiach verejnosti veľmi populárne, avšak táto téma má hneď niekoľko problematických aspektov, ktoré sú v súčasnosti predmetom viacerých diskusií a skúmania v európskom kontexte.

Asi najdôležitejším kritériom je systém, ktorý je všeobecne akceptovateľný, transparentný a nediskriminačný pre  všetkých výrobcov a skupiny výrobkov. Funkčný systém sa môže v praxi realizovať len vtedy, ak je akceptovaný nielen výrobcami potravín, ale aj spotrebiteľmi. Tu však musíme  jednoznačne skonštatovať, že ideálny koncept, ktorý by vyhovel úplne každému, jednoducho neexistuje, avšak črtá sa riešenie, za ktorým stojí väčšina krajín EÚ.

Slovensko nie je jediným rebelom

Nutri-Score je systém označovania výživovej hodnoty potravín a bol zavedený francúzskou národnou agentúrou pre verejné zdravie a francúzskou vládou v marci 2017. Postupne ho začali odporúčať aj belgické, španielske, nemecké a holandské orgány, ako aj Európska komisia a WHO. Samozrejme, nájdeme aj odporcov tohto konceptu a úrady v niektorých krajinách EÚ, najmä v Taliansku, sú proti zavedeniu systému Nutri-Score na vnútroštátnej úrovni aj na úrovni celej EÚ. Talianske združenia výrobcov považujú systém Nutri-Score za diskriminačný, pretože poskytuje skreslené a neúplné informácie o výživových hodnotách a svojvoľne klasifikuje množstvo stredomorských potravín (ako napríklad panenský olivový olej alebo Parmigiano Reggiano) za rizikové,  pričom pre talianske hospodárstvo sú nenahraditeľným artiklom. Najmä z tohto dôvodu teda presadzujú vlastný systém označovania pod názvom Nutrinform.

Čo na to spotrebitelia?

Nemenej dôležitým aspektom označovania výživovej hodnoty potravín je správne pochopenie a akceptovanie zo strany spotrebiteľov, pretože ide o indikátor nutričnej hodnoty, ktorý má predovšetkým zjednodušiť výber a rozhodovanie konečnému spotrebiteľovi. V tejto súvislosti už prebehli v Európe viaceré rozsiahle prieskumy vnímania a pochopenia nutričného označenia potravín. Je zrejmé, že označenie, ktorému spotrebitelia nerozumejú, nedôverujú alebo si ho zle interpretujú, by nebolo celospoločensky prospešné.

V tejto súvislosti napriek tomu, že v podmienkach Slovenska bol schválený náš vlastný potravinový semafor aktuálne prebiehajú testovania vnímania a pochopenia indikátora Nutri-Score, nakoľko práve ten zohľadňuje kritériá označovania potravín na úrovni EÚ, ktorej je naša legislatíva priamo podriadená. Vznikla dokonca aj neformálna platforma na podporu tohto ukazovateľa, ktorá zastrešuje vybraných zástupcov potravinových výrobcov, predajcov, predstaviteľov Slovenskej obezitologickej spoločnosti, ale aj odborníkov z akademickej sféry a praxe.

Záujem o označenie má polovica respondentov

Prvé výsledky naznačujú, že 5 z 10 respondentov uvádza záujem o nutričné zloženie potravín, a to najmä z dôvodu zdravého životného štýlu, zlepšenia životosprávy (udržanie zdravia), vnímania kvality ako aj zo zvedavosti. Z kvalitatívneho prieskumu, ktorý pre spoločnosť Kaufland Slovenská republika, v. o. s. v roku 2020 realizovalo Laboratórium spotrebiteľských štúdií FEM SPU v Nitre vyplýva, že Nutri-Score je relatívne ľahko pochopiteľný, nakoľko 17 respondentov z 30 uviedlo po stručnom oboznámení sa, že rozumie spôsobu výpočtu. Väčšine z nich sa samotné logo indikátora páčilo a pripomínalo im označenie energetickej náročnosti elektroniky. Za čiastočné negatívum možno považovať vnímanie zdravotného aspektu, nakoľko mnohí si spájali tento indikátor s ukazovateľom toho, či je potravina zdravá alebo nie, čo deklaruje aj najviac nesprávnych odpovedí (16), ktoré boli zaznamenané pri overení tvrdenia „Nutri-Score vypovedá o tom, či je potravina zdravá alebo nezdravá“ (respondenti mali možnosť odpovedať áno/nie).

Koľko zákazníkov by si všímalo Nutri-Score na potravinách?

S tým súvisí aj otázka, ako by výrobok označený kategóriou E v rámci Nutri-Score ovplyvnil ich nákupné rozhodnutie, kde väčšina (11) uviedla, že by kúpu takéhoto výrobku prehodnotila, pričom 9 účastníkov potvrdilo, že by takýto výrobok prestali kupovať, avšak ostatní (10) by ho kupovali aj naďalej. V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť, že Nutri-Score nevypovedá o tom, či je potravina zdravá alebo nezdravá a nevylučuje ani konzumáciu produktov označených červenou farbou. Za pozitívne zistenie možno považovať fakt, že 22 respondentov (73 %) v spomínanom prieskume považuje Nutri-Score za dôveryhodný nástroj označovania nutričnej hodnoty potravín a dokonca 87 % respondentov (24) uviedlo, že by si všímali toto nové označenie na potravinách v obchode.

Samozrejme, výskum vnímania označenia potravín Nutri-Score bude pokračovať ďalším reprezentatívnym prieskumom slovenskej populácie. Je však potrebné si uvedomiť, že ide o indikátor, ktorý je akceptovaný Európskou komisiou, výrobcami vo väčšine krajín EÚ, ale aj väčšinou spotrebiteľov, čo minimálne vytvára priestor na zamyslenie, či Slovensko naozaj potrebuje vlastný indikátor.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

 

Komerčná prezentácia

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. 2. – 2. 3. 2023, EuroShop 2023, Düsseldorf, Nemecko

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Farm House

Marián Petrík, majiteľ, Farm House: Poctivé mäso zo Slovenska

1. októbra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera