logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Jozef Berko, konateľ, Delia potraviny: Predajne chceme dať franšízovým partnerom

5. februára 2021
Profily 0
3506
Jozef Berko, konateľ, Delia potraviny: Predajne chceme dať franšízovým partnerom

Pandémia urobila internetovému predaju potravín dobrú reklamu, ale značka Delia sa na jeho posilnenie pripravovala aj bez toho. Tento rok sa chce sústrediť najmä na e-shop, ktorý zaznamenáva výrazný nárast. Okrem toho plánuje rozšírenie siete kamenných predajní a hľadá ďalších partnerov, ktorí by si ich prevádzkovali.

Ako by ste zhodnotili minulý rok?

Bol to veľmi ťažký rok. Ešte počas januára a februára sme v kamennej Delii mali nárast obratu okolo 14 percent, ďalšie mesiace sme sa však trápili s nedostatkom zákazníkov a celý rok sme skončili s medziročným prepadom obratu o 20 percent. Je to veľký pokles a je spôsobený iba pandémiou. Mnohé obchody máme umiestnené v bizniscentrách, ktoré sú prázdne, pretože ľudia sú na home office. Značná časť predajní sa nachádza v centre Bratislavy, z ktorého zmizol život a chýbajú tam turisti. Predajňu máme napríklad na bratislavskom letisku, kde okrem interných zamestnancov nikto nie je. Prevádzkujeme aj kaviarne, ktoré boli v prvej vlne zatvorené dva mesiace a od polovice októbra sme ich museli zavrieť zase.

Na druhej strane sa však muselo dariť e-shopu.

Projekt e-shopu sme rozbehli bez toho, aby sme tušili, že príde nejaká pandémia. Vlani sme začali budovať nový veľký sklad, do ktorého sme sa v apríli presťahovali. Vďaka tomu máme viac možností na rozšírenie sortimentu a našej kapacity. Medziročne sme zaznamenali obrovský nárast tržieb. Nebol spôsobený iba pandémiou, ale aj tým, že sme sa sami pripravovali na jeho rozšírenie. Len pre ilustráciu, v decembri minulého roka sme dosiahli vyššiu tržbu ako za celý rok 2019. E-shop čiastočne kompenzuje stratu z kamenných prevádzok, ale nedokáže ju vykompenzovať celú.

V priebehu rokov sa vám darilo zvyšovať tržby a postupne znižovať stratu. Vlaňajšok teda ešte nebude v čiernych číslach.

V roku 2020 sme sa mali dostať do plusu. Sieť sme postupne zastabilizovali, predajne, ktoré nám negenerovali dobré výsledky sme v minulosti zatvorili, prešli sme na franšízový systém. Ale, bohužiaľ, pandémia nám naše plány skomplikovala. Mrzí ma, že nie sme v balíčku pomoci od štátu. Sme hodení do vreca s veľkými obchodníkmi, ktorí asi majú nárasty tržieb, ale my sme strácali na lokalitách. Som trochu sklamaný zo Zväzu obchodu, že neloboval za menšie obchody. Čakali sme výraznejšiu pomoc pre typ konceptu, aký máme. Aj preto sme sa rozhodli zo zväzu vystúpiť.

Vidíte svoju budúcnosť v Slovenskej aliancii moderného obchodu?

Nerád by som sa k tomu teraz vyjadroval, ale myslím, že ich zmýšľanie je trochu progresívnejšie.

Ako to vyzeralo počas roka v e-shope?

Počas prvej vlny sme ešte neboli presťahovaní do nových priestorov, preto sme nemali kapacitu pokryť dopyt trhu. Nárast bol enormný. Počas leta sa to trochu upokojilo a hoci druhá vlna nie je taká silná ako prvá, napriek tomu ide o dvojnásobne viac objednávok než počas leta.

Ako ste vďaka novému skladu zvýšili kapacitu internetového obchodu?

To sa nedá ani porovnávať. Kedysi sme mali sklad 300 metrov štvorcových, teraz máme 2 500 metrov štvorcových na troch podlažiach. Momentálne máme 6-tisíc položiek, ale našou ambíciou je naplniť celú kapacitu skladu, ktorá je 10-tisíc položiek. V rámci Bratislavy máme najrýchlejšie rozvozy, zamerali sme sa na čerstvé položky ovocia, zeleniny a mäsa. Aj to sú dôvody, pre ktoré nám online predaj rastie.

Viacerí obchodníci sú voči internetovému predaju potravín skeptickí, pretože je vraj príliš ťažké, aby zarábal. Čo si o tom myslíte?

Po všetkých stránkach je to náročný projekt, či už ide o investície, know-how, logistiku. Navyše miera odozvy od zákazníkov zatiaľ nie je taká ako napríklad v Česku. Nečudujem sa, že veľa spoločností sa do toho nepúšťa. Ale práve pandémia pomohla zákazníkom objaviť e-shopy s potravinami. Je to hlavný a relatívne lacný marketingový nástroj. Hoci sú ľudia skeptickí, ak majú s internetovým nákupom dobrú skúsenosť, robia ho opakovane. Myslím si, že veľká časť zákazníkov ostane verná online nákupu aj po pandémii. V prvom rade šetrí čas, čo je v tejto dobe pre mnohých ľudí najväčšia devíza. Tomuto projektu veríme a sme už dosť ďaleko na to, aby sme ho dokázali zavŕšiť úspechom.

Aké s ním máte ďalšie plány?

V januári sme začali voziť objednávky do Trnavy, plánujeme zaviesť expresnú dodávku do jednej hodiny. Projekt internetového obchodu je pre nás momentálne prioritou.

Ponúkate aj službu Bolt Food. Darí sa jej?

Pilotne sme ju spustili z dvoch kamenných predajní v OC Vivo a z centra Bratislavy. Zákazníci si môžu objednať sortiment z predajní, ktoré im taxikári do jednej hodiny dovezú. Objemom objednávok ani ponukou sa to však s e-shopom nedá porovnať.

Museli ste vlani zavrieť nejaké kamenné predajne?

Natrvalo sme nezatvorili ani jednu. Avšak tri sú dočasne zavreté, kým sa situácia nezlepší. A to práve preto, že v bizniscentrách, kde sídlia, nie sú zákazníci.

Chystáte sa nejaké nové otvárať?

Tento rok máme v Bratislave naplánované štyri obchody, z toho dva sú už postavené. Potrebujeme už iba doviezť tovar, ale čakáme, kým sa ľudia vrátia do práce. Situáciu monitorujeme a vyhodnocujeme, kedy by to bolo najlepšie. Jedna je na Vajnorskej ulici pri Dome kultúry Nové mesto, druhá v Tower 115. Ďalšie dve sú vo výstavbe.

Akú časť predajní prevádzkujete cez franšízových partnerov?

Zhruba dve tretiny obchodov a naším cieľom je takto prevádzkovať všetky predajne. Výber partnerov je relatívne náročný, ale rokovania prebiehajú.

V čom je výhoda takéhoto spojenia?

V prvom rade je to v prístupe. Naši franšízoví partneri sú väčšinou ľudia, ktorí v predajni aj pracujú a je na tom postavené ich živobytie. Ich vzťah k predajni je preto podstatne bližší, než aký majú bežní zamestnanci. Úspech predajne z veľkej časti závisí od toho, ako sa personál správa k zákazníkom. Ak je tam majiteľ a vezme si k sebe dvoch-troch zamestnancov, dokáže ich lepšie motivovať. Výsledky franšízových partnerov sú v mnohých obchodoch výrazne lepšie v porovnaní s obdobím, keď sme ich prevádzkovali my.

Ako sa vypláca spolupráca s benzínovými pumpami, kde máte dve predajne?

Počas prvej vlny, keď bola väčšina obchodov zavretá, sme tam zaznamenali skutočne vysoké nárasty tržieb. Čerpačky majú dlhšie otváracie hodiny, sú otvorené aj počas sviatkov a napriek tomu, že kvôli zníženej mobilite je aj na pumpách menej zákazníkov, dosahujeme slušné obraty. Myslím, že je to vydarený projekt a budeme uvažovať o jeho ďalšom rozšírení.

Čo pre vás znamenalo zavedenie seniorských hodín?

Ďalšiu stratu na obrate. Medzi 10. a 11. hodinou v porovnaní s inými hodinami sú prepady obratu viac ako 50 percent. V mnohých menších predajniach v bizniscentrách či v centre Bratislavy nemáme medzi zákazníkmi seniorov.

Ako sa zmenilo správanie zákazníkov?

Pandémia nám ukázala, že nižší počet zákazníkov nakupuje väčší košík. Je to medziročný nárast košíka okolo 40 percent. Ten vzrástol aj na e-shope, kde je takmer dvojnásobný oproti obdobiu spred pandémie.

Pred časom sa spomínalo, že Delia má veľké expanzné plány v Česku. Ako sa vyvíjajú?

S Deliou v Česku máme síce rovnakého akcionára, ale je to samostatná spoločnosť. Všetky aktivity, koncept či expanziu riešia českí kolegovia. Nie je v mojej kompetencii sa k tomu vyjadrovať.

Pred troma rokmi do Delie investične vstúpila spoločnosť Arca Capital, ktorá má však v súčasnosti finančné problémy. Môžu sa vás dotknúť?

Hoci má Arca u nás väčšinový podiel, sme samostatná spoločnosť. Vnímame ich problémy, ale viac starostí nám spôsobuje pandémia ako situácia Arcy. Je pravda, že nový sklad potrebuje ešte nejaké investície, ktoré sú momentálne pozastavené, a čakáme, ako sa vyvinie situácia. Avšak inak sa snažíme pracovať samostatne, napríklad aj nové predajne, ktoré ideme otvárať, si financujeme sami bez Arcy.

Môže sa stať, že sa zmení vlastnícka štruktúra Delie, prípadne získate nového investora?

Nie je to úplne vylúčené.

Aké očakávania máte od nového roka?

Všetko bude závisieť od toho, ako sa podarí zvládnuť pandémiu. Nikdy sme si nemysleli, že cez Vianoce budú zatvorené obchody a kaviarne, nieže sa to predĺži do februára. Prvý kvartál bude situácia určite náročná a návrat do normálneho života bude pomalý. Ten sa môže prejaviť niekedy v lete. Pre gastrosegment to bude ešte náročnejšie a predpokladám, že kaviarne budú dosahovať čísla, na aké sme boli zvyknutí, možno až v poslednom štvrťroku. Avšak pokračujeme v rozvoji e-shopu, ktorý je veľmi perspektívny.

Ako najradšej nakupujem:

Veľmi som si zvykol nakupovať online.

Môj obľúbený obchod:

E-shop Delia.

Aký som zákazník:

Tolerantný. Tým, že v tomto prostredí dlho pracujem, dokážem pochopiť a tolerovať aj chyby. Viem, že to zamestnanci nemajú jednoduché, ich práca je dennodenná drina. Objavujem novinky, teraz zo zdravšieho životného štýlu.

Čo ma na nakupovaní baví/nebaví:

Nebaví má dlhé nakupovanie v obchodných centrách, hlavne v obchodoch s oblečením. Baví ma to, čo mi je najbližšie, teda nakupovanie potravín. Rád objavujem nové produkty, najmä zo zdravého životného štýlu či farmárske potraviny.

Bez čoho z obchodu neodídem:

Ovocie, zelenina, pečivo, prípadne mäso sú v každom mojom nákupnom košíku.

Čo mi v obchode chýba:

Hlavne vo veľkých obchodoch je príliš veľká anonymita. Chýbajú mi ochutnávky, animácie, trhovnícky spôsob predaja, ktorý sa z nich postupne vytráca. To je niečo, čo by sme v Delii chceli ponúknuť. Aby sa predavač zákazníkom prihováral a bol pomocníkom pri nákupe.

 

Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera