
Pandémia urobila internetovému predaju potravín dobrú reklamu, ale značka Delia sa na jeho posilnenie pripravovala aj bez toho. Tento rok sa chce sústrediť najmä na e-shop, ktorý zaznamenáva výrazný nárast. Okrem toho plánuje rozšírenie siete kamenných predajní a hľadá ďalších partnerov, ktorí by si ich prevádzkovali.
Ako by ste zhodnotili minulý rok?
Bol to veľmi ťažký rok. Ešte počas januára a februára sme v kamennej Delii mali nárast obratu okolo 14 percent, ďalšie mesiace sme sa však trápili s nedostatkom zákazníkov a celý rok sme skončili s medziročným prepadom obratu o 20 percent. Je to veľký pokles a je spôsobený iba pandémiou. Mnohé obchody máme umiestnené v bizniscentrách, ktoré sú prázdne, pretože ľudia sú na home office. Značná časť predajní sa nachádza v centre Bratislavy, z ktorého zmizol život a chýbajú tam turisti. Predajňu máme napríklad na bratislavskom letisku, kde okrem interných zamestnancov nikto nie je. Prevádzkujeme aj kaviarne, ktoré boli v prvej vlne zatvorené dva mesiace a od polovice októbra sme ich museli zavrieť zase.
Na druhej strane sa však muselo dariť e-shopu.
Projekt e-shopu sme rozbehli bez toho, aby sme tušili, že príde nejaká pandémia. Vlani sme začali budovať nový veľký sklad, do ktorého sme sa v apríli presťahovali. Vďaka tomu máme viac možností na rozšírenie sortimentu a našej kapacity. Medziročne sme zaznamenali obrovský nárast tržieb. Nebol spôsobený iba pandémiou, ale aj tým, že sme sa sami pripravovali na jeho rozšírenie. Len pre ilustráciu, v decembri minulého roka sme dosiahli vyššiu tržbu ako za celý rok 2019. E-shop čiastočne kompenzuje stratu z kamenných prevádzok, ale nedokáže ju vykompenzovať celú.
V priebehu rokov sa vám darilo zvyšovať tržby a postupne znižovať stratu. Vlaňajšok teda ešte nebude v čiernych číslach.
V roku 2020 sme sa mali dostať do plusu. Sieť sme postupne zastabilizovali, predajne, ktoré nám negenerovali dobré výsledky sme v minulosti zatvorili, prešli sme na franšízový systém. Ale, bohužiaľ, pandémia nám naše plány skomplikovala. Mrzí ma, že nie sme v balíčku pomoci od štátu. Sme hodení do vreca s veľkými obchodníkmi, ktorí asi majú nárasty tržieb, ale my sme strácali na lokalitách. Som trochu sklamaný zo Zväzu obchodu, že neloboval za menšie obchody. Čakali sme výraznejšiu pomoc pre typ konceptu, aký máme. Aj preto sme sa rozhodli zo zväzu vystúpiť.
Vidíte svoju budúcnosť v Slovenskej aliancii moderného obchodu?
Nerád by som sa k tomu teraz vyjadroval, ale myslím, že ich zmýšľanie je trochu progresívnejšie.
Ako to vyzeralo počas roka v e-shope?
Počas prvej vlny sme ešte neboli presťahovaní do nových priestorov, preto sme nemali kapacitu pokryť dopyt trhu. Nárast bol enormný. Počas leta sa to trochu upokojilo a hoci druhá vlna nie je taká silná ako prvá, napriek tomu ide o dvojnásobne viac objednávok než počas leta.
Ako ste vďaka novému skladu zvýšili kapacitu internetového obchodu?
To sa nedá ani porovnávať. Kedysi sme mali sklad 300 metrov štvorcových, teraz máme 2 500 metrov štvorcových na troch podlažiach. Momentálne máme 6-tisíc položiek, ale našou ambíciou je naplniť celú kapacitu skladu, ktorá je 10-tisíc položiek. V rámci Bratislavy máme najrýchlejšie rozvozy, zamerali sme sa na čerstvé položky ovocia, zeleniny a mäsa. Aj to sú dôvody, pre ktoré nám online predaj rastie.
Viacerí obchodníci sú voči internetovému predaju potravín skeptickí, pretože je vraj príliš ťažké, aby zarábal. Čo si o tom myslíte?
Po všetkých stránkach je to náročný projekt, či už ide o investície, know-how, logistiku. Navyše miera odozvy od zákazníkov zatiaľ nie je taká ako napríklad v Česku. Nečudujem sa, že veľa spoločností sa do toho nepúšťa. Ale práve pandémia pomohla zákazníkom objaviť e-shopy s potravinami. Je to hlavný a relatívne lacný marketingový nástroj. Hoci sú ľudia skeptickí, ak majú s internetovým nákupom dobrú skúsenosť, robia ho opakovane. Myslím si, že veľká časť zákazníkov ostane verná online nákupu aj po pandémii. V prvom rade šetrí čas, čo je v tejto dobe pre mnohých ľudí najväčšia devíza. Tomuto projektu veríme a sme už dosť ďaleko na to, aby sme ho dokázali zavŕšiť úspechom.
Aké s ním máte ďalšie plány?
V januári sme začali voziť objednávky do Trnavy, plánujeme zaviesť expresnú dodávku do jednej hodiny. Projekt internetového obchodu je pre nás momentálne prioritou.
Ponúkate aj službu Bolt Food. Darí sa jej?
Pilotne sme ju spustili z dvoch kamenných predajní v OC Vivo a z centra Bratislavy. Zákazníci si môžu objednať sortiment z predajní, ktoré im taxikári do jednej hodiny dovezú. Objemom objednávok ani ponukou sa to však s e-shopom nedá porovnať.
Museli ste vlani zavrieť nejaké kamenné predajne?
Natrvalo sme nezatvorili ani jednu. Avšak tri sú dočasne zavreté, kým sa situácia nezlepší. A to práve preto, že v bizniscentrách, kde sídlia, nie sú zákazníci.
Chystáte sa nejaké nové otvárať?
Tento rok máme v Bratislave naplánované štyri obchody, z toho dva sú už postavené. Potrebujeme už iba doviezť tovar, ale čakáme, kým sa ľudia vrátia do práce. Situáciu monitorujeme a vyhodnocujeme, kedy by to bolo najlepšie. Jedna je na Vajnorskej ulici pri Dome kultúry Nové mesto, druhá v Tower 115. Ďalšie dve sú vo výstavbe.
Akú časť predajní prevádzkujete cez franšízových partnerov?
Zhruba dve tretiny obchodov a naším cieľom je takto prevádzkovať všetky predajne. Výber partnerov je relatívne náročný, ale rokovania prebiehajú.
V čom je výhoda takéhoto spojenia?
V prvom rade je to v prístupe. Naši franšízoví partneri sú väčšinou ľudia, ktorí v predajni aj pracujú a je na tom postavené ich živobytie. Ich vzťah k predajni je preto podstatne bližší, než aký majú bežní zamestnanci. Úspech predajne z veľkej časti závisí od toho, ako sa personál správa k zákazníkom. Ak je tam majiteľ a vezme si k sebe dvoch-troch zamestnancov, dokáže ich lepšie motivovať. Výsledky franšízových partnerov sú v mnohých obchodoch výrazne lepšie v porovnaní s obdobím, keď sme ich prevádzkovali my.
Ako sa vypláca spolupráca s benzínovými pumpami, kde máte dve predajne?
Počas prvej vlny, keď bola väčšina obchodov zavretá, sme tam zaznamenali skutočne vysoké nárasty tržieb. Čerpačky majú dlhšie otváracie hodiny, sú otvorené aj počas sviatkov a napriek tomu, že kvôli zníženej mobilite je aj na pumpách menej zákazníkov, dosahujeme slušné obraty. Myslím, že je to vydarený projekt a budeme uvažovať o jeho ďalšom rozšírení.
Čo pre vás znamenalo zavedenie seniorských hodín?
Ďalšiu stratu na obrate. Medzi 10. a 11. hodinou v porovnaní s inými hodinami sú prepady obratu viac ako 50 percent. V mnohých menších predajniach v bizniscentrách či v centre Bratislavy nemáme medzi zákazníkmi seniorov.
Ako sa zmenilo správanie zákazníkov?
Pandémia nám ukázala, že nižší počet zákazníkov nakupuje väčší košík. Je to medziročný nárast košíka okolo 40 percent. Ten vzrástol aj na e-shope, kde je takmer dvojnásobný oproti obdobiu spred pandémie.
Pred časom sa spomínalo, že Delia má veľké expanzné plány v Česku. Ako sa vyvíjajú?
S Deliou v Česku máme síce rovnakého akcionára, ale je to samostatná spoločnosť. Všetky aktivity, koncept či expanziu riešia českí kolegovia. Nie je v mojej kompetencii sa k tomu vyjadrovať.
Pred troma rokmi do Delie investične vstúpila spoločnosť Arca Capital, ktorá má však v súčasnosti finančné problémy. Môžu sa vás dotknúť?
Hoci má Arca u nás väčšinový podiel, sme samostatná spoločnosť. Vnímame ich problémy, ale viac starostí nám spôsobuje pandémia ako situácia Arcy. Je pravda, že nový sklad potrebuje ešte nejaké investície, ktoré sú momentálne pozastavené, a čakáme, ako sa vyvinie situácia. Avšak inak sa snažíme pracovať samostatne, napríklad aj nové predajne, ktoré ideme otvárať, si financujeme sami bez Arcy.
Môže sa stať, že sa zmení vlastnícka štruktúra Delie, prípadne získate nového investora?
Nie je to úplne vylúčené.
Aké očakávania máte od nového roka?
Všetko bude závisieť od toho, ako sa podarí zvládnuť pandémiu. Nikdy sme si nemysleli, že cez Vianoce budú zatvorené obchody a kaviarne, nieže sa to predĺži do februára. Prvý kvartál bude situácia určite náročná a návrat do normálneho života bude pomalý. Ten sa môže prejaviť niekedy v lete. Pre gastrosegment to bude ešte náročnejšie a predpokladám, že kaviarne budú dosahovať čísla, na aké sme boli zvyknutí, možno až v poslednom štvrťroku. Avšak pokračujeme v rozvoji e-shopu, ktorý je veľmi perspektívny.
Ako najradšej nakupujem:
Veľmi som si zvykol nakupovať online.
Môj obľúbený obchod:
E-shop Delia.
Aký som zákazník:
Tolerantný. Tým, že v tomto prostredí dlho pracujem, dokážem pochopiť a tolerovať aj chyby. Viem, že to zamestnanci nemajú jednoduché, ich práca je dennodenná drina. Objavujem novinky, teraz zo zdravšieho životného štýlu.
Čo ma na nakupovaní baví/nebaví:
Nebaví má dlhé nakupovanie v obchodných centrách, hlavne v obchodoch s oblečením. Baví ma to, čo mi je najbližšie, teda nakupovanie potravín. Rád objavujem nové produkty, najmä zo zdravého životného štýlu či farmárske potraviny.
Bez čoho z obchodu neodídem:
Ovocie, zelenina, pečivo, prípadne mäso sú v každom mojom nákupnom košíku.
Čo mi v obchode chýba:
Hlavne vo veľkých obchodoch je príliš veľká anonymita. Chýbajú mi ochutnávky, animácie, trhovnícky spôsob predaja, ktorý sa z nich postupne vytráca. To je niečo, čo by sme v Delii chceli ponúknuť. Aby sa predavač zákazníkom prihováral a bol pomocníkom pri nákupe.
Tatiana Kapitánová, tatiana.kapitanova@atoz.sk