logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • Top 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednanie plagátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Koncom minulého roka sa s úspešnou pivovarníckou kariérou rozlúčil takmer po 40 rokoch Ján...
  • Do zoznamu ľudí, ktorým bude podaná vakcína proti novému koronavírusu prednostne pribudnú aj...
  • Zvuk praskajúcej chrumkavej kôrky a chuť vláčnej striedky sú tak hlboko zakorenené v mysliach...
  • Sieť predajní Žabka pokračuje v rýchlej expanzii na Slovensku. Počas februára 2021 otvorí...

Zákazníci žiadajú uvoľnenie predaja základného nepotravinového sortimentu

4. februára 2021
Správy 0
303
Zákazníci žiadajú uvoľnenie predaja základného nepotravinového sortimentu

Obchodníci s potravinami čelia v poslednom období narastajúcemu tlaku zo strany zákazníkov, ktorí sa dožadujú možnosti kúpiť aspoň základný nepotravinársky sortiment. Zákaz jeho predaja platí už vyše mesiaca, a to na základe vyhlášky hlavného hygienika SR.

Zákazníci prichádzajú s naliehavou požiadavkou o možnosť zakúpenia aspoň základného nepotravinového sortimentu v bežných obchodných prevádzkach. „Môžem potvrdiť, že obchodné reťazce evidujú množstvo podnetov od zákazníkov, či už prostredníctvom zákazníckych liniek alebo aj priamo v obchodoch, aby si mohli kúpiť aspoň niektoré základné nepotravinárske tovary,“ uvádza Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).

E-shop nie je alternatívou pre každého zákazníka

Množstvo žiadostí prichádza z radov rodičov, ktorí požadujú, aby si mohli zakúpiť aspoň základné veci pre deti, či do domácnosti. Poukazujú na to, že pri kúpe drobných položiek cez e-shop, napríklad v rámci školských pomôcok, je cena za ich dopravu často vyššia ako cena samotného tovaru. Mnohí z nich pritom v dôsledku pandémie čelia výpadku príjmov, a preto si nemôžu dovoliť platiť e-shopom za tovar dvojnásobok ceny, než akú by zaplatili v kamennom obchode. Obchodné reťazce evidujú aj množstvo sťažností od seniorov, ktorí si základný nepotravinársky tovar nevedia zaobstarať inde než v kamenných obchodoch. Vzhľadom k tomu, že iba nízke percento má prístup k internetu (len 20 % členov Jednoty dôchodcov Slovenska), nákupy cez e-shopy pre nich nie sú reálnou alternatívou.

Aká je situácia v susednom Česku?

Obdobná situácia bola pritom donedávna aj v Českej republike. Tam sa však zákaz predaja nepotravinárskeho tovaru, vzhľadom na základné potreby obyvateľov, už čiastočne uvoľnil, hoci ho tam zaviedli neskôr ako na Slovensku. Momentálne môžu českí spotrebitelia v obchodoch s potravinami kúpiť napríklad papierenský sortiment, obuv či detské oblečenie.

„Obmedzenie v čase predvianočných nákupov sa možno v kontexte snahy o zníženie mobility dalo chápať, momentálne je však situácia diametrálne odlišná. Motivácia k veľkým nákupom v súčasnosti pominula. Naopak, ľudia si potrebujú dokúpiť aspoň základné tovary, ktoré sa opotrebovali, respektíve pokazili a potrebujú ich súrne nahradiť. Keďže ich kúpu by aj tak realizovali spolu s nákupom potravín, zdravotné riziká sa tým nijako nezvýšia,“ upozorňuje Martin Krajčovič.

Problémy majú najmä drobní predajcovia nepotravinárskeho tovaru

Predlžovanie súčasného stavu je podľa SAMO neprimerané aktuálnej situácii a začína ohrozovať aj zamestnanosť v obchode, keďže nie je možné dlhodobo udržiavať plný stav personálu pri nižšej vyťaženosti. Situácia nijako nepomáha ani drobným predajcom nepotravinárskeho tovaru, ktorých predajne zostávajú naďalej zatvorené. Práve ich ochranou bol pritom zdôvodňovaný zákaz predaja nepotravinárskeho sortimentu v obchodných reťazcoch. Straty sa, okrem predajcov, prehlbujú aj dodávateľom, v dôsledku hromadného stornovania objednávok.

Naopak, situácia naďalej neúmerne zvýhodňuje e-shopy, najmä registrované zahraničí, ktoré hlásia rekordné rasty tržieb. Podľa nedávno zverejnenej analýzy bánk však v roku 2020 z každých 100 eur zaplatených Slovákmi v e-shopoch smerovalo až 57 eur e-shopom platiacim dane v zahraničí. Výpadok príjmov do štátneho rozpočtu pritom môže byť citeľný práve v prípade potreby vykrytia čoraz vyšších strát zatvorených obchodných prevádzok. V dôsledku prehlbujúcej sa pandémie koronavírusu zostávajú totiž ich predajne naďalej zatvorené, čo len zvyšuje ich nároky na kompenzácie od štátu.

Súvisiace články:

Počas plánovaného lockdownu je v hre zákaz predaja nepotravinového sortimentu Obchod v čase korony Kongres Samoška: Chýba nám základ. Bez zahraničia by sme nejedli bravčové ani jablká Kongres Samoška: Potraviny patria do každej dediny

Odporúčame

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

Anketa

Podporujete pripravované obmedzenie jedno- a dvojcentových mincí?


Archív ankiet

Loading ... Loading ...

Najčítanejšie správy

  • Peter Varmuža, generálny riaditeľ a majiteľ Yeme: Tretinu potravín si vyrobíme sami 10.8k views | posted on 12. February 2019
  • V Česku začína platiť zákaz predaja počas niektorých sviatkov. Vzťahuje sa na veľké predajne 9.3k views | posted on 27. October 2016
  • Paul Pauls, generálny riaditeľ Kauflandu Slovenská republika: Priestor vidím ešte na pätnásť našich predajní 7.4k views | posted on 6. June 2018
  • Bratislavská fabrika Figaro najnovšie vyrába čokoládové špeciality pre zahraničné značky 6.8k views | posted on 7. September 2017
  • Primark chce prísť na Slovensko. Problémom sú chýbajúci ľudia 4.9k views | posted on 19. June 2018

KALENDÁR AKCIÍ

18. – 19. 5. 2021, Kongres Samoška 18, Bratislava

28. – 30. 6. 2021, SALIMA, Brno

Komerčná prezentácia

Multimédia

Tradičný domáci reťazec sa inšpiroval folklórom a tradíciami

27. januára 2021

„Zákazník je mojím hosťom,“ tvrdí Roderik Ledecký, majiteľ predajne BiodericO

12. januára 2021

Profily

Jozef Berko, konateľ, Delia potraviny: Predajne chceme dať franšízovým partnerom

5. februára 2021

Pavol Mikušiak, predseda predstavenstva, CBA Verex: Cenová vojna sa zostrila

10. decembra 2020

Archív správ

Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Katarína Bobáková
tel.: +421 904 589 741
e-mail: katarina.bobakova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera