
Obchodníci s potravinami čelia v poslednom období narastajúcemu tlaku zo strany zákazníkov, ktorí sa dožadujú možnosti kúpiť aspoň základný nepotravinársky sortiment. Zákaz jeho predaja platí už vyše mesiaca, a to na základe vyhlášky hlavného hygienika SR.
Zákazníci prichádzajú s naliehavou požiadavkou o možnosť zakúpenia aspoň základného nepotravinového sortimentu v bežných obchodných prevádzkach. „Môžem potvrdiť, že obchodné reťazce evidujú množstvo podnetov od zákazníkov, či už prostredníctvom zákazníckych liniek alebo aj priamo v obchodoch, aby si mohli kúpiť aspoň niektoré základné nepotravinárske tovary,“ uvádza Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).
E-shop nie je alternatívou pre každého zákazníka
Množstvo žiadostí prichádza z radov rodičov, ktorí požadujú, aby si mohli zakúpiť aspoň základné veci pre deti, či do domácnosti. Poukazujú na to, že pri kúpe drobných položiek cez e-shop, napríklad v rámci školských pomôcok, je cena za ich dopravu často vyššia ako cena samotného tovaru. Mnohí z nich pritom v dôsledku pandémie čelia výpadku príjmov, a preto si nemôžu dovoliť platiť e-shopom za tovar dvojnásobok ceny, než akú by zaplatili v kamennom obchode. Obchodné reťazce evidujú aj množstvo sťažností od seniorov, ktorí si základný nepotravinársky tovar nevedia zaobstarať inde než v kamenných obchodoch. Vzhľadom k tomu, že iba nízke percento má prístup k internetu (len 20 % členov Jednoty dôchodcov Slovenska), nákupy cez e-shopy pre nich nie sú reálnou alternatívou.
Aká je situácia v susednom Česku?
Obdobná situácia bola pritom donedávna aj v Českej republike. Tam sa však zákaz predaja nepotravinárskeho tovaru, vzhľadom na základné potreby obyvateľov, už čiastočne uvoľnil, hoci ho tam zaviedli neskôr ako na Slovensku. Momentálne môžu českí spotrebitelia v obchodoch s potravinami kúpiť napríklad papierenský sortiment, obuv či detské oblečenie.
„Obmedzenie v čase predvianočných nákupov sa možno v kontexte snahy o zníženie mobility dalo chápať, momentálne je však situácia diametrálne odlišná. Motivácia k veľkým nákupom v súčasnosti pominula. Naopak, ľudia si potrebujú dokúpiť aspoň základné tovary, ktoré sa opotrebovali, respektíve pokazili a potrebujú ich súrne nahradiť. Keďže ich kúpu by aj tak realizovali spolu s nákupom potravín, zdravotné riziká sa tým nijako nezvýšia,“ upozorňuje Martin Krajčovič.
Problémy majú najmä drobní predajcovia nepotravinárskeho tovaru
Predlžovanie súčasného stavu je podľa SAMO neprimerané aktuálnej situácii a začína ohrozovať aj zamestnanosť v obchode, keďže nie je možné dlhodobo udržiavať plný stav personálu pri nižšej vyťaženosti. Situácia nijako nepomáha ani drobným predajcom nepotravinárskeho tovaru, ktorých predajne zostávajú naďalej zatvorené. Práve ich ochranou bol pritom zdôvodňovaný zákaz predaja nepotravinárskeho sortimentu v obchodných reťazcoch. Straty sa, okrem predajcov, prehlbujú aj dodávateľom, v dôsledku hromadného stornovania objednávok.
Naopak, situácia naďalej neúmerne zvýhodňuje e-shopy, najmä registrované zahraničí, ktoré hlásia rekordné rasty tržieb. Podľa nedávno zverejnenej analýzy bánk však v roku 2020 z každých 100 eur zaplatených Slovákmi v e-shopoch smerovalo až 57 eur e-shopom platiacim dane v zahraničí. Výpadok príjmov do štátneho rozpočtu pritom môže byť citeľný práve v prípade potreby vykrytia čoraz vyšších strát zatvorených obchodných prevádzok. V dôsledku prehlbujúcej sa pandémie koronavírusu zostávajú totiž ich predajne naďalej zatvorené, čo len zvyšuje ich nároky na kompenzácie od štátu.