logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Po pol roku fungovania zálohového systému sa od 1. júla 2022 na Slovensku končí prechodné...
  • Finančná správa zverejnila novú aplikáciu Virtuálna registračná pokladnica 2 (VRP 2) na...
  • Služobný telefón či možnosť pracovať z domu sú dnes už bežné benefity, ktoré ponúkajú mnohí...
  • Packeta spustila službu, vďaka ktorej budú zákazníci vedieť presný čas doručenia zásielky....

Zákazníci žiadajú uvoľnenie predaja základného nepotravinového sortimentu

4. februára 2021
Správy 0
800
Zákazníci žiadajú uvoľnenie predaja základného nepotravinového sortimentu

Obchodníci s potravinami čelia v poslednom období narastajúcemu tlaku zo strany zákazníkov, ktorí sa dožadujú možnosti kúpiť aspoň základný nepotravinársky sortiment. Zákaz jeho predaja platí už vyše mesiaca, a to na základe vyhlášky hlavného hygienika SR.

Zákazníci prichádzajú s naliehavou požiadavkou o možnosť zakúpenia aspoň základného nepotravinového sortimentu v bežných obchodných prevádzkach. „Môžem potvrdiť, že obchodné reťazce evidujú množstvo podnetov od zákazníkov, či už prostredníctvom zákazníckych liniek alebo aj priamo v obchodoch, aby si mohli kúpiť aspoň niektoré základné nepotravinárske tovary,“ uvádza Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).

E-shop nie je alternatívou pre každého zákazníka

Množstvo žiadostí prichádza z radov rodičov, ktorí požadujú, aby si mohli zakúpiť aspoň základné veci pre deti, či do domácnosti. Poukazujú na to, že pri kúpe drobných položiek cez e-shop, napríklad v rámci školských pomôcok, je cena za ich dopravu často vyššia ako cena samotného tovaru. Mnohí z nich pritom v dôsledku pandémie čelia výpadku príjmov, a preto si nemôžu dovoliť platiť e-shopom za tovar dvojnásobok ceny, než akú by zaplatili v kamennom obchode. Obchodné reťazce evidujú aj množstvo sťažností od seniorov, ktorí si základný nepotravinársky tovar nevedia zaobstarať inde než v kamenných obchodoch. Vzhľadom k tomu, že iba nízke percento má prístup k internetu (len 20 % členov Jednoty dôchodcov Slovenska), nákupy cez e-shopy pre nich nie sú reálnou alternatívou.

Aká je situácia v susednom Česku?

Obdobná situácia bola pritom donedávna aj v Českej republike. Tam sa však zákaz predaja nepotravinárskeho tovaru, vzhľadom na základné potreby obyvateľov, už čiastočne uvoľnil, hoci ho tam zaviedli neskôr ako na Slovensku. Momentálne môžu českí spotrebitelia v obchodoch s potravinami kúpiť napríklad papierenský sortiment, obuv či detské oblečenie.

„Obmedzenie v čase predvianočných nákupov sa možno v kontexte snahy o zníženie mobility dalo chápať, momentálne je však situácia diametrálne odlišná. Motivácia k veľkým nákupom v súčasnosti pominula. Naopak, ľudia si potrebujú dokúpiť aspoň základné tovary, ktoré sa opotrebovali, respektíve pokazili a potrebujú ich súrne nahradiť. Keďže ich kúpu by aj tak realizovali spolu s nákupom potravín, zdravotné riziká sa tým nijako nezvýšia,“ upozorňuje Martin Krajčovič.

Problémy majú najmä drobní predajcovia nepotravinárskeho tovaru

Predlžovanie súčasného stavu je podľa SAMO neprimerané aktuálnej situácii a začína ohrozovať aj zamestnanosť v obchode, keďže nie je možné dlhodobo udržiavať plný stav personálu pri nižšej vyťaženosti. Situácia nijako nepomáha ani drobným predajcom nepotravinárskeho tovaru, ktorých predajne zostávajú naďalej zatvorené. Práve ich ochranou bol pritom zdôvodňovaný zákaz predaja nepotravinárskeho sortimentu v obchodných reťazcoch. Straty sa, okrem predajcov, prehlbujú aj dodávateľom, v dôsledku hromadného stornovania objednávok.

Naopak, situácia naďalej neúmerne zvýhodňuje e-shopy, najmä registrované zahraničí, ktoré hlásia rekordné rasty tržieb. Podľa nedávno zverejnenej analýzy bánk však v roku 2020 z každých 100 eur zaplatených Slovákmi v e-shopoch smerovalo až 57 eur e-shopom platiacim dane v zahraničí. Výpadok príjmov do štátneho rozpočtu pritom môže byť citeľný práve v prípade potreby vykrytia čoraz vyšších strát zatvorených obchodných prevádzok. V dôsledku prehlbujúcej sa pandémie koronavírusu zostávajú totiž ich predajne naďalej zatvorené, čo len zvyšuje ich nároky na kompenzácie od štátu.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

CHEP

Paletový pooling CHEP: Efektívny systém s jasnými pravidlami

Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak áno, narazili ste na prepravnú platformu, ktorá patrí do paletového fondu spoločnosti CHEP. Paletový pooling je systém zdieľania a opätovného používania prepravných alebo displejových paliet, ktorý predstavuje efektívne a udržateľné riešenie pre firmy, ktoré sa rozhodli zadať správu svojich paletových […]
Káva Nestlé

Káva ako pomocník pre zvýšenie tržieb

Viete, že káva vám môže pomôcť navýšiť zisk a prilákať nových zákazníkov? Káva nie je len výborný pomocník pri nadväzovaní komunikácie, ale aj druhá najobchodovateľnejšia komodita, ktorej obľuba každoročne rastie. Boli doby, kedy ste na kávu narazili iba v kaviarňach, hoteloch a reštauráciách. Dnes už na ňu narazíte prakticky všade. Je to predovšetkým pochutina, a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera