
Arbitrážna komisia rady pre reklamu rozhodla, že spoty „Lacný Laci“ spoločnosti Lidl, ktoré sa stali terčom kritiky Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK), nie sú v rozpore s Etickým kódexom reklamnej praxe. Sťažnosť SPPK je teda považovaná za neopodstatnenú.
SPPK na adresu reklám obchodného reťazca Lidl v predmetnej tlačovej správe i sťažnosti opakovane vyjadrila nesúhlas s ich obsahom a posolstvom. „Už sa musí skončiť obdobie, v ktorom dovoľujeme nadnárodným obchodným reťazcom robiť si pomaly čokoľvek. Čo je to za doba, keď v období covidovej a environmentálnej krízy sú ľudia prostredníctvom reklám nabádaní k plytvaniu potravinami, nezmyselnému nakupovaniu? Vo svete ľudia hladujú a my máme vyhadzovať potraviny do koša, lebo ich kúpime vplyvom reklám až príliš?,“ pýta sa predseda SPPK Emil Macho. Zástupcovia spoločnosti Lidl regovali na kritiku slovami, že si svojich zákazníkov vážia a sú presvedčení, že potraviny kupujú za účelom ich konzumácie a ako preto, aby ich vyhadzovali do koša.
Napriek snahe SPPK označiť konanie Lidla za „nezodpovedné k životnému prostrediu, neetické k zákazníkom a nemorálne k slovenským výrobcom potravín“ sa Rada pre reklamu uzniesla na jednoznačnom verdikte. Komisia hlasovaním rozhodla, že spoty „Lacný Laci“ spoločnosti Lidl nie sú v rozpore s ustanoveniami Kódexu a sťažnosť SPPK tak vraj nie je opodstatnená. Voči snahe SPPK sa diskont dôrazne ohradil a necháva na zvážení, aby sa komora ospravedlnila za svoje výroky.
„Mrzí nás, že Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora nepochopila veľmi jednoznačné posolstvo našich reklamných spotov. Našim cieľom je komunikovať zákazníkom, že aj v tejto náročnej dobe tu sme pre nich s výhodnými cenami. Nepochopenie tohto posolstva nás zaráža, ale akceptujeme ho. Čo však akceptovať nedokážeme, je hrubé zavádzanie. SPPK dehonestujúco hovorí o „fetiši lacných potravín“, my naproti tomu prezentujeme zodpovedný prístup a aj v tejto náročnej dobe sa snažíme ponúknuť zákazníkom čo najvýhodnejší nákup. Ak SPPK považuje väčšie nákupy za nevhodné nákupné správanie, tak zjavne nepochopila nie len hyperbolu v našich spotoch, ale žiaľ ani zmenu spotrebiteľského správania za ostatný rok,“ uviedol Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika zodpovedný za oblasť nákupu a marketingu, a dodal: „Pevne verím, že s SPPK sa zhodneme na tom, že správnou cestou pre zvyšovanie zastúpenia slovenských produktov na našich pultoch je konštruktívny dialóg. V minulosti sme sa o to viackrát pokúsili, no žiaľ bez zásadnejšej odozvy. Opäť preto SPPK vyzývame na spoluprácu, ktorá by bola prospešná pre výrobcov a tiež zákazníkov. My sme pripravení.“