logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Živočíšne vs. vegánske výrobky. Má v tom zákazník zmätok?

26. januára 2021
Správy 0
1280
Živočíšne vs. vegánske výrobky. Má v tom zákazník zmätok?

Európsky parlament od októbra 2020 diskutuje o ďalšom sprísnení pravidiel pre označovanie vegánskych mliečnych alternatív, a to s cieľom ochrany spotrebiteľa, ktorého by mohla zmiasť vizuálna podobnosť či slovné označenie. Európska aliancia pre potraviny na rastlinnej báze (EAPF) spolu s ďalšími organizáciami má však iný názor. Nezisková organizácia Slovenská vegánska spoločnosť sa tak rozhodla zistiť, aký názor majú spotrebitelia.  

Sprísnenie pravidiel v rámci označovania vegánskych alternatív živočíšnych výrobkov parlament argumentuje tým, že chce zabrániť zmäteniu spotrebiteľa. Cieľom by tak malo byť jednoznačnejšie rozlíšenie mliečnych produktov od rastlinných, ktorých je v dnešných dňoch na pultoch predajní čoraz viac.

Jednoznačné odlíšenie vegánskych a živočíšnych produktov by sa však nemalo týkať len slovných označení. „Nápis „sójové mlieko” na krabici v Európe nenájdete ani teraz. To isté platí o „vegánskom syre”. Takéto názvy sú zakázané už dlhšiu dobu. To však na prvý pohľad parlamentu nestačí, pretože podľa neho sa spotrebiteľ môže pri nákupe ľahko zmýliť. Návrh zachádza teda oveľa ďalej. Ak by sa ho v marci podarilo presadiť, mohlo by to znamenať, že nápisy na rastlinných produktoch v štýle „krémové”, „chutí ako syr”, alebo „podobný jogurtu” by mohli byť po novom nelegálne. Firmy by ich jednoducho museli odstrániť. A nielen z obalov,“ tvrdí Kristína Chaparro, predsedníčka OZ Slovenská vegánska spoločnosť.

Na avizované zmeny však reaguje dotknutá strana. Podľa mnohých európskych organizácií, ktoré združujú spotrebiteľov a výrobcov, nový pozmeňujúci návrh bráni v európskej politike udržateľných potravín Farm to Fork, zastavuje napredovanie projektu Green Deal, ktorý má z Európy urobiť prvý klimaticky čistý kontinent a taktiež ide proti záväzkom Parížskej klimatickej dohody.

Sú vegánske produkty zameniteľné so živočíšnymi?

Nezisková organizácia Slovenská vegánska spoločnosť sa rozhodla zmýšľanie spotrebiteľov preveriť. Na vzorke viac než 1000 respondentov zorganizovala medzi Slovákmi online prieskum o tom, či ich podobné obaly mýlia a aké riešenia by v tejto súvislosti navrhli. Medzi respondentmi sa však neobjavili len vegáni, hoci tí sa podieľali časťou 30,7 %. Veľkú časť tvorili vegetariáni (25,4 %) a flexitariáni (21,8 %), 13,8 % ľudí uviedlo, že sa stravuje konvenčne. Drvivá väčšina respondentov, a to až 94 % uviedla, že má skúsenosť s nakupovaním vegánskych mliečnych alternatívnych výrobkov.

Väčšina respondentov sa priklonila k vyjadreniu, že sa pri nákupe nemýlia a podobnú skúsenosť nemajú ani ich známi. Z opýtaných sa v tejto súvislosti vyjadrilo negatívne až 59 % respondentov, ktorí sa považujú za konvenčných stravníkov.  Organizácia sa v dotazníku opýtala aj to, či slovné spojenia „chutí ako jogurt”, „alternatíva syra”, alebo „smotanový” môžu byť pre spotrebiteľov pri vegánskych alternatívach mätúce. Až  27 % respondentov si zvolilo odpoveď „skôr nie” a 25 % vyjadrilo absolútny nesúhlas.

Ako možno v predajni rozpoznať, že ide o vegánsky výrobok?

Organizácia okrem iného v dotazníku taktiež zisťovala na základe čoho vie spotrebiteľ odlíšiť vegánsky produkt od živočíšneho. Až 65 % zákazníkov sa riadi príslušným vegánskym certifikátom, ktorý je uvedený na obale, 61 % opýtaných uviedlo, že pozná značku a vie, že ide o vegánsky produkt. Viac než polovica respondentov uviedla, že vegetariánske a vegánske produkty majú v potravinách vlastnú sekciu a polovica zákazníkov dokonca číta zloženie každého produktu. Respondenti, ktorí tieto výrobky nezvyknú nakupovať uviedli, že síce si v ich nákupnom košíku nenachádzajú miesto, ale vedia ich rozlíšiť označením na obale.

Čo navrhujú zákazníci?

Medzi najčastejšie riešenia, ktoré spotrebitelia navrhujú v rámci predchádzaniu zámeny výrobkov bolo práve označenie ochrannou známkou. O niečo menej zákazníkov by uvítalo oddelenú vegetariánsku a vegánsku sekciu v potravinách a 19 % respondentov si myslí, že nie je potrebná ďalšia zmena. K úplne odlišnému názvosloviu pri vegánskych a živočíšnych produktoch sa priklonilo 12,9 % ľudí.

„Návrh podľa nás odporuje udržateľnej poľnohospodárskej politike EÚ. Rastlinné alternatívy majú vo všeobecnosti nižšiu ekologickú stopu, ich výrobcovia by nemali byť diskriminovaní. Podpísali sme sa aj pod list Európskej aliancie pre potraviny na rastlinnej báze (EAPF), kde sa snažíme s ďalšími organizáciami koordinovane zatlačiť na Európsku komisiu a členské štáty z Rady Európy, aby návrh nepodporili,” povedala Kristína Chaparro, predsedníčka OZ Slovenská vegánska spoločnosť.

V marci tohto roka by mal prebehnúť dôležitý trialóg medzi Radou Európy, Európskou komisiou a parlamentom. Dôležité je teraz to, ku ktorému názoru sa prikloní väčšina európskych štátov, ktorých ministri tvoria Radu Európy. Tí môžu teraz návrh najviac ovplyvniť. Anonymizované výsledky prieskumu budú preto čoskoro odprezentované Ministerstvu pôdohospodárstva SR.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera