logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • Top 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednanie plagátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Koncom minulého roka sa s úspešnou pivovarníckou kariérou rozlúčil takmer po 40 rokoch Ján...
  • Do zoznamu ľudí, ktorým bude podaná vakcína proti novému koronavírusu prednostne pribudnú aj...
  • Zvuk praskajúcej chrumkavej kôrky a chuť vláčnej striedky sú tak hlboko zakorenené v mysliach...
  • Sieť predajní Žabka pokračuje v rýchlej expanzii na Slovensku. Počas februára 2021 otvorí...

Obchod sa mení, pandémia výrazne ovplyvnila online predaj

15. januára 2021
Správy 0
573
Obchod sa mení, pandémia výrazne ovplyvnila online predaj

V prechádzajúcom roku, ktorý výrazne poznačila pandémia, bolo mnoho tradičných nákupných zvyklostí narušených. V dôsledku obmedzení museli spotrebitelia prejsť na nové formy nákupov, vrátane využitia online obchodov s donáškou alebo výdajným miestom. Platby v slovenských e-shopoch v roku 2020 tak medziročne vzrástli až o 80 %.

Rastúci význam elektronických obchodov sa počas roka 2020 prejavil už v priebehu prvých týždňov pandémie a veľkonočného lockdownu v apríli, o čom informuje analytik Slovenskej sporiteľne (SLSP) Matej Horňák. „Klienti Slovenskej sporiteľne v e-shopoch zaplatili počas apríla o 145 percent viac než predchádzajúci rok. Veľmi výrazné nárasty sme však pre slovenské e-shopy zaznamenávali počas celého roka,“ uvádza.

V tomto období klesol objem platieb zaplatených kartou o dve percentá na Slovensku a až o 80 % v zahraničí. Ku koncu roka 2020 bolo podľa Mateja Horňáka možné sledovať posilnenie najmä domácich, ale i zahraničných internetových obchodov, kde sa naplno rozbiehalo predvianočné nakupovanie. V novembri a decembri bol objem platieb smerujúcich do domácich e-shopov až o tri štvrtiny vyšší než v rovnakom období v roku 2019. Do zahraničia sme tak zaplatili približne o jednu tretinu viac.

Počas lockdownu rástli aj domáce internetové obchody

Z celkových platieb v rámci e-shopov si zahraniční predajcovia v roku 2019 vzali z každých 100 zaplatených eur dve tretiny. Pandémia tento pomer do istej miery upravila v prospech slovenských e-predajcov. V roku 2020 tak z každých 100 eur zaplatených v internetových obchodoch smerovalo 57 eur zahraničným obchodníkom.

Zdroj: SLSP

Zmena nastala v čase najprudšieho aprílového lockdownu, kedy boli spotrebitelia nútení nakupovať na internete aj také druhy tovarov, pre ktoré predtým chodili do lokálnych kamenných predajní. V tomto období tak začali využívať online predajne, ktoré tieto obchody do istej miery nahradili. „Domáce internetové obchody stúpli výraznejšie ako zahraničné. V apríli sa objemom takmer vyrovnali svojej zahraničnej konkurencii. Aj vďaka tomu sme za celý rok 2020 zaznamenali 81 %-ný medziročný nárast v objeme nákupov v domácich e-shopoch. V zahraničných internetových obchodoch naši klienti zaplatili o 21 percent viac než v predchádzajúcom roku,“ spresnil Matej Horňák.  Klienti SLSP v roku 2020 minuli takmer 670 miliónov eur v internetových obchodoch, čo je o takmer 200 miliónov viac než v predchádzajúcom roku. Ide tak o medziročný nárast vo výške 41 %.

E-shop ako predajňa budúcnosti

Zmeny v spotrebiteľskom správaní boli počas roka 2020 poháňané najmä opatreniami obmedzujúcimi tradičné formy nákupov. Trend rastu nakupovania v internetových obchodoch je však silný a má predpoklady uspieť i v budúcnosti. „Práve rok 2020 firmy prinútil, aby svoje procesy zoptimalizovali a pripravili ich na fungovanie bez osobného kontaktu. Či už hovoríme o vylepšených funkciách e-shopov, rýchlej príprave na expedíciu tovaru či samotné doručenie napríklad vo výdajnom mieste. Dobre nastavené postupy budú motivovať zákazníkov aj po odznení pandémie, aby vynechali návštevu kamennej prevádzky a nechali si tovar doručiť na vyhovujúcejšie miesto v želanom čase,“ dodal Matej Horňák.  Razantné zmeny v správaní spotrebiteľov tak predstavujú výzvu pre už existujúce prevádzky a zároveň otvárajú príležitosť pre nové podnikateľské nápady.

Súvisiace články:

Jakub Berčík: Moderné formy platieb spôsobujú väčší zážitok z nákupu 20 najčítanejších článkov webu Tovar&Predaj za rok 2020 Pandémia priniesla obchodníkom zvýšené náklady aj výkyvy v tržbách Prieskum: Zákazníci e-shopov robia takmer každý šiesty nákup online

Odporúčame

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

Anketa

Podporujete pripravované obmedzenie jedno- a dvojcentových mincí?


Archív ankiet

Loading ... Loading ...

Najčítanejšie správy

  • Peter Varmuža, generálny riaditeľ a majiteľ Yeme: Tretinu potravín si vyrobíme sami 10.8k views | posted on 12. February 2019
  • V Česku začína platiť zákaz predaja počas niektorých sviatkov. Vzťahuje sa na veľké predajne 9.3k views | posted on 27. October 2016
  • Paul Pauls, generálny riaditeľ Kauflandu Slovenská republika: Priestor vidím ešte na pätnásť našich predajní 7.4k views | posted on 6. June 2018
  • Bratislavská fabrika Figaro najnovšie vyrába čokoládové špeciality pre zahraničné značky 6.8k views | posted on 7. September 2017
  • Primark chce prísť na Slovensko. Problémom sú chýbajúci ľudia 4.9k views | posted on 19. June 2018

KALENDÁR AKCIÍ

18. – 19. 5. 2021, Kongres Samoška 18, Bratislava

28. – 30. 6. 2021, SALIMA, Brno

Komerčná prezentácia

Multimédia

Tradičný domáci reťazec sa inšpiroval folklórom a tradíciami

27. januára 2021

„Zákazník je mojím hosťom,“ tvrdí Roderik Ledecký, majiteľ predajne BiodericO

12. januára 2021

Profily

Jozef Berko, konateľ, Delia potraviny: Predajne chceme dať franšízovým partnerom

5. februára 2021

Pavol Mikušiak, predseda predstavenstva, CBA Verex: Cenová vojna sa zostrila

10. decembra 2020

Archív správ

Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Katarína Bobáková
tel.: +421 904 589 741
e-mail: katarina.bobakova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera