logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • TAPjobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 30
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Aj keď si výroba a udržiavanie domáceho kvásku našli svojich priaznivcov už pred mnohými rokmi,...
  • Po pol roku fungovania zálohového systému sa od 1. júla 2022 na Slovensku končí prechodné...
  • Finančná správa zverejnila novú aplikáciu Virtuálna registračná pokladnica 2 (VRP 2) na...
  • Služobný telefón či možnosť pracovať z domu sú dnes už bežné benefity, ktoré ponúkajú mnohí...

Prieskum trhu: Slovensko sa otvára rastlinnej budúcnosti

17. decembra 2020
Správy 0
1649
Prieskum trhu: Slovensko sa otvára rastlinnej budúcnosti

Ak je niečo v súčasnom stravovaní trendom, tak je to rastlinná alternatíva. Nie je to síce tak dávno, čo u nás vegetarián v ponuke objavil len vyprážaný syr, odvtedy sa však dopyt i ponuka výrazným spôsobom posunuli dopredu. Záujem o znižovanie spotreby mäsa a živočíšnych produktov silnie vo všetkých vekových kategóriách a prispôsobuje sa tomu i ponuka rastlinných výrobkov. Aktuálny pohľad slovenského spotrebiteľa i prehľad trhu s rastlinnými výrobkami prináša prieskum Rastlinné stravovanie na Slovensku, ktorý spoločne vypracovali Tovar&Predaj s Českou vegánskou spoločnosťou.

Prehľad spotrebiteľského správania priniesol už prieskum, ktorý pre projekt Jem pre Zem realizovala na konci roku 2019 agentúra Focus. V analýze sa zamerala nielen na to, ako sa k rastlinnému stravovaniu Slováci stavajú, ale tiež na to, aké nákupné zvyklosti majú slovenskí spotrebitelia v rôznych rastlinných kategóriách.

Výsledky sú trendu rastlinného stravovania priaznivo naklonené. Na rozdiel napríklad od českých spotrebiteľov sú totiž tí slovenskí výrazne viac naklonení rastlinnému stravovaniu a sú ochotní meniť svoje stravovacie zvyklosti a živočíšne potraviny obmedziť alebo ich zo svojho jedálničku vypustiť úplne. Aj tak ale patria Slováci k milovníkom mäsa, spotrebujú ho ale výrazne menej než ostatné stredoeurópske krajiny. Z údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky za rok 2018 vyplýva, že každý Slovák skonzumoval 64,3 kg mäsa, od roku 2017 sa tak spotreba zvýšila o 2,4 % a rast zaznamenali aj predchádzajúce roky.

Zmenu v jedálničku si želá takmer polovica spotrebiteľov

Z prieskumu agentúry Focus vyplýva, že mäso a živočíšne produkty si ani v budúcnosti nehodlá odoprieť takmer 60 % Slovákov.  Čisto vegánsky sa stravuje pol percenta populácie, vegetariánsku cestu volí 3 % spotrebiteľov a spotrebu mäsa a živočíšnych výrobkov znižuje 14,7 % Slovákov. Okrem toho ale celých 22,7 % respondentov prieskumu uvažuje o tom, že by spotrebu mäsa a živočišných produktov obmedzilo. Ak sa pozrieme o niekoľko rokov späť, do roku 2016, keď agentúra Nielsen Admosphere zisťovala na vzorke 500 on-line respondentov počty vegánov na Slovensku, z výsledkov vyplynulo, že v slovenskej internetovej populácii (zhruba 3,7 miliónov osôb) je 1 % vegánov, 2 % vegetariánov a takmer 11 % respondentov znižuje svoju spotrebu mäsa. Podľa Nielsenu šlo o pravdepodobne prvý číselný údaj o počte vegánov na Slovensku. Vyjadrené v číslach, v roku 2016 sa na území Slovenska nachádzalo viac než pol milióna ľudí, ktorí vyhľadávali udržateľné a ohľaduplné varianty svojho stravovania.

K tomu, aby mali slovenskí spotrebitelia motiváciu vyskúšať rastlinné stravovanie či rastlinné alternatívy mäsa a mliečnych výrobkov, je potrebné nájsť tieto produkty v regáloch obchodov. A Slovensko si tu vôbec nevedie zle. Globálni a lokálni výrobcovia a obchodníci rýchlo reagujú a prinášajú pestrejší výber pre tých, ktorí už sa stravujú čisto rastlinne, i pre tých, ktorí s rastlinným trendom pozvoľna koketujú.

S rastlinnými výrobkami pomôžu špecializované neziskové organizácie

Potravinový priemysel  zaznamenal aj na Slovensku v posledných rokoch nárast inovatívnych rastlinných produktov. Treba však povedať, že z hľadiska dostupnosti, pestrosti, chuti alebo aj ceny sa nevyrovná ponuke, ktorú registrujeme v ďalších západných krajinách. Preto Slovenská vegánska spoločnosť podporuje firmy a nováčikov, ktorí sa rozhodli do svojej ponuky zaradiť alebo sa úplne sústrediť na rastlinné produkty.

V rámci certifikačného programu V-Label spolupracuje Slovenská vegánska spoločnosť s viacerými firmami. Spotrebitelia si ochrannú známku spájajú s dôveryhodnosťou, ľahkým výberom i vyššou kvalitou. Certifikácia môže uľahčiť vstup na zahraničný trh a pomáha osloviť novú cieľovú skupinu aj vďaka propagácii prostredníctvom kanálov Slovenskej  vegánskej spoločnosti. Téma rastlinného stravovania v slovenskej spoločnosti rezonuje, médiá si tento spôsob stravovania všímajú a na Slovensku vznikajú firmy, ktoré sa do rastlinnej výroby ako potravinárskej budúcnosti aktívne zapájajú.

Trend zaznamenávajú i obchodníci

Rastlinné alternatívy mäsa a údenín, rovnako ako i alternatívy mliečnych výrobkov tak získavajú na obľube a spotrebitelia ich v regáloch obchodov stále viac vyhľadávajú. Všímajú si to nielen firmy, ktoré na trend reagujú, ale tiež obchodníci, ktorí sa snažia priniesť na trh úspešné produkty a značky. Podľa prieskumu spoločnosti Garden Gourmet (Nestlé) obvykle spotrebitelia vstupujú do rastlinnej kategórie prostredníctvom burgerov. Ich ponuka sa na slovenskom trhu rozširuje a spotrebitelia tak majú dostatok príležitostí vyskúšať si cestu k bezmäsitej (a pritom plnej chuti) rastlinnej budúcnosti. Z prieskumu agentúry Focus vyplýva, že alternatívy mäsa a mäsových produktov alebo mlieka a mliečnych produktov nakupujú približne 4 z 10 respondentov. Rastlinné alternatívy mäsa a údenín si v roku 2019 kúpila aspoň jedenkrát viac než tretina slovenských domácností (36,4 %). Jeden až dvakrát ich kúpila viac ako pätina (21,6 %), na tri a viac nákupov sa vydalo 14,8 % respondentov.

Prieskum trhu rastlinných alternatív mäsa a mliečnych výrobkov si môžete stiahnuť exkluzívne na našom webe TU alebo prelistovať kliknutím na obrázok nižšie.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

TAPjobs

TAPjobs

pripravujeme

Archív pracovných pozícií

Komerčná prezentácia

CHEP

Paletový pooling CHEP: Efektívny systém s jasnými pravidlami

Stretli ste sa niekedy v sklade alebo obchode s modrou prepravnou alebo displejovou paletou? Ak áno, narazili ste na prepravnú platformu, ktorá patrí do paletového fondu spoločnosti CHEP. Paletový pooling je systém zdieľania a opätovného používania prepravných alebo displejových paliet, ktorý predstavuje efektívne a udržateľné riešenie pre firmy, ktoré sa rozhodli zadať správu svojich paletových […]
Káva Nestlé

Káva ako pomocník pre zvýšenie tržieb

Viete, že káva vám môže pomôcť navýšiť zisk a prilákať nových zákazníkov? Káva nie je len výborný pomocník pri nadväzovaní komunikácie, ale aj druhá najobchodovateľnejšia komodita, ktorej obľuba každoročne rastie. Boli doby, kedy ste na kávu narazili iba v kaviarňach, hoteloch a reštauráciách. Dnes už na ňu narazíte prakticky všade. Je to predovšetkým pochutina, a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

26. – 29. 7. 2022, Veľtrhy Biofach a Vivaness, Norimberg

8. 9. 2022, Komunitná e-commerce konferencia ShopCamp, Praha

8. 9. 2022, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Fajne potraviny

Dávid Jakub, majiteľ Fajne potraviny: Nechceme najnižšiu, ale férovú cenu

8. júna 2022
Wolt Market

Jana Trnovská, riaditeľka Wolt Market pre Česko a Slovensko: Záujem o online potraviny predbehol naše odhady

11. mája 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera