logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...
  • Nové nastavenie marketingu detských produktov v praxi znamená, že v letákoch, inzerátoch,...
  • Februárová inflácia zrýchlila a po tretíkrát sa medziročne dostala na rekordných 15,4 %....
  • Aké sú negatívne trendy, ktoré ovplyvnili retail? Ako prvé asi každého napadne pandémia...

Prieskum trhu: Slovensko sa otvára rastlinnej budúcnosti

17. decembra 2020
Správy 0
2114
Prieskum trhu: Slovensko sa otvára rastlinnej budúcnosti

Ak je niečo v súčasnom stravovaní trendom, tak je to rastlinná alternatíva. Nie je to síce tak dávno, čo u nás vegetarián v ponuke objavil len vyprážaný syr, odvtedy sa však dopyt i ponuka výrazným spôsobom posunuli dopredu. Záujem o znižovanie spotreby mäsa a živočíšnych produktov silnie vo všetkých vekových kategóriách a prispôsobuje sa tomu i ponuka rastlinných výrobkov. Aktuálny pohľad slovenského spotrebiteľa i prehľad trhu s rastlinnými výrobkami prináša prieskum Rastlinné stravovanie na Slovensku, ktorý spoločne vypracovali Tovar&Predaj s Českou vegánskou spoločnosťou.

Prehľad spotrebiteľského správania priniesol už prieskum, ktorý pre projekt Jem pre Zem realizovala na konci roku 2019 agentúra Focus. V analýze sa zamerala nielen na to, ako sa k rastlinnému stravovaniu Slováci stavajú, ale tiež na to, aké nákupné zvyklosti majú slovenskí spotrebitelia v rôznych rastlinných kategóriách.

Výsledky sú trendu rastlinného stravovania priaznivo naklonené. Na rozdiel napríklad od českých spotrebiteľov sú totiž tí slovenskí výrazne viac naklonení rastlinnému stravovaniu a sú ochotní meniť svoje stravovacie zvyklosti a živočíšne potraviny obmedziť alebo ich zo svojho jedálničku vypustiť úplne. Aj tak ale patria Slováci k milovníkom mäsa, spotrebujú ho ale výrazne menej než ostatné stredoeurópske krajiny. Z údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky za rok 2018 vyplýva, že každý Slovák skonzumoval 64,3 kg mäsa, od roku 2017 sa tak spotreba zvýšila o 2,4 % a rast zaznamenali aj predchádzajúce roky.

Zmenu v jedálničku si želá takmer polovica spotrebiteľov

Z prieskumu agentúry Focus vyplýva, že mäso a živočíšne produkty si ani v budúcnosti nehodlá odoprieť takmer 60 % Slovákov.  Čisto vegánsky sa stravuje pol percenta populácie, vegetariánsku cestu volí 3 % spotrebiteľov a spotrebu mäsa a živočíšnych výrobkov znižuje 14,7 % Slovákov. Okrem toho ale celých 22,7 % respondentov prieskumu uvažuje o tom, že by spotrebu mäsa a živočišných produktov obmedzilo. Ak sa pozrieme o niekoľko rokov späť, do roku 2016, keď agentúra Nielsen Admosphere zisťovala na vzorke 500 on-line respondentov počty vegánov na Slovensku, z výsledkov vyplynulo, že v slovenskej internetovej populácii (zhruba 3,7 miliónov osôb) je 1 % vegánov, 2 % vegetariánov a takmer 11 % respondentov znižuje svoju spotrebu mäsa. Podľa Nielsenu šlo o pravdepodobne prvý číselný údaj o počte vegánov na Slovensku. Vyjadrené v číslach, v roku 2016 sa na území Slovenska nachádzalo viac než pol milióna ľudí, ktorí vyhľadávali udržateľné a ohľaduplné varianty svojho stravovania.

K tomu, aby mali slovenskí spotrebitelia motiváciu vyskúšať rastlinné stravovanie či rastlinné alternatívy mäsa a mliečnych výrobkov, je potrebné nájsť tieto produkty v regáloch obchodov. A Slovensko si tu vôbec nevedie zle. Globálni a lokálni výrobcovia a obchodníci rýchlo reagujú a prinášajú pestrejší výber pre tých, ktorí už sa stravujú čisto rastlinne, i pre tých, ktorí s rastlinným trendom pozvoľna koketujú.

S rastlinnými výrobkami pomôžu špecializované neziskové organizácie

Potravinový priemysel  zaznamenal aj na Slovensku v posledných rokoch nárast inovatívnych rastlinných produktov. Treba však povedať, že z hľadiska dostupnosti, pestrosti, chuti alebo aj ceny sa nevyrovná ponuke, ktorú registrujeme v ďalších západných krajinách. Preto Slovenská vegánska spoločnosť podporuje firmy a nováčikov, ktorí sa rozhodli do svojej ponuky zaradiť alebo sa úplne sústrediť na rastlinné produkty.

V rámci certifikačného programu V-Label spolupracuje Slovenská vegánska spoločnosť s viacerými firmami. Spotrebitelia si ochrannú známku spájajú s dôveryhodnosťou, ľahkým výberom i vyššou kvalitou. Certifikácia môže uľahčiť vstup na zahraničný trh a pomáha osloviť novú cieľovú skupinu aj vďaka propagácii prostredníctvom kanálov Slovenskej  vegánskej spoločnosti. Téma rastlinného stravovania v slovenskej spoločnosti rezonuje, médiá si tento spôsob stravovania všímajú a na Slovensku vznikajú firmy, ktoré sa do rastlinnej výroby ako potravinárskej budúcnosti aktívne zapájajú.

Trend zaznamenávajú i obchodníci

Rastlinné alternatívy mäsa a údenín, rovnako ako i alternatívy mliečnych výrobkov tak získavajú na obľube a spotrebitelia ich v regáloch obchodov stále viac vyhľadávajú. Všímajú si to nielen firmy, ktoré na trend reagujú, ale tiež obchodníci, ktorí sa snažia priniesť na trh úspešné produkty a značky. Podľa prieskumu spoločnosti Garden Gourmet (Nestlé) obvykle spotrebitelia vstupujú do rastlinnej kategórie prostredníctvom burgerov. Ich ponuka sa na slovenskom trhu rozširuje a spotrebitelia tak majú dostatok príležitostí vyskúšať si cestu k bezmäsitej (a pritom plnej chuti) rastlinnej budúcnosti. Z prieskumu agentúry Focus vyplýva, že alternatívy mäsa a mäsových produktov alebo mlieka a mliečnych produktov nakupujú približne 4 z 10 respondentov. Rastlinné alternatívy mäsa a údenín si v roku 2019 kúpila aspoň jedenkrát viac než tretina slovenských domácností (36,4 %). Jeden až dvakrát ich kúpila viac ako pätina (21,6 %), na tri a viac nákupov sa vydalo 14,8 % respondentov.

Prieskum trhu rastlinných alternatív mäsa a mliečnych výrobkov si môžete stiahnuť exkluzívne na našom webe TU alebo prelistovať kliknutím na obrázok nižšie.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera