logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Skupina Kofola začala vo svojom výrobnom závode v Kláštore pod Znievom plniť minerálnu vodu...
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...

Spotrebitelia nakupujú menej často, ale vo väčšom. Za aký tovar si priplatia?

14. decembra 2020
Správy 0
1171
Spotrebitelia nakupujú menej často, ale vo väčšom. Za aký tovar si priplatia?

Počas roka 2020 došlo k medziročnému nárastu cien tovarov a služieb. Spotrebiteľské ceny sa tak oproti minulému roku medziročne zvýšili o 1,5 %. Štatistický úrad SR uvádza, že najviac zdraželi reštaurácie a hotely, v oblasti tovarov a služieb ide o nárast vo výške 3,8 %. V potravinách si zákazníci najviac priplácajú za mäso, lacnejšie naopak vychádza zelenina.

Štatistický úrad SR zverejnil novembrový vývoj cien tovarov a služieb. Spotrebiteľské ceny sa medzimesačne zvýšili o 0,1 %. Na medziročnej báze prišlo k nárastu o 1,5 %. V porovnaní s novembrom 2019 najviac zdraželi ceny v oblasti reštaurácií a hotelov, a to približne o štyri percentá. V oblasti rozličných tovarov a služieb ide o nárast vo výške 3,8 %.

V potravinách medziročne narástli ceny o takmer jedno percento. Oproti minulému roku si zákazníci i naďalej priplácajú najmä za mäso a mäsové výrobky, a to až o 4,5 % viac. Naopak, lacnejšie ako pred rokom vychádza zelenina, takmer o tri percentá, a ovocie je lacnejšie o dve percentá. Štatistický úrad SR predpokladá, že za tradičný vianočný nákup potravín si v tomto roku Slováci priplatia v priemere o jedno až dve percentá viac. Zjednodušene povedané, za nákup, ktorý nás vlani vyšiel na 100 eur tento rok zaplatíme 101 až 102 eur. Vlani boli potraviny a nealkoholické nápoje v závere roka medziročne drahšie o viac než päť percent, čo pri nákupoch Slováci pocítili rozhodne výraznejšie ako tento rok.

Čo stojí za rastom cien?  

Počas uplynulých mesiacov ťahal napríklad ceny mäsa nahor africký mor ošípaných. Svoju rolu ale zohrávajú aj takpovediac mzdové náklady súvisiace s príplatkami za prácu v noci či cez víkend alebo samotný rast minimálnej mzdy. „Cenotvorbu v prípade potravín ale ovplyvňuje aj počasie, následne stav úrody u nás či vo svete a s tým súvisiace aj ceny agrokomodít na svetových trhoch. Svoju rolu zohráva aj situácia súvisiaca s Covid-19. Poľnohospodárstvo, potravinárstvo a obchod s potravinami žiadnu pauzu nemali, fungovali nepretržite a boli kľúčovými oblasťami v čase Covid-19. Nákaza vo svete spôsobila zlacnenie ropy a teda aj pohonných látok či palív. Nakoľko tie vstupujú do nákladov na výrobu a prepravu potravín, do určitej miery ovplyvňovali aj cenovky na potravinách. Pod vplyvom Covid-19 farmári mali počas jari problém s nedostatkom pracovnej sily a to či už v súvislosti s čerpaním OČR u svojich zamestnancov, ale aj kvôli pracovnej sile zo zahraničia. Tá absentovala v dôsledku opatrení na hraniciach. Tento problém bol vypuklejší v zahraničí – u veľkopestovateľov ovocia a zeleniny, kde počet pracovníkov zo zahraničia je každoročne na úrovni desiatok a až státisícov ľudí,“ uviedla Eva Sadovská, analytička spoločnosti Wood & Company.

Podľa Evy Sadovskej by mali byt ceny tovarov a služieb vyššie aj v priebehu nasledujúcich mesiacov, a to v rozpätí 1 – 2 %. Defláciu alebo pokles cien na medziročnej báze v nasledujúcich mesiacoch zatiaľ neočakáva. Vzhľadom na aktuálny vývoj v ekonomike sa objavujú otázky, či nemožno v nasledujúcom období očakávať dokonca pokles cien a tovarov.

Na čo Slováci aktuálne míňajú?

Slovensko sa tento rok kvôli pandémii Covid-19 nachádza v recesii. Pôvodné odhady hovorili o tohtoročnom poklese HDP o desať percent, aktuálne  odhady sú o niečo optimistickejšie, a to aj vďaka spotrebe obyvateľstva. Napriek hrozivým očakávaniam sa tento faktor na spotrebe premieta pomenej. Ukazuje sa, že ak aj ľudia počas uplynulých mesiacov míňali menej, tak nie z dôvodu poklesu príjmov, ako kvôli tomu, že v dôsledku vládnych obmedzení nemali kde nakupovať.

Aktuálne obmedzenia týkajúce sa nakupovania sa môžu opäť podpísať na znížení počtu realizovaných nákupov. Na druhej strane spotrebitelia realizujú väčšie nákupy, respektíve ich nákupné košíky či vozíky sú plnšie a to v priemere o 20 – 25 %. Pandémia zmenila nielen objem, ale aj obsah nákupných košíkov. „V snahe ušetriť hrajú prím lacnejšie alternatívy pred tými luxusnejšími, vrátane potravín. Tým, že ľudia trávia viac času doma, prispôsobujú tomu aj svoju spotrebu. Uprednostňujú voľnočasovú módu pred formálnejšou, záujem majú aj o elektroniku, športové vybavenie, ale aj kreatívne potreby,“ doplnila Eva Sadovská.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera