logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...

Pavol Mikušiak, predseda predstavenstva, CBA Verex: Cenová vojna sa zostrila

10. decembra 2020
Profily 0
2784
Pavol Mikušiak, predseda predstavenstva, CBA Verex: Cenová vojna sa zostrila

Spoločnosť CBA Verex má vo svojom portfóliu 33 predajní a napriek koronakríze k nim ešte do konca roka pribudne ďalšia. Kým veľkoobchod, ktorý zásobuje aj gastrosegment, zaznamenáva prepad tržieb, maloobchodu sa darí. A to aj vďaka tomu, že ľudia necestujú do väčších miest a dedinské obchody sa tešia z návratu zákazníkov.

Pôsobíte na Liptove a na Orave, kde bola pandemická situácia najkritickejšia. Nemali ste problém s výpadkom zamestnancov?

Testovanie oravských okresov Námestovo, Tvrdošín a Dolný Kubín prebehlo trikrát, čo znamená, že aj naši zamestnanci boli trikrát testovaní. Po prvom kole neboli pozitívni zamestnanci, ale niektorí ostali v karanténe, pretože pozitívni boli ich rodinní príslušníci, ktorí sa vrátili z práce v zahraničí. Po druhom a treťom kole testovania sme mali niektorých pracovníkov infikovaných. V decembri však otvárame diskontmarket v Námestove, do ktorého sme už prijali a zaúčame ľudí, ktorí nám pri týchto výpadkoch v predajniach pomohli. Nehovorím, že sme boli úplne bez ujmy, ale dalo sa to zvládnuť.

Prijali ste prísnejšie bezpečnostné opatrenia než počas prvej vlny?

Zopakovali sme opatrenia z prvej vlny, teda všetky povinnosti, ktoré nariadil Úrad verejného zdravotníctva SR. Okrem toho sme zamestnancov rozdelili na zmeny. Jedna časť pracovala v jeden deň a ďalšia zmena v druhý deň, tak aby sme vytvorili tímy, ktoré sme od seba izolovali. Samozrejme, stále platí trikrát „R“, čiže ruky – rúška – rozstupy. Zatiaľ musím konštatovať, že prevádzka, aj keď s malými problémami, beží kontinuálne ďalej.

Čo máte na mysli pod malými problémami?

Len také drobnosti. Keď sa zavreli školy, mamičky odišli na OČR a museli sme to riešiť presunmi medzi prevádzkami, ale nič vážne.

Vláda oceňovala pracovníkov v prvej línii, ale zamestnancov obchodu medzi nich nezaradili. Dali ste im vo firme nejako vedieť, že na ich práci záleží?

Prezident Zväzu obchodu SR sa dosť jasne vyjadril k tomu, že vláda vypustila obchod z prvej línie. Podľa môjho názoru je to veľká škoda, pretože pokladníci a pokladníčky boli v prvom kontakte a zaslúžili by si to. Ale keď to neriešila vláda, museli sme to riešiť my. Predpokladám, že každá firma zvolila vlastný spôsob, ako ich oceniť.

Ako sa v týchto dňoch správajú nakupujúci?

Rozdiel oproti prvej vlne je v tom, že v druhej vlne nebolo cítiť paniku. Ľudí ovplyvnili skúsenosti, keď na jar nakúpili veľa potravín, ktoré nestihli spotrebovať do dátumu minimálnej trvanlivosti, ale aj to, že obchodníci a výrobcovia deklarovali dostatok tovaru a žiadne výpadky nehrozia. Nákupná horúčka sa tak nekonala. Spotrebitelia sú opatrnejší, kupujú väčšie nákupy, menej často. Na dedinách vidíme, že tržby stúpli, pretože ľudia sa nepresúvajú do miest za nákupmi vo väčších obchodných jednotkách. Mobilita sa znížila, ľudia ostali doma, preto sú tam nákupy a tržby vyššie.

Spotrebitelia sa mohli presvedčiť o tom, že tovar v obchodoch nechýba. Nestalo sa predsa len aj počas druhej vlny, žeby nejaký sortiment vypadol?

Mám len málo poznatkov o tom, že by malo niečo vypadnúť. Možno sa o pár dní oneskorili dodávky múky, detskej krupice či ryže, ale vzhľadom na dostatočné zásoby vo veľkoobchode, v maloobchode nič nechýbalo. V druhej vlne bol len jeden piatok, kedy boli nákupy exponovanejšie, a to pred prvým kolom celoštátneho testovania. Avšak potom v sobotu a nedeľu sa to rozplynulo a nakoniec to bol víkend ako každý iný.

Zvyšovali ste pred druhou vlnou skladové zásoby?

Netýka sa to plošne celého sortimentu. Vytypovali sme si kategórie, ktoré v prvej vlne vypadávali a trochu sme ich navýšili, nie však nejako zásadne. Ide napríklad o múku, konzervy, ryžu, cestoviny či olej. Môžem ale potvrdiť, že dodávky od výrobcov sú kontinuálne. Ak sa aj niečo stane, tak je to skôr tým, že vypadli šoféri z dopravných spoločností.

Sú počas koronakrízy zákazníci citlivejší na cenu?

Tržby a sortimentná skladba nákupov v našej sieti ukazujú, že cena sa stala pre spotrebiteľov dôležitejšou než pred koronou. Z hornej cenovej hladiny sa časť zákazníkov presunula do strednej hladiny a zo stredu zase časť zákazníkov začala vyhľadávať dobrú kvalitu za nízku cenu. Je to aj tým, že cenová vojna medzi reťazcami sa oproti prvej vlne zostrila. Niektoré produkty sa predávajú za takú nízku cenu, že si to ani nezaslúžia.

Bude tento rok v tržbách lepší?

U nás vo firme rozlišujeme dva typy tržieb. Jedným typom je horeca segment, ktorý zásobujeme cez veľkoobchod. Hotely a reštaurácie boli počas prvej vlny zavreté, teraz fungujú v oklieštenom režime, päť až šesť mesiacov vypadlo, takže tržby sa prepadli. Na druhej strane, vzhľadom na to, že ľudia nejedia v reštauráciách a deti v školách, viac sa nakupuje v maloobchode. Tieto tržby budú vyššie ako minulý rok.

Ak to spočítate, pripíšete si tento rok medziročný rast?

Maloobchod nedokáže v plnej miere kompenzovať výpadok gastrosegmentu, preto tento rok utŕžime menej ako vlani.

Spomínali ste, že čoskoro otvoríte prevádzku v Námestove. Neposunula vám kríza expanzné plány?

V Trstenej i Námestove máme priestory, kde bola donedávna v prenájme spoločnosť Billa. Keďže jej skončila nájomná zmluva a presťahovala sa inam, pre priestory sme museli nájsť využitie bez ohľadu na to, či tu je, alebo nie je kríza. Asi nám niekto zhora pomohol, pretože v marci sme otvorili diskontmarket v Trstenej. Prípravné práce sme zvládli bez problémov pred prepuknutím pandémie a to isté sa nám darí aj teraz v Námestove. Nemeškajú žiadne technológie ani práce a predpokladám, že termín, ktorý sme si dali, dodržíme.

Pribudnú ďalšie predajne budúci rok?

Máme naplánované otvorenie nových prevádzok, ale zvažujeme, ako a kedy sa do toho pustíme. Sme v štádiu prípravy a finalizácie finančného plánu na budúci rok. Chystáme novú výstavbu i rekonštrukciu a modernizáciu existujúcich prevádzok.

Počas prvej vlny zaznamenal rast internetový predaj. Vy máte e-shop pre klientov z gastrosegmentu. Plánujete ho rozšíriť aj na bežných spotrebiteľov?

Nepustili sme sa do toho. Osobne si myslím, že máme zákazníka, ktorý sa potrebuje socializovať a prísť do predajne aj trikrát za deň, aby sa s niekým porozprával. Počas prvej vlny i teraz máme skúsenosť so seniorskými hodinami. Ale keď dôchodcom určíte čas, keď majú prísť do obchodu, tak jedna vec je, že iný zákazník tam nemôže ísť a druhá, že dôchodca chodí, kedy chce, lebo to potrebuje. Často sú to ľudia, ktorí žijú sami a potrebujú sa stretávať s ľuďmi.

Ako ste v nákupnej aliancii CBA SK vnímali odchod lučeneckého člena CBA Slovakia?

Keď bývalá lučenecká spoločnosť CBA Slovakia skrachovala, už nebola členom nákupnej aliancie CBA SK. Dávno predtým, ako sa dostali do problémov, sme od nich akcie odkúpili. Postupne sa menil názov na Kačku, ale nebolo ľahké premenovať 250 predajní. Tým, že boli dlhé roky súčasťou aliancie, sa to spájalo s nami.

Ako sa darí ďalším členom nákupnej aliancie?

Tí, ktorí sú viac orientovaní na gastro, majú väčší výpadok. Ale tí, ktorí sú viac orientovaní na maloobchodný predaj, zaznamenávajú slušný nárast. Celkovo však platí, že tento rok bude pre členov CBA SK obratovo medziročne úspešnejší.

Dotazník

Ako najradšej nakupujem: Nenakupujem skoro vôbec, všetko nakupuje moja manželka. Keď idem do predajne, tak idem skôr so záujmom odpozerať niečo, čo by sme mohli realizovať u nás.

Aký som zákazník: Keď už idem na nákup, tak som impulzívny. Kúpim to, čo práve vidím alebo čo mi napadne, že by sa mohlo hodiť. A potom, keď s tým prídem domov, mám väčšinou problém.

Môj obľúbený obchod: Sú dva, a to náš diskontmarket Liptovský Mikuláš a supermarket Liptovský Hrádok. Nekupujem nikde inde.

Čo ma na nakupovaní baví: Nakupovanie beriem ako potrebu. Neberiem to ako koníček, tým je pre mňa bicykel, lyže, dobrá kniha.

Bez čoho z obchodu neodídem: Bez rožkov.

Čo mi v obchode chýba: V sortimente pravdepodobne nič. Sme regionálne zameraní a čo sa dá nakúpiť na Slovensku, na Slovensku nakupujeme, ale máme všetko, od produktov pre vegánov až po diabetikov. Skôr vidím možnosť na posun v technológiách, ktorých bude v najbližších rokoch určite pribúdať.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera