Predvianočné obdobie býva každoročne pre maloobchod najsilnejším. V rámci Slovenska sa najviac nákupov realizuje už tradične práve v Bratislavskom kraji, kde je najvyššia koncentrácia predajní a obchodných centier. Ani regiónu s najvyššou kúpyschopnosťou obyvateľov sa však nevyhla pandémia a do značnej miery zmenila nákupné správanie spotrebiteľov.
Napriek vplyvu pandémie na nákupné správanie obyvateľov Bratislavského kraja priniesla analýza dát za november prekvapujúce zistenia. Analytička spoločnosti Wood & Company Eva Sadovská sa venovala predvianočnému apetítu Bratislavčanov po nákupoch a tomu, ako ho ovplyvňujú epidemiologické opatrenia. Z analýzy vyplýva, že až 71 % domácností mala v pláne zvýšiť svoje výdavky alebo ich ponechať na úrovni ako vlani. Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo len 29 % opýtaných.
Výdavky na potraviny spotrebitelia neplánujú znižovať
Bratislavčania, ktorí majú v pláne znížiť svoje výdavky sa v najmenšej miere obmedzujú pri nákupoch potravín, a to len v 19 %. Nasledujú výdavky na predmety dlhodobej spotreby s podielom 38 % z opýtaných obyvateľov Bratislavského kraja. Väčšia časť domácností z Bratislavy tak míňa pri nákupoch potravín a tovarov dlhodobej spotreby rovnako alebo dokonca o niečo viac ako vlani. Vyplynulo to z najaktuálnejších výsledkov prieskumu Spotrebiteľská nálada spoločnosti Datamar a MNforce, ktorý sa realizoval počas druhého novembrového týždňa na vzorke 300 respondentov.
Na darčeky sa bude tento rok míňať viac
Prieskum poukázal na to, že niektoré bratislavské domácnosti majú v pláne odložiť nákupy predmetov dlhodobej spotreby na neskôr, napríklad o niekoľko týždňov alebo mesiacov. Nákup oblečenia posúvalo v novembri na neskôr 35 % opýtaných Bratislavčanov, nákup nábytku či elektroniky 21 – 26 % respondentov. Dobrou správou pre obchodníkov je, že s takýmito nákupmi môžu počítať v nasledujúcich týždňoch či mesiacoch. Na čom ale domácnosti Bratislavského kraja neplánujú príliš šetriť, sú vianočné darčeky. Až 58 % opýtaných na ne dokonca plánuje minúť viac ako vlani.
Ako je na tom návštevnosť nákupných centier?
Na Slovensku sa najviac nákupov realizuje v Bratislavskom kraji, ktorý sa zároveň vyznačuje aj najväčšou kúpyschopnosťou obyvateľstva. Analyzovaný región zároveň disponuje najväčším počtom nákupných centier. Aktuálna výmera slovenských obchodných centier predstavuje približne 1,7 mil. štvorcových metrov, z čoho vyše tretinu tvoria práve centrá v Bratislave.
Nákupné centrá sa za posledné desaťročia stali pre ľudí nielen miestom na nákupy, ale aj zdrojom zábavy, kultúry, relaxu či kulinárskych zážitkov a to všetko takpovediac pod jednou strechou. A to nielen pred Vianocami. Rodiny z Bratislavy a okolia v nich tak logicky nechávajú nemalé sumy peňazí. „Hoci centrá aktuálne evidujú menej návštev ako vlani, nákupné košíky zákazníkov sú v priemere plnšie o 20 – 25 percent ako pred pandémiou. Nakupovanie a trávenie času na týchto miestach majú Bratislavčania už zažité. Inak povedané, tradičné spotrebiteľské správanie Slovákov sa vyznačuje nakupovaním v kamenných obchodoch. A ani obmedzenia či možnosť nakupovať online nedokážu zmeniť úplne ich zvyklosti. Obchody či nákupné centrá navyše vďaka prísnym hygienickým opatreniam neboli dosiaľ identifikované ani ako ohniská šírenia nákazy,“ uviedla Eva Sadovská.
Nákupy a bezpečnostné opatrenia
Posledný kvartál sme odštartovali prísnejšími bezpečnostnými a taktiež hygienickými opatreniami pre maloobchod. V týchto dňoch sa rozhoduje o opatreniach platných pre nasledujúce decembrové týždne v ekonomike či spoločnosti. „Napriek tomu, že obchody nie sú miestom, kde sa nákaza šíri, môžu obmedzenia opäť zasiahnuť aj do tejto oblasti ekonomiky. Zatiaľ možno iba teoreticky, ale v prípade, že by fyzické prevádzky boli počas decembra zatvorené alebo by mohli fungovať iba formou okienka, rozvozu či online kanálom, tak ako to bolo napríklad počas posledného októbrového týždňa pred prvým celoplošným testovaním, tak je otázne, či by takýto obmedzený režim kamenných obchodov spolu s e-commerce dokázal vôbec naplno pokryť tradičný predvianočný dopyt spotrebiteľov. A to aj napriek tomu, že online obchody by zaznamenali zvýšený záujem zo strany spotrebiteľov,“ dodala Eva Sadovská.