
Nezávislá iniciatíva Jem pre Zem sa zamerala na 25 predajní piatich najväčších predajcov potravín na Slovensku s cieľom zistiť, ktorý z nich ponúka svojim zákazníkom najširší sortiment bezmäsitých výrobkov. Víťazom roka 2020 sa stal obchodný reťazec Kaufland, ktorý dlhodobo reflektuje rastúci trend alternatívneho stravovania na báze potravín čisto rastlinného pôvodu, čoho odrazom je i privátna značka K-take it veggie.
Podľa údajov agentúry Focus približne štyria z desiatich respondentov v roku 2019 nakupovali rastlinné alternatívy mäsa, údenín, syrov a mliečnych výrobkov. Hlavným kritériom pre tískanie titulu Rastlinný reťazec roka 2020 sa i z toho dôvodu stal najlepší výber rastlinných alternatív na pultoch jednotlivých obchodov na Slovensku.
„Keďže dopyt po alternatívach mäsa rastie, chceme našim zákazníkom ponúknuť široký sortiment, ktorý vyhovuje ich potrebám a preferenciám za výhodné ceny,“ hovorí Lucia Vargová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland. „Veľmi nás teší označenie za Rastlinný reťazec roka 2020, keďže pri tvorbe sortimentu vždy pozeráme do budúcnosti. Zmeny klímy, nedostatok prírodných zdrojov, úbytok mnohých živočíšnych druhov, pribúdanie intolerancií a ochorení u ľudí – to všetko sú výzvy, ktoré si vyžadujú nielen našu pozornosť, ale aj ohľaduplnosť voči životnému prostrediu,“ dodáva.
Od rastlinných syrov či zmrzlín až po mrazené polotovary
Kaufland porotu zaujal predovšetkým výberom rastlinných syrov, v rámci čoho zákazníkom ponúka priemerne štyri druhy na predajňu. Celkovo reťazec zvíťazil v dvoch z piatich kategórií a nadpriemerné výsledky dosiahol v 23 z 26 podkategórií. Výnimočne dobre si Kaufland viedol v celej kategórii mäsových alternatív, kde bolo zaznamenaných najviac náhrad fašírok či mletého mäsa, údenín aj sójových alternatív ako tofu, tempeh či sójové kocky. Svojim zákazníkom ponúka i sortiment zmrzlín a rastlinných „smotanových“ nanukov, pričom časť zmrzlín spadá pod vlastnú značku K-take it veggie. Kaufland má okrem iného na svojich pultoch taktiež množstvo mrazených polotovarov bez živočíšnych zložiek.
Dostupnosť rastlinných jedál v slovenských obchodoch rastie
Dobrou správou podľa iniciatívy Jem pre Zem je, že základnú rastlinnú ponuku dnes zákazníci nájdu aj v bežnej predajnej sieti v porovnaní s minulosťou, kedy bezmäsité jedlá patrili výlučne do špecializovaných predajní. Väčšina reťazcov tomuto segmentu venuje zvýšenú pozornosť. Testuje a rozširuje svoj sortiment alebo dokonca vytvára vlastné značky čisto rastlinných výrobkov. Na druhom mieste sa v prieskume obchodných reťazcov umiestnilo Tesco a tretie miesto obsadila spoločnosť Billa na Slovensku. Rozsiahly rastlinný sortiment produktov však môžu zákazníci nájsť aj v predajniach Terno, ktoré obsadilo štvrté miesto či Lidl, ktorý sa umiesnil na piatej priečke.