
Vianoce sa pomaly blížia a aj napriek pandémii si ich budú chcieť Slováci užiť. Je to čas pre obchodníkov zintenzívniť svoju komunikáciu a predať to, čo majú na skladoch. Novembrový Black Friday a Cyber Monday sú na to tiež vhodnými termínmi. Aké stratégie by mohli zafungovať?
Vianoce sú najtradičnejším sviatkom Slovákov a podľa prieskumov a predajov z minulých rokov si ich budú chcieť Slováci aj napriek obmedzeniam vychutnať. A už tradične v kruhu rodiny, no nesmie chýbať ani dobré jedlo, pitie a darčeky. Mnohí sa dokonca nebudú váhať zadĺžiť, aby si ich mohli skutočne užiť. Po nie veľmi prajnej dobe, najmä pre kamenné predajne, je to čas, kedy by sa mohol predaj celkovo zintenzívniť. Pozrime sa na pár predajných tipov, pričom podpora cez online, sociálne siete či zameranie na SEO je úplnou samozrejmosťou.
Čo je to vlastne Čierny piatok?
Čierny piatok (Black Friday) je deň po americkom Dni vďakyvzdania. Je to predovšetkým signál pre spotrebiteľov, najmä z USA, že sa začína vianočná nákupná sezóna. Maloobchodníci vo veľkej miere spúšťajú propagáciu svojho tovaru a znižujú ceny, aby nalákali čo najviac kupujúcich. To, čo sa začalo ako jednodňová akcia, postupne prerástlo na štvordňovú nákupnú akciu končiacu sa Cyber pondelkom (Cyber Monday) zameraným na online nakupujúcich.
Tento sviatok sa postupne preniesol aj do našich končín, a to najskôr cez e-shopy, postupne sa však etabloval vo všetkých oblastiach predaja. A niektorí obchodníci na slovenskom trhu ho vyšperkovali k dokonalosti a majú Black Friday aj niekoľkokrát do roka (asi nemusím spomínať menovite, všakže? J).
Hodinová akcia s netradičným názvom
Pre obchody so šancou vyššieho dosahu na kupujúcich platí, že je vhodné ich vždy nejako príjemne prekvapiť. Okrem toho, že môžete propagovať vami vybraný tovar, vašich zákazníkov naláka na opakovaný návrat do predajne či e-shopu, pretože budú sledovať, aká akcia bude nasledovať.
Navyše tieto akcie môžete meniť podľa potreby. Raz môžete ponúknuť zľavu 40 % na všetok tovar, inokedy 50 % na špeciálne položky alebo inak nakombinované zľavy a akcie. Ak akcii dáte aj netradičný názov, šanca na väčší zásah sa ešte zvýši. Napríklad Tučné zľavy, Pre všetkých labužníkov, Pre milovníkov pohody – zábavné a jedinečné meno v spojení s dobrou grafikou určite pomôžu.
Sprievodca darčekmi
Túto predajnú taktiku si osvojili už viaceré slovenské online obchody a odporúčam ich aj ostatným. Doba je veľmi rýchla a spotrebitelia si hľadajú skratky ako čo najlepšie nakúpiť za čo najprijateľnejšie ceny a najkratší čas. Sprievodcovia darčekom vhodne zvýraznia produkty, ktoré chcete a poskytnú orientačný bod pre tápajúcich či bez kreativity. Klasikou je „Pre ňu“, Pre mužov“, ale kľudne môžete urobiť vlastné kategórie, ako „Pre knihomoľov“, „Pre milovníkov behu“, „40 darčekov pre …“ a podobne. Ak chcete svoje kategórie zvýrazniť aj v SEO, napíšte k nemu blog a zdieľajte ho e-mailami, na sociálnych sieťach a podobne.
Pri každom nákupe darček zadarmo
Stále obľúbená akcia, ktoré poteší každého, kto nakúpi od Black Friday aj po Cyber Monday. Nezabudnite, že najlepšie fungujú položky, ktoré majú doručenie zadarmo. Ak predávate dámsku spodnú bielizeň, môžete pridať náramok grátis, pre pánov napríklad netradičného motýlika, pokojne v čičmianskom vzore.
Pracujte so zvedavosťou zákazníkov
Zákazníci majú radi nové produkty a radi si ich prezerajú v ponuke, tak z nich nezabudnite spraviť zážitok. Povzbudzujú zvedavosť, ktorá je nám daná, a tak môžete začať s lákaním aj o niečo skôr, ako začne vaša predajná akcia. Môžete len informovať o ich exkluzívnom predaji počas predajnej akcie alebo verným zákazníkom umožniť kúpu už v predpredaji. Môžete pridať časovač, ktorý odpočítava čas do konca. Ak pridáte na grafiku text „Exkluzívne na Black Friday“, vyvoláte naliehavú potrebu prezrieť a kúpiť si produkt hneď, pretože po akcii už skrátka dostupný nebude.
Pre najlepších zákazníkov môžete pripraviť VIP ponuku – adresnú, vybranú špeciálne pre nich podľa toho, čo už u vás nakupovali. Nebojte sa pre nich pripraviť aj VIP zľavu, je totiž pravdepodobné, že od vás ako pravidelní, a teda lojálni zákazníci nakúpia viac, ako tí, ktorí u vás ešte nikdy nenakupovali. Je to súčasne aj prísľub do budúcnosti, aby u vás nakúpili aj na budúci rok. Práve na toto môže byť vhodným prvkom udalosť na Facebooku, ktorá ich informuje o možnosti získať prednostný prístup k vašim akciám.
Záhadná aj rozšírená ponuka
Ako som už písala, ľudia sú od prírody zvedaví a tak ich milo prekvapíte, ak do ponuky zaradíte aj niečo výnimočné. Či už to bude koleso šťastia, ktorým si môžu zatočiť pri nákupe nad istý obrat alebo stieracie žreby – fantázii sa medze nekladú. Moment prekvapenia je silný marketingový prvok.
Rovnako je ním aj rozšírený predaj na poslednú chvíľu. Nehovorte o ňom však priskoro a nemajte ho ani príliš dlho. Môžete s ním začať po skončení predaja u vašej konkurencie a byť tak záchrancom na ďalších 72 hodín.
Popri získavaní nových zákazníkov a dosahovaní ziskov nezabudnite byť ľudskí. Rastúcim trendom je venovať časť svojho zisku charite a vyzvať na to aj svojich zákazníkov. Pomáha to posilniť pozitívne vnímanie vášho biznisu zákazníkmi. Okrem toho nezabudnite, že všetky aktivity, aby dopadli nad očakávanie dobre, je potrebné plánovať v dostatočnom časovom predstihu. A rovnako je dôležité o nich včas informovať aj zákazníkov. Musia sa predsa pripraviť na vašu zaujímavú ponuku.
A dobrá rada na záver: s predajom môžete začať aj skôr. Veď ako sa hovorí, kto prv príde, ten prv berie.