
Predaj piva v gastro segmente klesol kvôli pandémii v súčasnosti až o 40 %. Nárast predaja v maloobchode však nedokázal túto stratu kompenzovať, čo vyplýva z ekonomickej štúdie, ktorú zverejnilo Slovenské združene výrobcov piva a sladu. Tá vyčísľuje priame a nepriame dopady plnej vlny pandémie na slovenské pivovary.
Ekonomická štúdia zverejnená Slovenským združením výrobcov piva a sladu vyčísľuje dopady počas prvej vlny pandémie na slovenské pivovary, vrátane predaja piva, tržieb, odvodov do štátnej pokladnice i zamestnanosti. Záver štúdie je však v podstate jednoduchý. Čím menej čapovaného piva sa predá, tým je väčší výpadok z výberu DPH v štátnej kase, keďže pivo predajné v maloobchode nevytvára takú pridanú hodnotu ako čapované.
Polovica spotreby piva z gastra sa presunula do maloobchodu
Štúdiu spracovala konzultačná spoločnosť EY na základe agregovaných údajov štyroch najväčších slovenských pivovarov, a to Heineken Slovensko, Plzeňský Prazdroj Slovensko, Pivovar Steiger a Banskobystrický pivovar, ktoré predstavujú 99 % produkcie slovenského trhu. Výsledky preukazujú, že tržby pivovarov za posledný polrok medziročne klesli o 11 %, pričom sezónny prepad tržieb bol až vo výške 22 %, čo je takmer dvojnásobok oproti predošlému obdobiu za rok 2018 a 2019. Objem predaného piva v gastre medziročne klesol o 40 %, v prepočte tak v gastro segmente klesla spotreba v priemere o 15 pív. Polovica výpadku spotreby sa z gastra presunula do maloobchodu a v domácnostiach tak stúpla spotreba v priemere o osem pív. Podľa štúdie spoločnosti EY však výpadok výberu DPH a spotrebnej dane v štátnej pokladnici vplyvom nižších predajov a zmeny štruktúry predaja bol v sledovanom období minimálne 4,3 mil. eur. Po prvej vlne klesol pivovarom ročne počet gastro odberateľov o 11 %.
Sezónne tržby klesali pivovarom ešte viac
Bezpečnostné opatrenia vlády na zamedzenie šírenia koronavírusu zasiahli celý dodávateľsko-odberateľský reťazec pivovarníckeho odvetvia. „Tržby pivovarov za pivo a radler klesli v prvom polroku 2020 v medziročnom porovnaní o 10,98 %,“ uvádza Jana Shepperd, prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu a zároveň dodáva: „Najviac k tomuto prepadu prispel výpadok tržieb z gastro sektora, z dôvodu úplného zatvorenia reštaurácií a pohostinstiev počas prvej vlny pandémie. Ďalším dôvodom je presun predaja piva z gastra do maloobchodu, v ktorom sú ceny nižšie.“
Tržby medzi druhým polrokom 2019 a pandémiou zasiahnutým prvým polrokom 2020 poklesli podľa štúdie o 22,20 %. Ide o takmer dvojnásobný pokles oproti prelomu rokov 2018 a 2019, kedy tržby klesli o 11,32 %. „Počas prvého polroka 2020 sme v dôsledku pandemických opatrení, ktoré zavreli podniky, vypili v priemere o 15 čapovaných pív menej ako obyčajne. Avšak len približne polovica (55 %) výpadku spotreby v gastre sa presunula do maloobchodu. Doma sme tak síce vypili o 8 pív viac ako obyčajne, ale tých ostatných 7 nevypil nikto, “ vysvetľuje Jana Shepperd.
V pohostinstvách klesla spotreba v priemere o 15 pív.
V domácnosti stúpla spotreba v priemere o osem pív.
Čo pivovarníci očakávajú?
I napriek nižším predajom a tržbám doteraz pivovary nepristúpili k výraznému prepúšťaniu. Z celkového počtu približne 1 400 zamestnancov v najväčších slovenských pivovaroch bolo iba 16 ľudí prepustených priamo v súvislosti s koronakrízou. „Aktuálne vládne opatrenia, ako zákaz vychádzania a nepriame obmedzenie poskytovania stravovacích služieb v gastro prevádzkach, sa bezpochyby odrazia na ekonomických výsledkoch pivovarov a ich príspevkoch do štátnej kasy. Vzhľadom na neistotu ďalšieho vývoja situácie a rozsahu platnosti opatrení nemožno však tieto dopady vyčísliť,“ upozorňuje Jana Shepperd a dodáva, že pivovarníci v súčasnosti pokladajú za kľúčovú okamžitú a adresnú pomoc gastro prevádzkam, ktoré sú ich dôležitými odberateľmi. Bez nich hrozí prepad pivovarov do červených čísel.