Slovenské pivovary majú i napriek náročnému roku chuť i motiváciu variť pivá. Dôkazom je aj 14. ročník anonymnej degustačnej súťaže Slovenská pivná korunka. Prihlásilo sa 27 slovenských pivovarov, ktoré nominovali do boja o zlatú, striebornú a bronzovú pivnú korunku až 107 svojich pív. Vyhlásenie výsledkov sa uskutočnilo prostredníctvom online vysielania, v rámci ktorého bola vyhlásená i osobnosť pivovarníctva a sladovníctva.
Vysoká popularita piva u Slovákov sa nemení. Podľa viacerých prieskumov Slovenského združenia výrobcov piva a sladu majú Slováci najradšej svetlé pivá, a to klasické dvanástky a desiatky. O tom svedčí aj najväčší počet prihlásených pív v Slovenskej pivnej korunke. Svetlé pivá tvorili viac ako tretinu súťažiacich vzoriek od veľkých, malých a remeselných pivovarov. Avšak záujem Slovákov aj o rôzne pivné špeciály, ktoré sú predovšetkým doménou minipivovarov, pretrváva. Dôkazom toho je aj populárna kategória vrchne kvasených pív typu IPA, v ktorej o pivné korunky súperilo 20 vzoriek. Ďalšou silnou kategóriou sú obľúbené ochutené pivá, či radlery, ktorých bolo v súťaži prihlásených tiež 20. Tmavé a polotmavé filtrované a nefiltrované boli zastúpené 19 vzorkami pív a neochutené nealkoholické pivá súťažili v konkurencii 6 vzoriek.
Objem predajnosti piva sa čiastočne presunul do maloobchodu
Pivovary sa museli v tomto roku prispôsobiť aj zmenám v spotrebiteľských a nákupných návykoch zákazníkov. Zatvorenie pohostinstiev a reštaurácií prinieslo na jar nečakané výpadky kľúčových príjmov. Aktuálna štúdia k dopadom prvej vlny Covid-19 na odvetvie pivovarníctva na Slovensku, ktorú v týchto dňoch pre Slovenské združenie výrobcov piva a sladu dokončuje spoločnosť EY, prináša zaujímavé fakty. „Vo všeobecnosti zatiaľ môžeme zhrnúť, že v prvom polroku 2020 sa predaj piva v pohostinstvách prepadol až o 40 %. Tento objem sa však iba čiastočne presunul z pohostinstiev do maloobchodu, ktorý narástol len o deväť percent. Prvá vlna koronakrízy sa tak v prvom polroku 2020 odzrkadlila na medziročnom poklese objemu predaného piva síce len o päť percent, ale na poklese tržieb pivovarov o jedenásť percent,“ sumarizuje prvé závery štúdie Jana Shepperd, prezidentka Slovenského združenia piva a sladu.
Súčasťou vyhlasovania víťazov Slovenskej pivnej korunky je aj udelenie ocenenia Osobnosť slovenského pivovarníctva a sladovníctva. Tieto ocenenia udeľuje Slovenské združenie výrobcov piva a sladu ľuďom, ktorí sa svojou dlhoročnou prácou významne pričinili o rozvoj slovenského pivovarníctva a sladovníctva. Ocenenie tento rok získal Ján Čerkala, pivovarník a dlhoročný manažér závodu Pivovar Šariš.