logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Tesco po skúšobnom období naostro spúšťa Online Club, vernostný program pre online zákazníkov....
  • Technológie sa neustále vyvíjajú a sú prepojené so všetkým, čo robíme v osobnom, ale aj...
  • Časopis Tovar&Predaj nedávno predstavil inovované logo a jeho májovo-júnové vydanie vychádza...
  • Spoločnosť Terno real estate, ktorá prevádzkuje sieť potravín Terno a Kraj, spúšťa nový projekt...

Jakub Berčík: Technológie, ktoré môžu pomôcť v retaile počas pandémie

22. októbra 2020
Blog 0
2485
Jakub Berčík: Technológie, ktoré môžu pomôcť v retaile počas pandémie

Druhá vlna pandémie Covid-19 so sebou priniesla sprísnené opatrenia, ktoré ovplyvnili komfort nakupovania. Opätovne sa zavádzajú opatrenia v podobe obmedzenia počtu kupujúcich na predajnej ploche, povinná dezinfekcia, meranie teploty či vyhradený čas na nákup pre dôchodcov. Väčšina reťazcov rieši túto situáciu vyčlenením personálu z radov zamestnancov alebo prostredníctvom externej bezpečnostnej služby, ktorá zabezpečuje meranie telesnej teploty pri vstupe do predajne.

Medzičasom sa však na trhu objavilo množstvo riešení, ktoré pomáhajú pri dodržiavaní aktuálne platných opatrení, zvyšujú preventívnu ochranu a v konečnom dôsledku môžu byť aj efektívnejšie z hľadiska vynaložených nákladov.

Technológie vs. ľudský faktor

Použitím cenovo dostupnejšej technológie ľudský faktor pravdepodobne nie je možné nahradiť, môže však prispieť k zníženiu nákladov. Ide predovšetkým o situácie, kedy meranie teploty a dezinfekciu vykonávajú dve osoby (jedna meria teplotu a druhá aplikuje dezinfekciu). Vzhľadom na množstvo predajní, ktoré jednotlivé reťazce prevádzkujú, je meranie teploty zabezpečované prevažne vo väčších predajných formátoch, kým v tých menších sú vyčlenené prostriedky na dezinfekciu vo vstupných častiach. V tejto súvislosti na trhu nájdeme relatívne lacné riešenia, ktoré dokážu zmerať teplotu a zároveň aplikovať dezinfekciu s obstarávacími nákladmi už od 250 Eur. Teplotu v tomto prípade nemerajú z čela, ale z rúk, čo určite predstavuje menšiu spoľahlivosť a relevanciu. Na druhej strane umožňujú znížiť potrebné personálne zabezpečenie, napríklad v podobe jedného zamestnanca.

Samozrejme existujú aj zložitejšie riešenia, ktoré sú vybavené vstupnou bránou a okrem vyššie uvedených aktivít (meranie teploty, dezinfekcia) zohľadňujú aktuálnu obsadenosť predajnej plochy na základe počítania osôb a sú prispôsobené veľkému pohybu („flow“) zákazníkov. Tieto systémy sú síce cenovo náročnejšie, avšak na druhej strane úplne eliminujú potrebu personálnej obsluhy.

Eliminácia baktérií a aromatizácia priestoru

Iné riešenie predstavuje použitie antibakteriálnej arómy pri vstupe do predajne. Pilotné testovanie práve prebieha v spoločnosti Kaufland Slovenská republika, v. o. s., konkrétne v prevádzke v Brezne. Vo vstupnej časti bola umiestnená aromatizačná jednotka s náplňou Pure Harmony, pri ktorej bola akreditovaným laboratóriom potvrdená účinnosť v eliminovaní baktérii 6,5-násobne v porovnaní s obdobím bez aromatizácie. Vedľajším pozitívnym efektom je príjemná vôňa pri vstupe do predajne, ktorá môže stimulovať kupujúcich k väčším nákupom. Toto riešenie určite nenahrádza povinnú dezinfekciu rúk, je však pozitívnym krokom spoločnosti v rámci prevencie a ochrany zdravia zákazníkov, ale aj zamestnancov prevádzky.

Inteligentné bezdotykové displeje

Doba, v ktorej žijeme spôsobila aj ďalší negatívny aspekt, a síce, že zákazníci v obchodoch a aj v bežnom živote začali byť citlivejší na to, kde a čoho sa dotýkajú. Rôzne dotykové displeje, okrem tých na vlastnom telefóne, využívajú v porovnaní s obdobím pred pandémiou výrazne menej. V tejto súvislosti boli na trh uvedené riešenia v podobe antimikrobiálnych medených fólií, na ktorých povrchu vírusy a baktérie neprežijú. Predtým sa pre svoje antimikrobiálne účinky využívalo striebro, pričom oveľa účinnejšiu a pritom výrazne dostupnejšiu variantu ponúka teraz aplikácia medi. Druhou možnosťou môžu byť inteligentné displeje, ktoré umožňujú obsluhu displeja alebo zadanie spätnej väzby gestom s využitím počítačového videnia a spracovania obrazu.

Zmena pravidiel a sprístupnenie technológie

Riešením pre väčšie prevádzky môžu byť taktiež UV roboty, ktoré využívajú ultrafialové germicídne žiarenie (UVGI) k sterilizácii vertikálnych a horizontálnych povrchov, pričom dokážu zlikvidovať až 99,9 % mikroorganizmov. Výhodou týchto už cenovo náročnejších technológií je, že počas prevádzky môžu merať teplotu pri vstupe alebo slúžiť ako reklamný digitálny pútač a zároveň dezinfekciu vykonávajú v objektoch bez prítomnosti osôb mimo prevádzkovej doby.

Či sa nám to páči alebo nie, Covid-19 prepisuje históriu, mení pravidlá, ale tiež sprístupňuje nové technológie, ktoré sú v mnohých prípadoch navrhované tak, aby boli využiteľné už aj v období bez výrazných obmedzení.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

7. –⁠ 8. 6. 2023, Kongres Samoška, Olomouc

Profily

Action

Petr Juliš, generálny riaditeľ Action pre Česko a Slovensko: Na Slovensku vidíme väčší priestor ako v Česku

1. apríla 2023
Kaufland

František Krenželák, centrálny nákupca mliečnych výrobkov, Kaufland: Cením si všetky podnety od zákazníkov a venujem sa im

1. apríla 2023
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera