logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Spoločnosť Packeta ako prvá na Slovensku umožňuje posielať si vzájomne zásielky aj pomocou...
  • Nový obchod Action sa bude nachádzať vo zvolenskom Obchodnom centre Klokan a zamestná približne...
  • Dlhodobé zlacnenie sa v maloobchodnom reťazci Kaufland týka vyše sto položiek. Sú medzi nimi...
  • Väčšina maloobchodných reťazcov nebude už o dva roky predávať vajcia, ktoré zniesli sliepky...

Jaroslav Fotul, výkonný riaditeľ, Labaš: Spúšťame online predaj

16. októbra 2020
Profily 0
4154
Jaroslav Fotul, výkonný riaditeľ, Labaš: Spúšťame online predaj

Košická spoločnosť Labaš zásobuje zo svojho veľkoskladu takmer tritisíc obchodov po celom Slovensku. Pod značkou Fresh združuje zhruba 800 franšízových predajní. Má 29 vlastných supermarketov Fresh Plus, ku ktorým čoskoro pribudnú ďalšie prevádzky i internetový obchod. Firma má však namierené aj do hlavného mesta.

Ako ste prežili prvú vlnu koronakrízy?

Úplne prirodzene. Zaviedli sme potrebné obmedzenia a pracovali ďalej, pretože nám nič iné neostávalo. Obdivujem predavačky, lebo tie museli celé dni pracovať nepretržite v rúškach.

Nemali ste problém s dostatkom pracovnej sily?

Zvládli sme to. Pôvodne sme mali v marci otvárať dva obchody, čo sme z pochopiteľných dôvodov odsunuli. Ale zamestnanci, ktorých sme do nich prijali, mohli pomôcť v predajniach, kde to bolo potrebné. Okrem toho fluktuácia klesla na minimum.

Začali si ľudia viac vážiť prácu?

Asi áno a uvedomili si, že potraviny budú vždy otvorené.

Spotrebitelia viac nakupovali. Zažili ste druhé Vianoce?

Mali sme ich v prvom mesiaci koronakrízy, keď tržby vyleteli asi o 20 percent. Neskôr, keď už mal každý zásoby na pol roka dopredu, sa to stabilizovalo. Zaznamenali sme prepady v predaji pečiva, a to hlavne drobného sladkého pečiva, ktoré nosievajú deti do školy. To sa tiež dostáva do normálu. Platí, že ľudia začali kupovať kvalitnejšie potraviny.

Naozaj? Niektorí obchodníci hovoria, že sa viac predávajú lacnejšie produkty.

Neviem to posúdiť, pretože úplne lacné produkty nepredávame. Aj naše privátne značky sú skôr prémiové, pretože sa snažíme ponúkať kvalitnejšie produkty a darí sa im rásť. Naši zákazníci nezačali nakupovať lacné výrobky a zrejme im to ani nechýba.

Znížila sa aj frekvencia nákupov?

Áno. Zákazníci si to zorganizovali tak, že nechodia do obchodu možno päťkrát, ale trikrát týždenne. Nedeľa je vždy o nejakých 15 percent slabšia než bola. Spotrebitelia asi zistili, že nemusia ísť do obchodu, ale môžu ísť do prírody. Je evidentné, že obdobie, keď bolo v nedele zavreté, ľudia prežili a nič sa nestalo. Sme pripravení mať otvorené v nedeľu, ale ak by sa v tento deň predajne povinne zavreli, tak sa prispôsobíme. Nákup sa presunie na sobotu a pečivo si zákazníci dokúpia v pondelok ráno.

Mnoho ľudí ostalo pracovať z domu, respektíve nemohli vycestovať za prácou. Posilnili sa predajne v regiónoch?

Situácia jednoznačne pomohla menším obchodom. Ľudia nechceli veľmi riskovať a chodiť von, tak začali využívať obchody v blízkosti bydliska. Zistili, že tam síce nie je dokonalé parkovisko a možno nie sú plnosortimentné, ale nakúpia u seba na dedine a nemusia ísť 20 kilometrov do mesta a stratiť pol dňa. Vo veľkoobchode, ktorým zásobujeme 2900 obchodov v rámci celého Slovenska, vidíme, že nám takéto predajne v objemoch výrazne rastú. Ľudia akoby našli znovu cestu k menším obchodom.

Ako ste sa z prvej vlny poučili a pripravili na tú druhú?

Rúška nie sú dokonalé, ale majú svoj význam. Nám zabezpečili, že sme na jar zaznamenali pokles chorých zamestnancov na PN o 75 percent. Nebolo potrebné zaisťovať náhrady či prijímať brigádnikov. Prvú vlnu poznačil nedostatok rúšok, ale teraz sme sa nimi zásobili a budú dostupné pre všetkých. Každému z našich 1470 zamestnancov je pri nástupe do práce  odmeraná teplota, dezinfikuje si ruky a dostáva jedno rúško zadarmo. Predávame ich aj v predajniach. Za jeden deň sa ich predá aj 17-tisíc kusov. Okrem toho sme na chodby, do kancelárií a kuchyniek inštalovali germicídne žiariče, aby sme chránili našich zamestnancov. Takisto dezinfikujeme kabíny našich áut na rozvozy, ale šoféri majú aj napriek tomu rúška. Pre každú predajňu sme zabezpečili náhradné sady nákupných košíkov, ktoré sa hĺbkovo dezinfikujú.

Znova platí obmedzenie zákazníkov na desať metrov štvorcových predajnej plochy. Nebudú sa tvoriť rady?

V tom nevidím problém. Možno počas najrušnejších hodín bude zopár ľudí čakať vonku, ale desať metrov je akceptovateľných. Horšie riešenie bolo, keď štyri hodiny z dňa boli vyhradené pre seniorov, pretože to spôsobovalo diskomfort.

Začiatok pandémie sprevádzali aj panické nákupy. Bude sa niečo podobné opakovať?

Zákazníci sa poučili a zistili, že tok tovaru funguje normálne, preto by už nemala vzniknúť panika.

Avizovali ste, že spustíte aj internetový predaj. Kedy sa tak stane?

Online predaj nám dobre funguje vo veľkosklade pre B2B klientov, kde máme tržby viac ako deväť miliónov eur mesačne. Nedávno sme ukončili testovaciu verziu internetového predaja aj pre konečného spotrebiteľa a naostro by sme ho chceli spustiť v októbri. Popritom máme otestovanú aj službu drive-in. To znamená, že zákazník si urobí objednávku cez internet a určí čas, kedy si ju príde vyzdvihnúť. V predajni mu nákup prichystajú a keď príde na vyhradené miesto, predavačka mu ho odovzdá, on zaplatí a odchádza domov.

Kedy bude služba dostupná?

V prvej predajni začneme v prvej polovici októbra. Ak bude o službu záujem, rozšírime ju aj do ďalších predajní.

Budete si za ňu účtovať poplatok?

Všetko robia ľudia, takže sme poplatok stanovili na jedno euro. To sa prenáša do mzdy pre pracovníka, ktorý sa o nákup staral.

V ktorých oblastiach bude dostupný online predaj?

Všade tam, kde máme naše predajne, takže Košice, Prešov, Gelnica, Michalovce, Spišská Nová Ves, Sečovce. Zásielky sa budú chystať v predajniach, pretože je to jednoduchšie než zo skladu. Ale začneme Košicami.

Chystáte sa rásť aj v kamenných prevádzkach?

V októbri otvárame dve predajne v Košiciach a jednu v Spišskej Novej Vsi. Nahrnulo sa nám to pre koronakrízu. Jedna stavba je vo fáze dokončovania a momentálne nám beží sedem príprav na stavebné konanie. Projekty máme rozrobené tak, že postupne ako budeme získavať stavebné povolenia, budeme plánovať výstavbu.

Je medzi nimi aj Bratislava?

V hlavnom meste máme pozemok, ale ešte sme vo fáze kreovania projektu.

Darí sa vám zvyšovať počet franšízantov potravín Fresh?

Dnes máme okolo 800 franšízových predajní. Vždy nejaké skončia, ale aj vzniknú. Končia väčšinou tie, kde majiteľka ide do dôchodku a obchod nemá kto prevziať, pretože deti odišli za prácou. Tieto predajne však rastú aj kvalitatívne. Okrem toho máme partnerské predajne, ktoré používajú softvér EMA alebo Flowy a sú tak na nás napojené pupočnou šnúrou. Pomáhame im so sortimentom, cenami i akciami. Takýchto predajní je už viac ako 150.

Veľké reťazce sa snažia ísť do menších formátov. Rastie na tomto poli konkurencia?

My sa zameriavame na to, čo vieme robiť a do úplne malých formátov by sme nikdy nešli. Naše predajne majú od päťsto do tisíc metrov štvorcových. S menšími obchodmi spolupracujeme na partnerskej báze, pretože oni vedia, ako to robiť dobre.

Dlhodobo sa zameriavate na zdravšie potraviny. Ako idú dokopy s krízou?

Verím, že v tomto období si ľudia prečítali niečo o zdraví, začali viac chodiť do prírody, milión z nich si kúpilo bicykel. Zdraviu sa začali venovať a viac rozmýšľajú o tom, čo kupujú. Mnoho z nich prešlo na bioprodukty a lokálne potraviny. Predávame napríklad zemiaky, ktoré sa pestujú asi desať kilometrov od Košíc. Možno to nie sú najkrajšie zemiaky na svete, ale zákazníci ich kupujú, pretože keď idú na tom novom bicykli, vidia, z ktorého poľa pochádzajú.

Darí sa vám zvyšovať počet domácich dodávateľov?

Áno, ale chce to veľa času i vzdelávania. Farmárom pomáhame s marketingom, legislatívou, etiketami. Lokálne produkty však nechceme predávať draho, preto máme nižšiu prirážku. Sme pri nich na hrane s cenou, ale myslím, že je to naša povinnosť. Výsledok je taký, že máme asi 90 percent paradajok zo Slovenska. V sezóne ponúkame iba slovenské zemiaky, cibuľu, mrkvu.

Začali ste predávať kompostovateľné biovrecúško na ovocie a zeleninu za päť centov. Ako ho prijali zákazníci?

Veľa ľudí sa s tým stotožnilo. Ide o vzdelávaciu aktivitu, ktorou chceme ukázať, že ak chceme mať zdravú planétu, treba sa o to pričiniť.

Zálohovanie PET fliaš a plechoviek sa opäť presunulo na rok 2022. Spôsobí vám to problémy?

Zálohovanie by malo byť v prvom rade spravodlivé, aby zber neprebiehal iba vo veľkých supermarketoch a hypermarketoch. Ľudia by tam chodili vracať fľaše a je pravdepodobné, že by tam urobili aj víkendový nákup. Výkupový automat stojí od sedem tisíc eur vyššie, takže malí obchodníci si ho nebudú môcť dovoliť, čo ich bude diskriminovať. Snažíme sa o to, aby ho mal šancu mať každý. A keď nie, aby na dedine bol jeden automat pre všetky tri obchody, či už je to Coop, Fresh, CBA alebo nezávislý obchodník.

Aké kroky by ste privítali od novej vlády na zlepšenie podnikateľského prostredia?

Cez Zväz obchodu sa snažíme o niekoľko úprav v zákone o neprimeraných podmienkach. Možno si jeho tvorcovia mysleli, že ním pomôžu malým výrobcom, ale dosiahli presný opak. Bolo by tiež dobré, keby sa plošne znížila DPH na biovýrobky. Tie sú certifikované a nie je problém ich kontrolovať. Ak chceme ľudí motivovať, aby žili zdravšie, dajme im lacnejšie biovýrobky.

 

Dotazník

Aký som zákazník: Veľmi tolerantný. Keď zbadám v obchode nejakú chybu, nikdy to neriešim na mieste. Urobím fotky a pošlem ich manažérom, ktorí sú za to zodpovední.

Môj obľúbený obchod: Mám citový vzťah k supermarketu Fresh Barca, pretože ho mám blízko domova.

Ako najradšej nakupujem: Každý pracovný deň končím v obchode, kde urobím aspoň malý nákup. Keby som nemal na starosti našu sieť, asi by som uprednostnil nakupovanie drive-in. To som si nedávno vyskúšal, keď sme testovali túto službu a je to fantastické. Odošlete objednávku a potom si ju len vyzdvihnete. Ale pravdou je, že som aj tak vždy vošiel dovnútra – skontrolovať predajňu.

Čo ma na nakupovaní baví/nebaví: Nebavia ma dlhé rady. Preto, keď v rade stoja traja zákazníci, otvárame ďalšiu pokladňu. Baví ma, keď je obchod čistý a krásne doložený. Ale baví ma aj to, keď o pol deviatej večer chýba v regáloch veľa tovaru, lebo to znamená, že sme mali dobrý deň.

Čo mi v obchode chýba: V našich obchodoch nie, ale vo všeobecnosti mi chýba hudba či reklamy v internom rozhlase. Nemám rád, keď je v predajni mŕtvolné ticho a počuť iba chladničku.

Bez čoho z obchodu neodídem: Musím mať biomüsli a vegánske nátierky.

 

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

 

Komerčná prezentácia

Geis

Skladová logistika na mieru pre akýkoľvek tovar

Či už zháňate priestory na skladovanie tovaru, alebo potrebujete riadiť zložitý logistický projekt, môžete sa obrátiť na spoľahlivého poskytovateľa komplexných logistických služieb. U nás v spoločnosti Geis ponúkame služby presne na mieru vášmu podnikaniu. Naše sklady sú strategicky rozmiestnené s priamym napojením na hlavné ťahy a ľahkou dostupnosťou okolitých štátov. Vďaka vlastnému IT riešeniu dokážeme […]

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená

Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia zložená Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil niektoré novinky z príprav tejto úplne novej konferencie, ktorá sa uskutoční 20. apríla 2023 v pražskom kongresovom centre WPP Campus. Má novú odbornú radu, základný koncept hlavného programu aj panelovej diskusie a skladbu sprievodného programu. […]

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku

EASTLOG 2023 zvolil hlavnú tému, pripravuje workshop pre Ukrajinu a má novú programovú riaditeľku Kongres EASTLOG, ktorý sa radí po bok najväčších stredoeurópskych akcií zameraných na logistiku, supply chain a dopravu, vybral hlavnú tému pre nadchádzajúci ročník, ktorý sa uskutoční 24. až 26. mája 2023 v O2 universu v Prahe. EASTLOG 2023 sa zameria na […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER TAPNEWS

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

22. – 23. 3. 2023, Kongres Samoška, Košice

19. 4. 2023, Čerpačka, Praha

20. 4. 2023, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

20. – 23. 4. 2023, Danubius Gastro, Bratislava

Profily

1. day

Martin Polák, riaditeľ, 1. day: Chystáme veľké predajne so zážitkom

15. februára 2023
dm drogerie

Martin Podhradský, konateľ, dm drogerie markt: Plienky nechceme zdražovať, preto ich dotujeme

27. decembra 2022
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Izabela Bobulová
tel.: +421 904 589 741
e-mail: izabela.bobulova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera