
Tri štvrtiny nakupujúcich preferujú v porovnaní s obdobím pred pandémiou obchody a služby v blízkom okolí. Nákupy od ľudí, ktorých poznajú, preferuje 77 % osôb a 72 % zákazníkov dôveruje odporúčaniam svojich lokálnych predajcov. Vyplýva to z výsledkov reprezentatívneho prieskumu spoločnosti Mastercard realizovaného v šestnástich európskych krajinách.
Prieskum spoločnosti Mastercard, ktorý realizovala spoločnosť OnePoll na vzorke 13 tisíc respondentov, ukázal, že ľudia naprieč Európou aktuálne omnoho viac míňajú v blízkom okolí predovšetkým kvôli pohodliu, čo uviedlo 50 % respondentov prieskumu. Druhá polovica uviedla ako hlavný dôvod pomoc miestnym predajcom. Medzi ďalšie významné dôvody patria novovytvorené vzťahy s predajcami a nezávislými obchodmi a dôvera v odporúčania druhých.
Medzi hlavné dôvody rastu obľúbenosti nakupovania vo svojom najbližšom okolí v období pandémie respondenti prieskumu uvádzali opäť pohodlie (45 %), obmedzenie pre cestovanie (38 %) či dlhé rady pri pokladniach v supermarketoch (34 %).
Lokálni predajcovia majú dôveru zákazníkov
Firmy s lokálnou pôsobnosťou v tomto roku výrazným spôsobom zasiahla koronakríza. Malé podniky však, podľa spoločnosti Mastercard, budú schopné, ako v rámci komunít, tak aj v globálnom meradle, opäť vstať na nohy práve vďaka dôvere zákazníkov. Lokálni predajcovia sa podľa prieskumu tešia historicky najvyššej dôvere spotrebiteľov.
Uplatňovanie bezpečnostných opatrení proti pandémii Covid-19 má podľa prieskumu podobný vplyv aj na trendy vývoja komunitných hodnôt. Oproti minulému roku dnes až 58 % ľudí častejšie pozdraví svojich susedov, 44 % ľudí preberá zásielky svojich susedov, približne každý piaty má kľúč od susedov a 18 % uvádza, že sú členmi miestnej skupiny v aplikácii WhatsApp. Prieskum ďalej preukázal, že pre miestne komunity hrajú zásadnú rolu najmä lokálne školy, krčmy a kaviarne, poštové úrady, parky, kaderníctva, mäsiarstva či pekárne.
Pomoc malým podnikateľom
„Drobné podniky sú základným kameňom hospodárstva. S tým, ako si ľudia opäť nachádzajú cestu k svojim lokálnym komunitám, objavujú aj rôznorodosť a jedinečnosť miestnych firiem. Na pomoc malým podnikom sme po celom svete a konkrétne aj v Európe zaviedli rad nových služieb a posilnili existujúce. Zároveň vyzývame každého, aby sa k nám v podpore drobných podnikateľov a miestnych predajcov pridal. Obnova ekonomiky začína v bezprostrednom susedstve každého z nás, lebo miestne obchody a lokálne komunity majú pre hospodárske oživenie a návrat k rastu zásadný význam,“ uviedol k výsledkom prieskumu prezident európskeho zastúpenia spoločnosti Mastercard Mark Barnett.