
Správa OSN vyzdvihla Tesco v strednej Európe ako pozitívny príklad spoločnosti, ktorá efektívne znižuje potravinový odpad. Táto problematika je však podľa vyjadrení spoločnosti príliš veľkou výzvou na to, aby ju dokázala vyriešiť jedna firma. Kľúčovou je v tomto prípade preto najmä spolupráca a zdieľanie skúseností. V boji proti plytvaniu potravinami tak Tesco posilňuje spoluprácu s dodávateľmi.
Spoločnosť Tesco sa stalo v roku 2017 prvým maloobchodným reťazcom na Slovensku, ktorý transparentne sprístupnil verejnosti podrobné údaje o svojom potravinovom odpade. Množstvo potravinového odpadu znížilo slovenské Tesco o 71 %, a to počas krátkeho obdobia troch rokov. Cieľ OSN tak splnilo s predstihom 11 rokov už minulý rok.
„Celosvetové štatistiky hovoria jasnou rečou. Až tretina všetkých potravín skončí každý rok ako odpad alebo sa stráca pri ceste z farmy na tanier spotrebiteľa. Nástup globálnej pandémie túto situáciu ešte viac zhoršil. Aj v tomto kontexte sa veľmi teším zo skvelých výsledkov, ktoré sa Tescu v tejto oblasti darí dosahovať, a to na slovenskej, ako aj na stredoeurópskej úrovni nášho podnikania. Vážim si úsilie všetkých kolegov Tesca, pretože bez nich by takáto pozitívna zmena nebola možná. V našom úsilí rozhodne nepoľavujeme, práve naopak. Vďaka rozšíreniu spolupráce s našimi dodávateľmi teraz dokážeme spoločnými silami ešte viac, čo potvrdzujú aj ich vlastné správy o potravinovom odpade,“ uviedol Martin Kuruc, výkonný riaditeľ Tesca na Slovensku.
Podobne priaznivé výsledky v boji s potravinovým odpadom Tesco vykazuje aj v ostatných krajinách strednej Európy, kde pôsobí, ako napríklad v Česku, Maďarsku či Poľsku. Úspechy Tesca potvrdzuje výročná správa skupiny Champions pod záštitou OSN, ktorá je zastúpená celosvetovými lídrami potravinárskeho priemyslu.
Spolupráca s dodávateľmi
Na stredoeurópskej úrovni rozšírilo Tesco svoju spoluprácu s dodávateľmi a piati partneri Tesca po prvýkrát uverejňujú svoje vlastné správy o potravinovom odpade, medzi nimi aj slovenská spoločnosť BROP.
„Ako tradičný slovenský dodávateľ sa zameriavame hlavne na pestovanie intenzívnych plodín, či už ide o zemiaky, cibuľu alebo napríklad kapustu. Veľmi si vážime našu dlhoročnú spoluprácu s Tescom, vďaka ktorej sa teraz môžeme podieľať aj na budovaní otvoreného a transparentného prístupu naprieč celým dodávateľským reťazcom. Uvedomujeme si, akou veľkou výzvou je boj proti potravinovému odpadu. Rovnako chápeme, že ju dokážeme zvládnuť iba spoločnými silami. Naďalej preto chceme úzko spolupracovať s Tescom a ďalšími relevantnými organizáciami a expertmi v sektore potravinárstva,“ uviedol František Mácsadi, obchodný zástupca BROP Slovensko.
Druhá šanca pre nespotrebované potraviny
Reťazec v rámci problematiky prijal množstvo preventívnych opatrení. V prvom rade optimalizuje svoje interné procesy, aby znižoval množstvo prebytočných potravín. Príkladom je napríklad zlepšenie objednávkových systémov či zjednodušenie procesov.
„V Tescu sa snažíme, aby čo najväčší objem nepredaných potravín dostal druhú šancu. Do programu darovania nepredaných potravín je zapojený každý zo 152 slovenských obchodov Tesca. V strednej Európe hovoríme celkovo až o 773 predajniach Tesca, ktoré darujú nepredané potraviny. V Tescu myslíme aj na potraviny, ktoré nie je možné darovať na ľudskú konzumáciu. Takéto potraviny darujeme ako krmivo pre zvieratá,“ uzatvára Martin Kuruc, výkonný riaditeľ Tesca na Slovensku.