
Skupina Kofola obhájila svoju pozíciu na trhu v jednom z historicky najzložitejších kvartálov. K dobrým výsledkom spoločnosti dopomohla dlhodobá stratégia postavená na tradičných a lokálnych značkách. Kofola zároveň oznámila úspešné prevzatie spoločností Ondrášovka a Korunní, vďaka čomu došlo k navýšeniu jej trhového podielu v českom retaile. Manažment Kofoly očakáva postupné prebúdzanie trhu.
Náročný druhý kvartál roku 2020, ovplyvnený pandémiou Covid-19 a súvisiacimi epidemiologickými opatreniami Skupina Kofola zvládla. I keď došlo k medzikvartálnemu poklesu tržieb o takmer 16 %, Kofola skončila v čistom zisku a ukazovateľ EBITDA marže sa držal na 15,7 %.
Lokálne značky bodujú i počas krízy
„Ustáli sme to a povedal by som, že s gráciou,“ hovorí Jannis Samaras, CEO Skupiny Kofola a vysvetľuje: „Pred mnohými rokmi sme stavili na to, že budeme vyrábať tradičné lokálne značky. Ukázalo sa, že naša stratégia je správna a že spotrebitelia sa k silným značkám obracajú aj v čase krízy. Prekonať zložité obdobie nám pomohlo rýchle rozhodovanie, ktoré sme aj napriek veľkosti našej firmy boli stále schopní robiť a efektívne hľadanie úspor. Sústredili sme sa na veci nevyhnutné, tie ostatné sme odsunuli alebo zrušili. Jeden z najťažších kvartálov v histórii sme zvládli vďaka nasadeniu a flexibilite všetkých ľudí v Skupine, za čo som im vďačný.“
Vplyv pandémie a produktové inovácie
Najsilnejší československý segment na úrovni tržieb v Skupine Kofola a bez vplyvu akvizícií poklesol medzi kvartálmi o 25,1 %, čo je vzhľadom na veľmi negatívny vývoj v apríli roku 2020 priaznivý výsledok. V Adriatickom segmente potom tržby klesli ešte menej, a to o 23,3 %. Naopak najvýraznejšie dopadol vplyv epidémie Covid-19 na Ugo, ktoré so zatvorením obchodných centier a gastro prevádzok prišlo zo dňa na deň o absolútnu väčšinu svojich tržieb. Na zložitú situáciu ale zareagovalo zavedením nových služieb, ako je Ugo rozvoz a posilnením spolupráce s partnerskými donáškovými službami.
Aj napriek nepriazni doby však spoločnosť prišla s produktovými inováciami. Na trh uviedla ďalšiu z rady ochutených pramenitých vôd z vlastných bylín, Rajec Šípka, ale aj Kofolu v pollitrových plechovkách. Pre české gastro pripravila novinku v podobe minerálnej vody Korunní vo vratnom skle a v bylinnom segmente uviedla originálnu zmes byliniek Leros Cold Brew na prípravu ľadového čaju.
„Máme za sebou ťažké obdobie. Veríme, že z prevádzkovo náročného druhého kvartálu vychádzame silnejší a že sme pripravení aj na prípadné ďalšie výkyvy. Do konca roku sa zameriame predovšetkým na rozvinutie potenciálu Ondrášovky a Korunní, v ktorých vidíme perspektívu, a na posilnenie nášho kávovo-čajového biznisu,“ doplňuje Jannis Samaras.