V októbri sa v hoteli DoubleTree by Hilton Bratislava uskutoční 16. kongres Samoška, ktorý slúži na podporu domáceho maloobchodného trhu. Odborný program sa tentoraz ponesie v duchu témy obchod v novej realite, v rámci ktorej predstaví nové inovácie v maloobchode, odhalí aktuálne dáta predajnosti jednotlivých predajných kanálov a nazrie na perspektívu smerovania slovenského maloobchodu.
Súčasná situácia vplyvom šírenia pandémie Covid-19 spravila z obchodníkov hrdinov v prvej línii a úcta k ich povolaniu stúpla. Do popredia sa dostala dôležitosť obchodov v pešej vzdialenosti, spolupráca s lokálnymi dodávateľmi a súčinnosť s obcami. Aktuálnou sa stala najmä téma inovácií v online oblasti. Kongres Samoška, ktorý sa uskutoční už 1. októbra 2020 v hoteli DoubleTree by Hilton Bratislava, je v poradí šestnástym usporiadaným kongresom na podporu slovenského maloobchodu a predstaví aktuálnu reflexiu tradičného trhu.
Ako nás pandémia zmenila?
V rámci odborného programu vystúpi behaviorálny ekonóm Matej Šucha zo spoločnosti Mindworx, ktorý prezradí viac o vplyve stresových situácií a zmenách v nákupnom správaní spotrebiteľov. Okrem iného poradí, ako si udržať zákazníka v čase krízy, aj ako si poradiť s krízovou komunikáciou v pracovnom tíme. Na súčasnú situáciu však vrhne svetlo aj názor ekonóma. Čaká slovenskú ekonomiku počas koronakrízy pád na kolená, alebo ide len o zakopnutie? Aké zmeny prinesie aktuálna ekonomická situácia, či má ekonomický pokles aj svoje pozitíva a ako sa dotkne zamestnanosti, sa dozviete na kongrese.
Dáta predajnosti jednotlivých produktových kategórií počas pandémie Covid-19 predstaví rečou čísel Pavol Zajac, client business partner spoločnosti Nielsen. V rámci svojej prednášky odhalí odpovede na otázky, ako sa zmenilo správanie spotrebiteľov a ich preferencie predajných kanálov, do akej miery bol ovplyvnený tradičný trh, aj ktorých kategórií a ich predajov sa zmeny dotkli najviac.
Je potravinová sebestačnosť Slovenska reálnym cieľom?
Horlivo diskutovanou témou sa v tomto čase stala najmä téma potravinovej sebestačnosti Slovenska. Je možné ju zmeniť? Ako je na tom konkurencieschopnosť slovenských výrobcov a aké príležitosti majú na domácom trhu? Mala by pre nás byť dôležitejšia potravinová sebestačnosť alebo potravinová bezpečnosť? O tom, či potravinová sebestačnosť predstavuje reálny cieľ, alebo je len naivným snom, sa bude diskutovať v rámci panelovej diskusie. Vystúpi v nej napríklad Martin Katriak, prezident Zväzu obchodu SR a podpredseda predstavenstva Coop Jednoty Slovensko, Mojmír Klešč, obchodný riaditeľ spoločnosti Tauris Group, Pavol Mikušiak, podpredseda predstavenstva CBA Verex, Jaroslav Remža, generálny riaditeľ sekcie potravinárstva a obchodu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, či Jana Venhartová, riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska.
Obchodníci naskočili na vlnu inovácií
Inovácie dostali počas koronakrízy zelenú. Ak obchodníci doteraz váhali a predstava budovania e-shopu, bezkontaktných platieb či príprav nákupu priamo do tašiek bola v nedohľadne, súčasná situácia dokázala, že kto sa chce v obchode udržať, musí naskočiť na vlnu inovácií. Možno teda koronakrízu považovať za akcelerátor internetového predaja potravín? Viac o tom, či ide len o dočasný trend alebo povinnú jazdu pre obchodníkov, ktorí sa chcú udržať na trhu, a či je e-shop príležitosťou pre každého, prezradia rečníci v panelovej diskusii. K téme sa vyjadrí napríklad Ladislav Csengeri, riaditeľ Spotrebiteľského panelu pre Českú republiku a Slovensko GfK, Jaroslav Fotul, výkonný riaditeľ spoločnosti Labaš, či Jaroslav Klein, riaditeľ Kaso Technologies.
Hygiena v predajniach mení pravidlá
V čase vypuknutia pandémie boli obchodníci nútení prijať prísnejšie hygienické opatrenia. S akými nedostatkami v nariadeniach bojovali, aké zmeny možno očakávať s prípadnou ďalšou vlnou pandémie a či toto obdobie predstavuje štart pre nové štandardy hygienických opatrení v predajniach, objasní Marta Kodadová, odborný radca Odboru hygieny výživy, bezpečnosti potravín a kozmetických výrobkov z Úradu verejného zdravotníctva SR.
Ako predpovedať budúcnosť predaja?
Ako možno doslova v reálnom čase prispôsobovať komunikáciu, či dokonca samotný predaj produktov a služieb? Na záver odborného programu porozpráva o potenciáli veľkých dát ako prostriedkoch k predpovedaniu budúcnosti a správania zákazníkov Jakub Mazán, head of digital spoločnosti Istropolitana Ogilvy.
Súčasťou kongresu je i večerné neformálne stretnutie, ktoré je ideálnou príležitosťou na nadviazanie nových obchodných vzťahov. Príjemnú networkingovú náladu tentoraz navyše spestrí i hudobné vystúpenie jazzovej skupiny Froid.
Nenechajte si ujsť jedinečné podujatie plné inšpirácie a stretnite sa s kľúčovými osobnoťami slovenského maloobchodu v jedinečnej atmosfére kongresu Samoška. Registrujte sa ešte dnes vyplnením jednoduchej registrácie na www.samoska-kongres.sk/registracia/registracia-bratislava/.