logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • TapNews
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru TaPnews
  • Špeciály
  • Top 30
    • TOP 30 2020
    • TOP 30 2019
    • TOP 30 2018
    • TOP 30 2017
    • Objednanie plagátu
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Spoločnosť Billa má od 1. apríla 2021 nového generálneho riaditeľa. Stal sa ním Arnd Riehl,...
  • Počas marca sme vás priebežne informovali o čerstvých aktualitách z oblasti obchodu. Prinášame...
  • Novým generálnym riaditeľom spoločnosti Philip Morris Slovakia sa s účinnosťou od 1. apríla 2021...
  • Pokračujúca pandémia a lockdown prinútili mnohé spoločnosti zmeniť nielen svoje pracovné...

Malé slovenské obce sa stávajú potravinovými púšťami

8. septembra 2020
Správy 0
519
Malé slovenské obce sa stávajú potravinovými púšťami

Na potravinové púšte a obmedzený prístup obyvateľov na vidieku k základným potravinám upozornilo Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS). Združenie zároveň navrhlo možné riešenie problému v dopadovej štúdii, ktorá by mala byť východiskom pre rezort pôdohospodárstva a možnou inšpiráciou pre samosprávne kraje.

ZMOS od polovice decembra minulého roka predstavilo výsledky prieskumu k dostupnosti potravín na vidieku. Na základe týchto dát vypracovalo dopadovú štúdiu s formuláciou možných riešení dostupnosti základných potravín a nepotravinového tovaru na vidieku.

Ako je to s dostupnosťou potravín na vidieku?

Dáta dopadovej štúdie prezrádzajú, že 46 % obcí do 250 obyvateľov má kamennú predajňu a v prípade obcí do 500 obyvateľov sú kamenné predajne samozrejmosťou pre 82 % samospráv. Služby pojazdnej predajne pritom v oboch veľkostných kategóriách využíva len sedem percent obcí. Z prieskumu zároveň vyplýva, že 2,6 % obcí prevádzkuje predajňu potravín ako vlastnú. Omnoho vyššie zastúpenie je v prípade obecných kamenných predajní v najmenších obciach do 250 obyvateľov. Z toho vyplýva, že tlak na zabezpečenie potravín v najmenších obciach motivuje samosprávy k prevádzkovaniu vlastných obecných predajní viac než vo väčších. Súkromné potraviny v týchto skupinách obcí prevádzkuje 74 % prevádzkovateľov a takmer 29 % potravinových predajní v najmenších obciach patrí do väčšej maloobchodnej siete.

Slovensko má potravinové púšte  

ZMOS uvádza, že na Slovensku bolo identifikovaných 102 reálnych potravinových púští z kategórie malých obcí do 500 obyvateľov. Až 62 % týchto obcí patrí do veľkostnej kategórie do 250 obyvateľov. Ide o obce lokalizované prevažne na východe Slovenska. Síce v bratislavskom, trnavskom a trenčianskom kraji neboli identifikované reálne potravinové púšte v kategórii malých obcí, aj na tomto území sú obce, v ktorých obyvatelia nemajú prístup ku kúpe základných potravín. ZMOS však predpokladá, že počet potravinových púští je na Slovensku ešte väčší. Keďže neexistuje ich databáza, reálne počty sa môžu líšiť.

Marcel Kaščák, spoluator dopadovej štúdie ZMOS k riešeniu dostupnosti potravín na vidieku a starosta obce Nižná Voľa v okrese Bardejov na margo problému aj riešení konštatoval: „V našej obci sme už vyše dva roky bez kamennej predajne. Bývalý prevádzkovateľ to vzdal a povedal, že nebude prevádzkovať potraviny kvôli ich nerentabilnosti. Nie je to ľahká situácia, keď nás občania prosia, aby sme im niečo zabezpečili.“

Maloobchodná predajňa na vidieku nie je biznis

Podľa prieskumu ZMOS viac než polovica starostov Slovenska konštatovala, že nie je možné ekonomicky zabezpečiť činnosť potravinovej predajne. Dokonca až takmer 65 % starostov obcí s počtom obyvateľov do 250 si myslí, že to nie je možné.

Prevádzka maloobchodnej predajne potravín na vidieku tak podľa ZMOS nie je žiadny biznis. Mnohé majú problém udržať prevádzkovú ekonomiku na nule, mnohé zanikajú z dôvodu neudržateľnej ekonomickej straty.

Na základe faktov vyplývajúcich z prieskumu a následnej štúdie je nevyhnutné vnímať dostupnosť maloobchodných predajní na vidieku ako službu vo verejnom záujme. Zavedenie podporných, dotačných mechanizmov zvýši kvalitu života v dotknutom území a zároveň je priestor na podporu lokálnej ekonomiky a produkcie. Dopadová štúdia ZMOS preto reaguje na situáciu na Slovensku a formuluje riešenia inšpirované úspešnými riešeniami zo susedných krajín.

ZMOS ponúka možné riešenia problému

Na základe dopadovej štúdie ZMOS ponúka možné riešenia situácie. Medzi ne patrí napríklad legislatívne zjednodušenie predaja lokálnych výrobkov prostredníctvom lokálnych obchodných sietí, napríklad pomocou pojazdných predajní, donášky či zriadenia malých obecných predajní v štýle predaja z dvora. Ďalším riešením by mohla byť dotácia na prevádzku maloobchodnej kamennej predajne či vytvorenie prijateľnejšieho legislatívneho prostredia pre model franchisingových predajní.

ZMOS pri riešeniach nedostupnosti potravín na vidieku dáva tiež do pozornosti aj aktuálnu iniciatívu Európskej komisie „Z farmy na stôl“, ktoré je súčasťou Európskej zelenej dohody. Dostupnosť potravín na vidieku ako služby vo verejnom záujme podporuje samotné ciele stratégie tým, že podporuje lokálnu produkciu a lokálny odber, čo vytvára príležitosť pre poľnohospodárov a maloobchodníkov pestovať a vyrábať na základe dopytu. Kvantita tak ustupuje na úkor kvality, a tým by tak podľa ZMOS bolo možné nasmerovať výrobu a konzumáciu potravín na udržateľnú i ekologickú cestu.

Súvisiace články:

Jesenné mesiace prinesú kongres Samoška na západ i východ Slovenska Zatvorenie predajní vrhá do krachu malé cukrárne Slovenské jahňacie mäso sa vracia na pulty obchodov

Odporúčame

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

Anketa

V akých formátoch najčastejšie nakupujete?


Archív ankiet

Loading ... Loading ...

Najčítanejšie správy

  • Peter Varmuža, generálny riaditeľ a majiteľ Yeme: Tretinu potravín si vyrobíme sami 11.1k views | posted on 12. February 2019
  • V Česku začína platiť zákaz predaja počas niektorých sviatkov. Vzťahuje sa na veľké predajne 9.4k views | posted on 27. October 2016
  • Paul Pauls, generálny riaditeľ Kauflandu Slovenská republika: Priestor vidím ešte na pätnásť našich predajní 7.5k views | posted on 6. June 2018
  • Bratislavská fabrika Figaro najnovšie vyrába čokoládové špeciality pre zahraničné značky 7.1k views | posted on 7. September 2017
  • Primark chce prísť na Slovensko. Problémom sú chýbajúci ľudia 4.9k views | posted on 19. June 2018

KALENDÁR AKCIÍ

13. 5. 2021, Fórum LOG-IN, online

28. – 30. 6. 2021, SALIMA, Brno

4. – 7. 4. 2022, Alimentaria, Barcelona

Multimédiá

Bezobalové nakupovanie je zážitkové

8. marca 2021

Tradičný domáci reťazec sa inšpiroval folklórom a tradíciami

27. januára 2021

Profily

Jozef Berko, konateľ, Delia potraviny: Predajne chceme dať franšízovým partnerom

5. februára 2021

Pavol Mikušiak, predseda predstavenstva, CBA Verex: Cenová vojna sa zostrila

10. decembra 2020

Archív správ

Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Katarína Bobáková
tel.: +421 904 589 741
e-mail: katarina.bobakova@atoz.sk

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera