
Na potravinové púšte a obmedzený prístup obyvateľov na vidieku k základným potravinám upozornilo Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS). Združenie zároveň navrhlo možné riešenie problému v dopadovej štúdii, ktorá by mala byť východiskom pre rezort pôdohospodárstva a možnou inšpiráciou pre samosprávne kraje.
ZMOS od polovice decembra minulého roka predstavilo výsledky prieskumu k dostupnosti potravín na vidieku. Na základe týchto dát vypracovalo dopadovú štúdiu s formuláciou možných riešení dostupnosti základných potravín a nepotravinového tovaru na vidieku.
Ako je to s dostupnosťou potravín na vidieku?
Dáta dopadovej štúdie prezrádzajú, že 46 % obcí do 250 obyvateľov má kamennú predajňu a v prípade obcí do 500 obyvateľov sú kamenné predajne samozrejmosťou pre 82 % samospráv. Služby pojazdnej predajne pritom v oboch veľkostných kategóriách využíva len sedem percent obcí. Z prieskumu zároveň vyplýva, že 2,6 % obcí prevádzkuje predajňu potravín ako vlastnú. Omnoho vyššie zastúpenie je v prípade obecných kamenných predajní v najmenších obciach do 250 obyvateľov. Z toho vyplýva, že tlak na zabezpečenie potravín v najmenších obciach motivuje samosprávy k prevádzkovaniu vlastných obecných predajní viac než vo väčších. Súkromné potraviny v týchto skupinách obcí prevádzkuje 74 % prevádzkovateľov a takmer 29 % potravinových predajní v najmenších obciach patrí do väčšej maloobchodnej siete.
Slovensko má potravinové púšte
ZMOS uvádza, že na Slovensku bolo identifikovaných 102 reálnych potravinových púští z kategórie malých obcí do 500 obyvateľov. Až 62 % týchto obcí patrí do veľkostnej kategórie do 250 obyvateľov. Ide o obce lokalizované prevažne na východe Slovenska. Síce v bratislavskom, trnavskom a trenčianskom kraji neboli identifikované reálne potravinové púšte v kategórii malých obcí, aj na tomto území sú obce, v ktorých obyvatelia nemajú prístup ku kúpe základných potravín. ZMOS však predpokladá, že počet potravinových púští je na Slovensku ešte väčší. Keďže neexistuje ich databáza, reálne počty sa môžu líšiť.
Marcel Kaščák, spoluator dopadovej štúdie ZMOS k riešeniu dostupnosti potravín na vidieku a starosta obce Nižná Voľa v okrese Bardejov na margo problému aj riešení konštatoval: „V našej obci sme už vyše dva roky bez kamennej predajne. Bývalý prevádzkovateľ to vzdal a povedal, že nebude prevádzkovať potraviny kvôli ich nerentabilnosti. Nie je to ľahká situácia, keď nás občania prosia, aby sme im niečo zabezpečili.“
Maloobchodná predajňa na vidieku nie je biznis
Podľa prieskumu ZMOS viac než polovica starostov Slovenska konštatovala, že nie je možné ekonomicky zabezpečiť činnosť potravinovej predajne. Dokonca až takmer 65 % starostov obcí s počtom obyvateľov do 250 si myslí, že to nie je možné.
Prevádzka maloobchodnej predajne potravín na vidieku tak podľa ZMOS nie je žiadny biznis. Mnohé majú problém udržať prevádzkovú ekonomiku na nule, mnohé zanikajú z dôvodu neudržateľnej ekonomickej straty.
Na základe faktov vyplývajúcich z prieskumu a následnej štúdie je nevyhnutné vnímať dostupnosť maloobchodných predajní na vidieku ako službu vo verejnom záujme. Zavedenie podporných, dotačných mechanizmov zvýši kvalitu života v dotknutom území a zároveň je priestor na podporu lokálnej ekonomiky a produkcie. Dopadová štúdia ZMOS preto reaguje na situáciu na Slovensku a formuluje riešenia inšpirované úspešnými riešeniami zo susedných krajín.
ZMOS ponúka možné riešenia problému
Na základe dopadovej štúdie ZMOS ponúka možné riešenia situácie. Medzi ne patrí napríklad legislatívne zjednodušenie predaja lokálnych výrobkov prostredníctvom lokálnych obchodných sietí, napríklad pomocou pojazdných predajní, donášky či zriadenia malých obecných predajní v štýle predaja z dvora. Ďalším riešením by mohla byť dotácia na prevádzku maloobchodnej kamennej predajne či vytvorenie prijateľnejšieho legislatívneho prostredia pre model franchisingových predajní.
ZMOS pri riešeniach nedostupnosti potravín na vidieku dáva tiež do pozornosti aj aktuálnu iniciatívu Európskej komisie „Z farmy na stôl“, ktoré je súčasťou Európskej zelenej dohody. Dostupnosť potravín na vidieku ako služby vo verejnom záujme podporuje samotné ciele stratégie tým, že podporuje lokálnu produkciu a lokálny odber, čo vytvára príležitosť pre poľnohospodárov a maloobchodníkov pestovať a vyrábať na základe dopytu. Kvantita tak ustupuje na úkor kvality, a tým by tak podľa ZMOS bolo možné nasmerovať výrobu a konzumáciu potravín na udržateľnú i ekologickú cestu.