logo

Tovar&Predaj sleduje aktuálne dianie v retaile. Okrem spravodajského webu zahŕňa tlačený mesačník, elektronický newsletter i stránky na sociálnych sieťach.

  • Správy
    • Moderný trh
    • Tradičný trh
    • E-commerce
    • Čerpacie stanice
    • Nákupné centrá
    • Dodávatelia
    • Spotrebitelia
    • Personálie
    • Zo zahraničia
  • Udalosti
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očami…
    • Nákupca
    • Mladí v retaile
    • Predajne
    • Žena v retaile
  • Multimédiá
    • Fotogalérie
    • Videá
  • Publicistika
    • CatScan
    • Dáta
    • Téma
    • Komentáre
  • Blog
    • Jakub Berčík
    • Katarína Droppová
  • Časopis
    • Aktuálne vydanie
    • O časopise
    • Výskum medzi čitateľmi
    • Distribúcia
    • Predplatné
    • Inzercia
    • Publikačný kalendár
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrácia k odberu newsletteru
  • Špeciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Ako sa spojiť
    • Odkazy
  • Sieť potravin Fresh mini nájdu spotrebitelia už na všetkých viac ako 40 čerpacích staniciach...
  • Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue....
  • Od júna zabezpečuje správu a prenájom Obchodného centra Aupark v Bratislave realitno-poradenská...
  • Zvolenská mliekareň najnovšie priniesla na trh limitovanú letnú a zimnú edíciu. Zákazníci môžu...

Nákupné správanie zákazníkov sa počas pandémie zmenilo možno natrvalo

24. augusta 2020
Správy 0
2395
Nákupné správanie zákazníkov sa počas pandémie zmenilo možno natrvalo

Počas pandémie vystúpila do popredia úloha slovenského obchodu, ktorý sa stará o zásobovanie, vytvára desiatky tisíc pracovných príležitostí a patrí ku kľúčovým pilierom ekonomiky. Z pohľadu spotrebiteľského správania však celý maloobchodný i veľkoobchodný trh zaznamenáva zmeny, ktoré môžu byť podľa obchodníkov trvalé.

Pandémia Covid-19, ktorá vypukla na jar tohto roka, významne ovplyvnila nákupné zvyklosti zákazníkov na Slovensku. Frekvencia nákupov sa znížila, zároveň však vzrástla hodnota priemerného nákupu. O niektoré tovarové skupiny s vyššou pridanou hodnotou klesol záujem, najmä v rámci nepotravinového sortimentu. Súčasne však výrazne vzrástol záujem o základné potraviny. Podľa Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) sa posilnil tzv. trend „one stop shopping“, teda kompletnej realizácie nákupu u jedného predajcu. V neposlednom rade sa však zvýšil najmä záujem o online nákup potravín a drogérie.

Druhé Vianoce pre obchodníkov sa nekonali

Uvedené zmeny v spotrebiteľskom správaní ovplyvnili aj tržby obchodníkov. Pri nestálom dopyte zo strany zákazníkov navyše nie je možné efektívne plánovať vopred celý ekosystém logistiky a distribúcie výrobkov. Podľa údajov spoločnosti Nielsen sa priemerný medziročný rast tržieb obchodníkov po vypuknutí pandémie, v prvých troch marcových týždňoch tohto roka, najmä vďaka počiatočným hromadným nákupom do zásoby, skokovo zvýšil o 18,9 %. Avšak už v priebehu nasledujúcich štyroch týždňov došlo k obratu, keď tržby predajcov medziročne klesli v priemere až o -4,3 %. Situácia sa neskôr v máji mierne konsolidovala, avšak júnové tržby už opäť vykazovali iba minimálny medziročný rast na úrovni jedného percenta. „Tieto údaje jednoznačne vyvracajú mýtus o druhých Vianociach pre obchodníkov“ upozornil Martin Krajčovič, predseda SAMO.

Záujem o online nákupy pretrvá

Obchodníci pozorujú pokračujúce zmeny i dnes. Na základe súčasnej situácie preto predajcovia predpokladajú, že zákazníci budú z dôvodu ekonomickej neistoty naďalej uprednostňovať nákup tovaru s nižšou pridanou hodnotou a zvýšenie cenovej citlivosti zákazníkov. Zároveň by mal pretrvať i záujem o online nákup s donáškou do domu, hlavne potravín a drogérie, ale aj sortimentu o telo a pre domáce práce. Porásť by mal aj záujem o nové služby a inovácie súvisiace s bezhotovostnou platbou, samoobslužnými pokladňami či využívaním skenerov na nákup potravín. Zákazníci si podľa SAMO budú naďalej udržiavať i bezpečnostnú rezervu trvanlivých potravín.

Čo sa bude v obchode diať počas prípadnej druhej vlny?  

Obchodníci oceňujú prijatie nového pandemického plánu, ktorý medzi rizikové skupiny obyvateľstva zaradil aj pracovníkov v potravinárskom priemysle. V praxi to bude napríklad znamenať, že v prípade ochorenia budú mať títo zamestnanci prednostné právo na vyšetrenie, nárok na používanie ochranných osobných pracovných prostriedkov a ďalšie. V prípade opätovného prijatia mimoriadnych opatrení zo strany štátu, vzhľadom na strategický význam obchodu pri zásobovaní obyvateľstva, však budú obchodníci požadovať prizývanie svojho zástupcu na krízový štáb. „Umožnilo by to nielen okamžitú spätnú väzbu priamo pri prijímaní epidemiologických opatrení, ale zabezpečila by sa tým aj vyššia pružnosť pri prenose informácií, nielen smerom k obchodníkom, ale aj ich dodávateľom a dopravcom tovaru,“ vysvetľuje Martin Krajčovič.

Súvisiace články:

Žiadne Súvisiace články.

Odporúčame

Komerčná prezentácia

Zmeň uhol pohľadu s VEEV ONE Perspectives

Špeciálny gravírovaný vzor a dve farby, ktoré sa spolu hrajú ako voda a vietor: Green a Blue. Zoznám sa s bezdymovou limitkou VEEV ONE Perspectives. Do rodiny bezdymových zariadení prináša osobný štýl a nový uhol pohľadu na to, čo znamená rozumnejšia voľba pre dospelého fajčiara, ktorý by inak pokračoval vo fajčení. Dostupná je už teraz – […]

Bezdymové inovácie: IQOS ILUMA i prináša nové farby a vylepšené funkcie

IQOS prináša opäť skvelé inovácie. Okrem novej sviežej farebnej škály bezdymových zariadení prekvapí generáciu zvedavcov aj prelomovými funkciami pauza a autoštart. Novinka IQOS ILUMA i prichádza v prevedeniach MID a ONE a ponúka dospelým užívateľom ešte väčší komfort. Naša generácia je zvedavá, hľadá nové podnety a impulzy, ale taktiež inovácie, zážitky, dobrodružstvo a v neposlednom […]

Zaregistrujte sa teraz na Free From Specialty Food & Wine 2025 vo Viedni

Registrácia na Free From Specialty Food & Wine 2025 je teraz otvorená, ide o poprednú B2B výstavu v Európe pre zdravé, bezalergénne, vegánske, rastlinné a špecializované potraviny a nápoje. Podujatie sa uskutoční 17. a 18. júna 2025 vo Viedni v Rakúsku. Tento dvojdňový event privíta viac ako 5 000 odborníkov z oblasti potravín, vrátane maloobchodníkov, […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Čítajte nový Tovar&Predaj!


Zaobstarajte si svoj výtlačok

DVOJTÝŽDENNÝ NEWSLETTER

 

Registrujte sa na odber newslettera

KALENDÁR AKCIÍ

17. – 18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Viedeň

3. – 7. 9. 2025, Agrokomplex, Nitra

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

Profily

Obchod očami Zuzany Žubor Kágerovej, sales and marketing directora spoločnosti Zvolenská mliekareň: Spotrebitelia prejavujú záujem o nezvyčajné chuťové zážitky

9. júna 2025

Obchod očami Matúša Šutku, vedúceho regionálnych expanzných kancelárií spoločnosti Lidl Slovenská republika: Najmenší obchod máme v Terchovej

6. mája 2025
Vydáva
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Predplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Tatiana Kapitánová
tel.: +421 911 204 403
e-mail: tatiana.kapitanova@atoz.sk

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zatvoriť

Každý druhý štvrtok nové správy z retaila

Registrujte sa na odber newslettera
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok