
Počas pandémie vystúpila do popredia úloha slovenského obchodu, ktorý sa stará o zásobovanie, vytvára desiatky tisíc pracovných príležitostí a patrí ku kľúčovým pilierom ekonomiky. Z pohľadu spotrebiteľského správania však celý maloobchodný i veľkoobchodný trh zaznamenáva zmeny, ktoré môžu byť podľa obchodníkov trvalé.
Pandémia Covid-19, ktorá vypukla na jar tohto roka, významne ovplyvnila nákupné zvyklosti zákazníkov na Slovensku. Frekvencia nákupov sa znížila, zároveň však vzrástla hodnota priemerného nákupu. O niektoré tovarové skupiny s vyššou pridanou hodnotou klesol záujem, najmä v rámci nepotravinového sortimentu. Súčasne však výrazne vzrástol záujem o základné potraviny. Podľa Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) sa posilnil tzv. trend „one stop shopping“, teda kompletnej realizácie nákupu u jedného predajcu. V neposlednom rade sa však zvýšil najmä záujem o online nákup potravín a drogérie.
Druhé Vianoce pre obchodníkov sa nekonali
Uvedené zmeny v spotrebiteľskom správaní ovplyvnili aj tržby obchodníkov. Pri nestálom dopyte zo strany zákazníkov navyše nie je možné efektívne plánovať vopred celý ekosystém logistiky a distribúcie výrobkov. Podľa údajov spoločnosti Nielsen sa priemerný medziročný rast tržieb obchodníkov po vypuknutí pandémie, v prvých troch marcových týždňoch tohto roka, najmä vďaka počiatočným hromadným nákupom do zásoby, skokovo zvýšil o 18,9 %. Avšak už v priebehu nasledujúcich štyroch týždňov došlo k obratu, keď tržby predajcov medziročne klesli v priemere až o -4,3 %. Situácia sa neskôr v máji mierne konsolidovala, avšak júnové tržby už opäť vykazovali iba minimálny medziročný rast na úrovni jedného percenta. „Tieto údaje jednoznačne vyvracajú mýtus o druhých Vianociach pre obchodníkov“ upozornil Martin Krajčovič, predseda SAMO.
Záujem o online nákupy pretrvá
Obchodníci pozorujú pokračujúce zmeny i dnes. Na základe súčasnej situácie preto predajcovia predpokladajú, že zákazníci budú z dôvodu ekonomickej neistoty naďalej uprednostňovať nákup tovaru s nižšou pridanou hodnotou a zvýšenie cenovej citlivosti zákazníkov. Zároveň by mal pretrvať i záujem o online nákup s donáškou do domu, hlavne potravín a drogérie, ale aj sortimentu o telo a pre domáce práce. Porásť by mal aj záujem o nové služby a inovácie súvisiace s bezhotovostnou platbou, samoobslužnými pokladňami či využívaním skenerov na nákup potravín. Zákazníci si podľa SAMO budú naďalej udržiavať i bezpečnostnú rezervu trvanlivých potravín.
Čo sa bude v obchode diať počas prípadnej druhej vlny?
Obchodníci oceňujú prijatie nového pandemického plánu, ktorý medzi rizikové skupiny obyvateľstva zaradil aj pracovníkov v potravinárskom priemysle. V praxi to bude napríklad znamenať, že v prípade ochorenia budú mať títo zamestnanci prednostné právo na vyšetrenie, nárok na používanie ochranných osobných pracovných prostriedkov a ďalšie. V prípade opätovného prijatia mimoriadnych opatrení zo strany štátu, vzhľadom na strategický význam obchodu pri zásobovaní obyvateľstva, však budú obchodníci požadovať prizývanie svojho zástupcu na krízový štáb. „Umožnilo by to nielen okamžitú spätnú väzbu priamo pri prijímaní epidemiologických opatrení, ale zabezpečila by sa tým aj vyššia pružnosť pri prenose informácií, nielen smerom k obchodníkom, ale aj ich dodávateľom a dopravcom tovaru,“ vysvetľuje Martin Krajčovič.