
Koronakríza zmenila nakupovanie, čo znamená, že aj obchodníci musia zmeniť svoje stratégie a zvýšiť úsilie pred najsilnejším predajným obdobím roka. Je potrebné si uvedomiť, že toto ochorenie len tak nezmizne, preto je dôležité prispôsobiť sa očakávaniam zákazníkov. Aké budú? Tu je pár maloobchodných trendov na jeseň.
Druhý kvartál tohto roka spôsobil utlmenie ekonomiky a zmenil správanie spotrebiteľov. Tí sa obávali o svoje zdravie, a tak nakupovali online a v menšej miere. Medzinárodná štúdia Bazaarvoice sledovala a analyzovala nákupné správanie spotrebiteľov, predajcov a značiek v Severnej Amerike a Európe v minulom roku, v období trvania koronakrízy i po nej, aby zistila, na čo sa majú maloobchodníci pripraviť túto jeseň.
Hladký online predaj
Až 85 % maloobchodníkov je presvedčených, že väčšina zákazníkov bude túto jeseň nakupovať online v porovnaní s minulým rokom a 61 % z nich očakáva, že spotrebitelia tak urobia cez sociálne siete, ako napr. Facebook. Aj z tohto dôvodu viac ako polovica značiek (55 %) plánuje investície do vylepšenia svojej webovej stránky pre bezproblémové a hladké nakupovanie a 54 % plánuje posilniť a vylepšiť svoju komunikáciu, ponuku a predaj v prostredí sociálnych sietí.
Prieskum darčekov
Štúdia uvádza, že v posledných troch mesiacoch minulého roka narástla miera zobrazení webových stránok o 31,4 % v porovnaní s inými mesiacmi a počet online objednávok narástol o 65,9 %. Zákazníci sa pritom zameriavajú na zvýhodnené akcie a ponuku Black Friday, aby maximalizovali výhody nákupov. Aké je teda odporúčanie na tento rok?
Uvedomte si, že Covid-19 túto situáciu o niečo zhorší, pretože miera nezamestnanosti stúpla, a tak budú zákazníci zvažovať, na čo použijú svoje financie. Budú však aj naďalej výrazne sledovať ponuku najmä v online prostredí, pričom sa zamerajú na cenové porovnávanie tovarov, na recenzie iných zákazníkov, ale tiež kvalitné fotografie produktov. Myslite preto na to, aby vaša webová stránka všetko toto ponúkala a bola users friendly. Ak taká ešte nie je, je najvyšší čas začať s jej optimalizáciou.
Otázky a zdieľanie skúseností
Už v minulom roku došlo k nárastu (o 4,5 %) otázok od zákazníkov smerujúcich na podporu obchodov, nedávny nárast online objednávok to ešte viac posilnil. V dôsledku toho sa očakáva ešte vyššia interakcia nakupujúcich, ktorí sa budú zaujímať o funkcionalitu produktov a detailnejšiu ponuku. Výskum tiež uvádza, že zákazníci vo zvýšenej miere začínajú uprednostňovať kladenie otázok prostredníctvom sociálnych médií. Je preto na mieste zamerať sa aj na vaše kontaktné centrá, chatboty a iné podporné aplikácie určené na kontakt s klientmi.
Ako som už uviedla, nakupujúci sledujú recenzie spotrebiteľov, ktorí už daný tovar v obchode nakúpili, aby zistili, či sú s ním spokojní, prípadne aké nedostatky môžu očakávať. Tieto informácie čoraz viac ovplyvňujú rozhodnutia zákazníkov o tom, aby vložili tovar do nákupného košíka alebo nie. 48 % nakupujúcich uvádza, že značky, ktoré majú recenzie, zvyšujú svoje šance na kúpu produktu.
Ako si udržať zákazníkov?
Niet teda pochýb o tom, že túto jeseň sa bude viac ako kedykoľvek predtým nakupovať online. Je preto vhodné vylepšiť svoju ponuku cez webové stránky a sociálne médiá, umiestniť na ne recenzie zákazníkov, odpovedať na otázky nakupujúcich a hlavne s nimi kontinuálne komunikovať. Samozrejme, okrem týchto základných odporúčaní je potrebné myslieť aj na to, aby ste boli pre svojich zákazníkov viditeľní v online svete a objednaný tovar im doručili čím skôr a zdravotne bezpečným spôsobom. Len tak zabezpečíte maximalizáciu príležitostí na vyšší príjem a to, že sa k vám zákazníci radi vrátia. Tento rok bol pre maloobchodníkov, ale aj spotrebiteľov náročný. Snažte sa teda pochopiť zmeny správania, ktoré vyvolala korona a prispôsobiť sa, aby ste účinne oslovili zákazníkov.