
Pivo je na Slovensku obľúbený nápoj. Pred niekoľkými rokmi sa zastavil pokles jeho spotreby a odvtedy postupne každoročne rastie. Nedávne predbežné údaje Štatistického úradu dokonca hovoria, že v roku 2019 spotreba piva poskočila na 77,9 litra na obyvateľa, čo znamená medziročný nárast o sedem percent.
„Avšak obdobie pandemických obmedzení, počas ktorého bola väčšina gastro prevádzok zatvorená viac ako dva mesiace, spolu s neskorým nástupom letnej sezóny, s nižším medziročným počtom slnečných dní, sa určite negatívne odrazia v tohoročnej spotrebe a výrobe,“ hodnotí vývoj trhu piva na Slovensku Jana Shepperd, prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu.
Vysoká popularita piva u Slovákov sa nemení
Podľa viacerých prieskumov združenia, majú Slováci najradšej svetlé čapované pivo, hlavne ležiaky. Vysokú obľúbenosť u nás majú aj radlery, predovšetkým nealkoholické. Pomaly rastie tiež skupina zákazníkov, ktorí si radi vychutnávajú rôzne špeciály. „Obdobie pandémie sa však ovplyvnilo to, kde si Slováci vychutnávajú pivo. Dramaticky klesla spotreba piva v gastro sektore (on trade), ktorá sa len čiastočne presunula do maloobchodu (off trade),“ spresňuje Jana Shepperd. Po opätovnom otvorení prevádzok sa podľa posledného prieskumu združenia len 60 % ľudí vrátilo k svojim zvykom pred karanténou a opäť chodia na pivo von. Takmer tretina respondentov pije teraz pivo častejšie doma, lebo je to pre nich pohodlnejšie.
Spoločnosť Heineken zaznamenala počas uzatvorenia gastro prevádzok v mesiacoch marec, apríl a máj nárast predaja v maloobchode, kedy spotrebitelia uspokojovali svoje potreby nákupom baleného piva. „Po uvoľnení opatrení v horeca segmente registrujeme postupný návrat konzumentov do prevádzok, ten však stále nedosahuje úroveň objemu predaja spred krízy. V maloobchode evidujeme počas obdobia od januára do júla nárast predaja o šesť percent v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka,“ potvrdzuje manažérka korporátnych vzťahov Heineken Slovensko Helena Windisch.
Počas letnej sezóny vypijú Slováci približne dve tretiny celkovej ročnej spotreby piva. „Hoci sa len jedna tretina slovenského piva predá v pohostinstvách, pre naše pivovary to predstavuje dve tretiny ich celoročného zisku. Aj gastro prevádzky, ktoré primárne žijú z predaja čapovaného piva, zarobia väčšinu svojich celoročných príjmov práve počas letnej sezóny. Aktuálna letná sezóna, ktorá je poznačená neskorým začiatkom a chladným júnom, zatiaľ straty spôsobené karanténnymi opatreniami nekompenzuje ani výrobcom, ani gastro sektoru,“ dodáva Jana Shepperd.
Aj napriek reštrikciám spojeným s pandémiou však spoločnosť Plzeňský Prazdroj Slovensko eviduje medziročne za mesiac júl zvýšený objem predaného čapovaného piva o šesť percent. „Počas júna sa v porovnaní s minulým rokom zvýšil predaj značky Pilsner Urquell o deväť percent. Tak isto sa v objemoch oproti plánom darilo počas leta aj značke Šariš. Predpokladáme, že za nárastom predaja prémiových značiek stojí to, že spotrebitelia si kvôli obmedzenejším možnostiam cestovať dopriali to „lepšie“ doma,“ dopĺňa Martin Grygařík, obchodný riaditeľ spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.