Aj v roku 2019 rástli predaje tovaru s etickou certifikáciou Fairtrade. Najpredávanejšou položkou sa stalo fairtradové kakao, o štvrtinu však vzrástol taktiež objem predanej kávy.
„Rastúce predaje znamenali väčšiu podporu pre pestovateľov týchto surovín v krajinách Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky. Len za fairtradový tovar predaný v Česku dostali vlani družstvá pestovateľov okrem ceny, ktorá pokryla náklady ich práce, taktiež fairtradový príplatok viac než 19 miliónov českých korún,“ tvrdí Hana Malíková, riaditeľka neziskovej organizácie Fairtrade Česko a Slovensko.
Ktorí predajcovia ponúkaju Fairtrade kávu?
Fairtradovej kávy, ktorá je vlajkovou loďou Fairtrade, sa vlani na českom trhu predalo 891 ton, teda o 25 % viac než v roku 2018. Ide o hmotnosť nepražených zŕn, ktorá odpovedá približne 636 tonám praženej zrnkovej kávy. Z tohto množstva fairtradovej kávy by sa dalo pripraviť viac než 101 miliónov šálok espressa. Medzi najväčších predajcov fairtradovej kávy na českom trhu patrí spoločnosť Tchibo Praha, Unipetrol Benzina, Lidl, OMV a Kaufland.
Vyššia spotreba kakaa
O 41 % vzrástla v roku 2019 spotreba fairtradového kakaa, predalo sa celkom 1983 ton, prevažne vo forme čokolády, cukroviniek, zmrzlín a raňajkových cereálií. Lídrom v predaji fairtradového kakaa je spoločnosť Lidl, ktorá v priebehu roka zvýšila predaje o viac než 60 %. Najvyšší medziročný nárast, a to až o 92 % zaznamenala spoločnosť Gunz. Tá vlani predala cukrovinky vyrobené z 272 ton fairtradového kakaa a splnila tak svoj cieľ mať celý sortiment čokoládového tovaru s certifikáciou Fairtrade. Tretím najväčším predajcom fairtradového kakaa bola vlani spoločnosť Kaufland, ktorá zaznamenala nárast o 89 %.
KLASA, Bio a Fairtrade
Nezisková organizácia Fairtrade Česko a Slovensko si v máji a júni tohto roka nechala od spoločnosti Median vypracovať opäť po roku prieskum, v ktorom zisťovala znalosť certifikácie Fairtrade a známky Fairtrade. Známku pozná až 58 % českých spotrebiteľov, 35 % respondentov uviedlo, že presne vedia, čo označenie znamená. Spontánnu znalosť tohto označenia prieskum zistil u 11 % respondentov. Ide tak o tretie najčastejšie spontánne uvedené označenie informujúce o pôvode tovaru alebo zaručujúce naplnenie určitých podmienok pri výrobe. Vyššia znalosť je zaznamenaná pri označeniach ako sú KLASA a Bio.