Obmedzené možnosti nakupovania a bezpečnostné opatrenia počas koronakrízy zmenili nákupné správanie spotrebiteľov. V období, kedy boli obchody z bezpečnostných dôvodov uzavreté, sa pre ľudí stali online nákupy nutnosťou. Mnohí zákazníci preto počas tohto obdobia objavili ich výhody a internetovým obchodom ostali verní aj po zmiernení bezpečnostných opatrení.
Bezpečnostné opatrenia súvisiace so šírením koronavírusu spôsobili v prvých týždňoch výrazný nárast nákupov internetových predajní. „Množstvo zásielok, ktoré sme v tomto období doučili zákazníkom, sa blížil tomu, čo poznáme z predvianočného obdobia,“ hovorí generálny riaditeľ DPD na Slovensku, Peter Pavuk. Zatvorené kamenné predajne presmerovali na internet aj ľudí, ktorí dovtedy uprednostňovali výhradne klasické obchody.
Koronakríza urýchlila rozvoj e-commerce
Mnohí zákazníci si však na pohodlie online nakupovania zvykli. „Zdá sa, že ľudia objavili výhody nakupovania na internete. Aj keď objemy prepravovaných tovarov klesli, nevrátili sme sa na hodnoty, aké sme v tomto období očakávali pred koronakrízou,“ vysvetľuje Peter Pavuk. Oblasť e-commerce na Slovensku má stále priestor na rozvoj a koronakríza tento rozvoj urýchlila. Nákupné správanie ľudí sa mení a zvyšuje sa záujem o nakupovanie v internetových obchodoch. Ponuka tovarov a množstvo kvalitných internetových obchodov sa stále rozširuje.
Inovácie v doručovaní zásielok
Koronakríza však mala vplyv aj na zavádzanie inovácií do doručovateľských služieb. DPD sa rozhodlo urýchliť niektoré projekty, ktoré pomôžu bezproblémovému doručovaniu v prípade, ak by sa podobná situácia zopakovala. „Ide najmä o projekty, ktoré zvyšujú efektivitu doručovania a znižujú potrebu osobného kontaktu kuriéra so zákazníkom. Pomôžu nám lepšie zvládnuť situáciu, ak by sa prejavila druhá vlna koronavírusu,“ vysvetľuje Peter Pavuk.
Už v najbližších dňoch spoločnosť plánuje spustiť doručovanie zásielok prostredníctvom PIN kódu. Zákazník sa tak nebude musieť preukazovať dokladom totožnosti ani podpisovať prebratie zásielky. Na vyzdvihnutie balíka stačí štvormiestny PIN kód, ktorý mu DPD doručí mailom. Prebratie zásielky tak prebehne úplne bezkontaktne.